OTHERS_CITABLE همکاری بین حرفه ای از دیدگاه پرستاران و پزشکان   زمینه و هدف: همکاری پرستاران و پزشکان، اصلی ضروری برای ارائه مراقبت‌ها است. این پژوهش با بررسی دیدگاه پرستاران و پزشکان در مورد همکاری بین حرفه ­ ای، سعی در نمایان ساختن شرایط موجود جهت اتخاذ تدابیر و ارتقاء روابط حرفه ­ ای دارد.   روش بررسی: در پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی مقطعی بود، دید 134پرستار و 66 پزشک شاغل در مراکز آموزشی درمانی تبریز از طریق شیوه تصادفی طبقه ­ ای و با استفاده از پرسشنامه جفرسون مورد بررسی قرارگرفت. روایی ابزار یاد شده با استفاده از روایی محتوی و پایایی آن توسط آزمون مجدد بررسی و با توجه به ضریب به دست آمده (86/0) مورد تایید قرارگرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و از طریق آمار توصیفی و آزمون پیرسون، T و ANOVA تجریه و تحلیل شد.   یافته ­ ها: نتایج مطالعه حاکی از نگرش نامطلوب پزشکان نسبت به همکاری بین حرفه ­ ای در حیطه های سلطه­گری پزشکان و استقلال پرستاران بود.اختلاف معنی­داری بین دیدگاه پرستاران و پزشکان در چهارحیطه سلطه کاری پزشکان(001/0> P )، استقلال پرستاران (001/0 (P< ، کار تیمی(003/0 (p= و درمان در برابر مراقبت (001/0 (p< مشاهده شد. در خصوص ارتباط بین متغیرهای دموگرافیک با درک پرستاران و پزشکان از همکاری بین حرفه ای، نتایج نشان داد با افزایش سنوات خدمت، دیدگاه پزشکان بهبود یافته (42/0 , r= 008/0= (p در مقابل پرستاران با افزایش سابقه کار دید نامناسب تری نسبت به همکاری بین حرفه ای پیدا کرده بودند(38/0- , r= 03/0= (p همچنین در بخشهای ویژه نسبت به بخشهای عمومی پرستاران و پزشکان دید بهتری نسبت به همکاری بین حرفه ای داشتند.   نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج مطالعه فوق مبنی بر دید محدود پزشکان نسبت به همکاری بین حرفه ای به ویژه در حیطه ­ های سلطه گری پزشکان و استقلال پرستاران، اتخاذ تدابیر لازم از جمله ایجاد برنامه های آموزشی مشترک بین دانشجویان پرستاری و پزشکی جهت بهبود همکاری بین حرفه‌ای توصیه می­شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1508-fa.pdf 2013-10-21 1 10 پرستاران پزشکان همکاری بین حرفه ای دیدگاه Nurses and Physicians\' Viewpoint toward Interprofessional Collaboration   Background and Aim : Collaboration between nurses and physicians is essential for providing primary care and it is key factor for facilitating empowerment and rehabilitation of patients. This study by determining viewpoints of nurses and physicians toward professional collaboration tries to determine the existing conditions and to fasilate collaboration between nurses and physicians.   Material &Methods: This cross-sectional study assessed the viewpoints of 134 nurses and 66 physicians regarding interproffeshional collaboration in teaching hospitals of Tabriz-Iran. The data were collected by Jefferson questionnaire. Its reliability was 0.86 by using test- retest and its validity was received by content validity. Data was analyzed by SPSS-PC(v.13) software and using of pearson, One-way ANOVA and independent T test.   Results: The results showed that the physicians’ attitudes toward profesional collaboration was not so good in physician’s dominance and nurses’ autonomy subscales. There were significant differences between the nurses' and physicians’ viewpoints in the subscales of: physician’s dominance(p<0.001), nurses’ autonomy (p<0.001), teamwork (p=0.003) and caring as opposed to curing (p<0.001).Assessing relationship between demographic variables of nurses and physicians and their viewpoint toward interprofessional collaboration showed direct relation between physicians’ viewpoint and their experience(p=0.008,r-0.42) but, this relationship was reversed in nurses and their viewpoint had been worse with increasing experience(p=0.03,r- -0.38). Nurses and physicians’ viewpoint toward interprofessional collaboration in I.C.U and C.C.U wards were better than general wards.   Conclusion: Regarding the undesirable attitude of physicians in the physicians’ dominance and nurses’ autonomy subscales, providing training programs for nursing and medical students about professional roles with emphasis on professional communication skills during their educational courses is recommended.   Received: 7 Apr 2013   Accepted: 26 Jun 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1508-en.pdf 2013-10-21 1 10 Nurse Physician Interprofessional Collaboration Viewpoint M Jasemi jasemi_master@yahoo.com 1 Doctoral candidate in nursing education, Students’ Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran(*Corresponding author). Tel: +98-9144462842 AUTHOR A Rahmani 2 Assistance Professor, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbijan, Iran. AUTHOR N Aghakhani 3 Doctoral candidate in nursing education, Medical-surgical nursing Dept., Uremia University of Medical Sciences, Uremia, Iran. AUTHOR FS Hosseini 4 Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran AUTHOR S Eghtedar 5 Senior Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Uremia University of Medical Sciences, Uremia, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE سلامت معنوی سالمندان مقیم سرای سالمندان و مقیم منزل   زمینه و هدف: پدیده افزایش جمعیت سالمندان یکی از مهمترین چالشهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در قرن بیست و یکم به شمار می رود و این چالش بزرگ مسئولان را بر آن می دارد که به سلامتی این افراد به ویژه سلامت معنوی که هماهنگ کننده ابعاد مختلف زندگی است و اغلب مورد غفلت واقع می شود اهمیت بیشتری بدهند. هدف از این مطالعه تعیین مقایسه سلامت معنوی سالمندان مقیم سرای سالمندان و مقیم منزل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی بوده است .   روش بررسی : در این مطالعه مقطعی جمعا 209 سالمند بالای 65 سال مقیم سرای سالمندان کهریزک و مقیم منزل مورد پژوهش واقع شدند. روش نمونه گیری در مراکز بهداشتی به صورت خوشه ای و در کهریزک به صورت در دسترس بود. داده ها توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه الیسون و پالوتزین جمع آوری شد که شامل دو قسمت سلامت مذهبی و وجودی است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 18تجزیه و تحلیل شد. به منظور بررسی رابطه بین متغیرها، آزمون تی، ANOVA و کای اسکوئر مورد استفاده قرار گرفت.   یافته ها : نتایج نشان داد که میانگین نمره سلامت معنوی سالمندان مقیم سرای سالمندان 7/6 ± 92/63 و میانگین نمره سلامت معنوی سالمندان مقیم منزل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی3/9 ± 08/60 بود. به طور کلی نمرات سلامت معنوی از نظر بعد مذهبی و وجودی در هر دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشت (001/0= p ).   نتیجه گیری کلی : با توجه به نتایج این مطالعه توصیه می شود که عوامل مرتبط با افزایش سلامت معنوی این قشر از جامعه بویژه سالمندان مقیم منزل در مراقبت از این گروه مد نظر قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1509-fa.pdf 2013-07-03 11 20 سالمندی سلامت معنوی سرای سالمندان The Spiritual Health of Seniors Living in Sanitarium and Home Residents   Background & Aim : The phenomenon of the increasing number of old people population is one of the most important socio economic and health challenges in the 21st century. This challenge persuades the governors to consider more importance for these people’s health and specially their spiritual health which is often neglected. Therefore the present study has been conducted to compare the spiritual health of seniors living in sanitarium and home residents.   Material & methods : It was a cross-sectional comparative study. The sample included 209 seniors living in sanitarium and home residents. The home residents were recruited by cluster sampling from health centers of south Tehran and the sanitarium residents were selected by convenience sampling. Data was collected using demographic sheet and Elison and Palotzin Questionnaire with two parts of religious and existential health and analyzed by T test and chi square test and ANOVA using SPSS-PC (v.18).   Results: The mean score of spiritual health of seniors living in sanitarium and home residents was 63.92±6.7 and 60.08±9.3 respectively. The dimensions of religious and existential health of spiritual health were significantly different between the two groups (p=0/001).   Conclusion: Regarding the findings of this study, considering the factors related to promotion of spiritual health of this group of society especially home residents is recommended in their care.   Received: 14 Apr 2013   Accepted: 25 Jun 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1509-en.pdf 2013-07-03 11 20 Elderly People Spiritual Health Seniors Living in Sanitarium Home Residents M Saydshohadai 1 Senior Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Sh Heshmat 2 MS student in Medical-Surgical Nursing, International Campus, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran (*Corresponding Author). Tel:09131862341 Emial:happyyyyu@yahoo.com AUTHOR N Seidfatemi 3 Associate professor, Center for Nursing Care Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR H Haghani 4 Senior Lecturer, School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR N Mehrdad 5 Assistant professor, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه   زمینه و هدف: یائسگی به عنوان یکی از مراحل بحرانی زندگی زنان که تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی آنان دارد، شناخته شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه طراحی و اجرا شد.   روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 100 زن تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین در سال 1391 بر اساس نمونه گیری تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه خودکارآمدی، پرسشنامه آگاهی و پرسشنامه اندازه‌گیری نگرش به همراه پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت زندگی مخصوص دوران یائسگی بود. بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی، برنامه آموزشی در گروه تجربی در قالب 5 جلسه بحث گروهی به مدت 60-45 دقیقه اجرا شد. داده‌ها قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی گردآوری و وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 شد و با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی و مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: بعد از آموزش، میانگین نمرات آگاهی (از 43/8 ± 11/38 به 23/9 ± 14/49)، نگرش (از 31/4 ± 34/14 به 54/5 ± 32/19)، عزت نفس از (47/4 ± 82/13 به 61/5 ± 90/17) و خودکارآمدی (از 43/5 ± 42/14 به 12/6 ± 06/20) در گروه تجربی افزایش یافت (001/0> P ). همچنین نتایج کاهش(بهبود) معنادار و مثبتی را در میانگین کیفیت زندگی مرتبط با یائسگی پس از اجرای برنامه آموزشی نسبت به قبل آن در گروه تجربی نشان داد (001/0> P ).   نتیجه‌گیری کلی: به کارگیری الگوی توانمندسازی فردی به منظور بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه در طراحی برنامه‌های آموزشی توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1517-fa.pdf 2014-08-25 21 31 کیفیت زندگی الگوی توانمندسازی عزت نفس خودکارآمدی یائسگی نگرش The Impact of Educational Interventions based on Individual Empowerment Model on Knowledge, Attitude, Self-Efficacy, Self Esteem and Quality of Life of Postmenopausal Women   impact on their quality of life. This study aimed to evaluate the impact of educational interventions based on individual empowerment model on knowledge, attitude, self efficacy, self esteem and quality of life of postmenopausal women.   Material & Methods: In a quasi-experimental study, 100 women covered by health care centers in Qazvin were randomly assigned to either experimental or control group. The data gathering tool included a demographic questionnaire , the Rosenberg Self-esteem questionnaire, self efficacy scale, Knowledge and attitude questionnaire and menopause -specific quality of life questionnaire (26 items). The procedure for experimental group consisted of five group discussions for 60-45 minutes according to empowerment model . Data were collected before and 3 months after intervention and analyzed by independent and paired t-test and chi-square using SPSS-PC (v. 17.0).   Results: After education, mean scores of knowledge (from 38.11 ± 8.43 to 49.14 ± 9.23), attitude (from 14.43 ± 4.31 to 19.32 ± 5.54), self- esteem (from 13.82 ± 4.47 to 17.90 ± 5.61) and self efficacy (from 14.42 ± 5.43 to 20.06 ± 6.12) increased significantly in the experimental group (P < 0.001). Moreover, results showed a significant and positive reduction in the quality of life of the experimental group after empowerment program (P< 0.001).   Conclusion: Training programs using empowerment model to improve the quality of life of postmenopausal women is recommended.   Received: 2 May 2013   Accepted: 19 Jul 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1517-en.pdf 2014-08-25 21 31 Quality of Life Empowerment Model Menopause Self Esteem Self Efficacy Attitude E Mohammadi Zeidi 1 Assistant Professor, Department of Public Health, Faculty of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran AUTHOR A Pakpour 2 Assistant Professor, Department of Public Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran (*Corresponding author) Tel: +98-281-3357017 Email: Pakpour_Amir@yahoo.com AUTHOR B Mohammadi Zeidi 3 Senior Lecturer, Department of Midwifery, Faculty of Medicine,. Islamic Azad University - Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارتباط خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان در زنان پرستار   زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین عوامل تأثیرگذار در پیشرفت هر سازمان خلاقیت کارکنان آن است. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان زنان پرستار است.   روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. از میان بیمارستان ­های شهر بوشهر سه بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب و از میان پرسنل پرستاری این بیمارستان ها 60 پرستار زن متاهل و مجرد شاغل در بخش های CCU و ICU به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه­های رضایت شغلی، سلامت عمومی و خلاقیت عابدی، پاسخ دادند. داده­ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید. ضریب همبستگی پیرسون برای خرده مقیاس­ها و آزمون t برای مقایسه میانگین نمرات زنان پرستاران متأهل و مجرد محاسبه شد.   یافته ها: مطابق نتایج بدست آمده بین علائم اضطرابی و بسط خلاقیت همبستگی منفی معنادار وجود داشت. همچنین بین علائم افسردگی با رضایت از ماهیت کار همبستگی منفی معنادار و بین علائم اختلال در کارکرد اجتماعی با رضایت از پرداخت، رضایت از ماهیت کار و نمره کل رضایت شغلی نیز همبستگی منفی معناداری وجود داشت (05/0 ≥ p ) . تفاوت میانگین نمرات زنان پرستار متأهل و زنان پرستار مجرد در علائم جسمانی و علائم اضطرابی سلامت روان و ابتکار و انعطاف خلاقیت معنادار بود (05/0 ≥ p ) اما بین رضایت شغلی زنان پرستار متأهل و مجرد تفاوتی مشاهده نشد.   نتیجه گیری کلی : با توجه به یافته­های پژوهش حاضر، می­توان نتیجه گرفت که با تدارک دیدن آموزش و تمرین­های مربوط به توانایی­ها و مهارت­های خلاقانه و نیز راهکارهای افزایش رضایت شغلی در پرستاران، سطح عملکردی آنان را برای حفاظت و ارتقاء سلامت روان افزایش داد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1521-fa.pdf 2013-11-04 32 43 خلاقیت رضایت شغلی سلامت روانی زنان پرستار Relationship among Creatively, Job Satisfaction and Mental Health in Female Nurses   Background & Aim : Creativity of the personnel of organizations is one of the major factors in their advancement. T his study aims to determine the relationship between creatively, job satisfaction and mental health in female nurses .   Material & Methods : It was a descriptive correlational study. Among Bushehr’s hospitals, three were selected by random cluster sampling method and among the nurses working in these hospitals, 60 married and unmarried female nurses of CCU and ICU were randomly selected and responded to the job satisfaction, general health questionnaires and creativity questionnaire of Abedi. The data were analyzed by Pearson's correlation coefficients for subscales and t tests using SPSS-PC (v.16).   Results : There was a significant negative correlation between anxiety and creativity development . Also there was a significant negative correlation between depressive symptoms and satisfaction with the nature of the work and there was a significant negative correlation between s ymptoms of social dysfunction and satisfaction with pay, satisfaction of the nature of work and job satisfaction total score (p ≥ 0/05 ). Also the Mean difference between married and unmarried female nurses in physical signs and symptoms of anxiety of mental health and initiative and flexibility of creativity was significant (p<0.05) but findings did not show any differences in job satisfaction in married and unmarried female nurses.  Conclusion : According to the findings, promotion of the nurses’ levels of function for protection and promotion of their mental health by providing them with training and skills related to creativity and creative strategies and also strategies to increase their job satisfaction is recommended.   Received: 11 May 2013   Accepted: 31 Jul 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1521-en.pdf 2013-11-04 32 43 Creativity Job Satisfaction Mental Health Female Nurses Y Dehghani 1 Assistant Professor, Psychology Dept., Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran AUTHOR M Dehghani dehghani001@gmail.com 2 Young Researchers Club and Elite, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran AUTHOR F Mazaheri Tehrani 3 MA of General psychology, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به سندرم نفروتیک   زمینه و هدف: با توجه به شیوع سندرم نفروتیک و به دنبال آن پوکی استخوان در کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک نیاز به آموزش پیشگیری از پوکی استخوان ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر به منظور مقایسه تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان توسط همسالان و پرسنل بهداشتی بر خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی، 54 نوجوان مبتلا به سندرم نفروتیک با میانگین سنی 47/2 ± 81/14 مراجعه کننده به درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شرکت داشتند. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه آموزش توسط همسالان و آموزش توسط پرسنل بهداشتی تقسیم شدند. برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی باورهای بهداشتی توسط همسالان آموزش دیده به صورت هفتگی اجرا شد. در گروه کنترل آموزش توسط پرستار صورت گرفت. پرسشنامه روا و پایای سنجش خودکارآمدی در زمینه پوکی استخوان ( Osteoporosis Self-efficacy Scale ) قبل، بلافاصله بعد و 1 ماه پس از مداخلات آموزشی توسط بیماران تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار SPSS نسخه 15و آزمون تی مستقل و تی زوج و آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد استفاده قرار گرفت.   یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی در هر دو گروه بلافاصله بعد از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت ( 001/0 = p ) . یک ماه بعد از مطالعه میانگین نمرات هر دو گروه نسبت به بلافاصله بعد از مداخله کاهش یافت، کاهش نمره کل خودکارآمدی در گروه همسالان ( 13/0 = p ) و همچنین در گروه پرسنل بهداشتی ( 46/0 = p ) از نظر آماری معنادار نبود. به طور کلی هیچ اختلاف معنی داری قبل، بلافاصله و یک ماه بعد بین دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان دیده نشد به این معنی که آموزش توسط همسالان و پرسنل بهداشتی به یک میزان موثر بوده است.   نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که برنامه آموزش پیشگیری از پوکی استخوان مبتنی بر الگوی باورهای بهداشتی هم توسط پرسنل بهداشتی و هم توسط همسالان موثر است و می تواند بر خودکارآمدی افراد تاثیر معنی داری بگذارد. با توجه به نتایج بدیهی است که استمرار این برنامه می تواند تغییرات ایجاد شده را تثبیت نماید. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1527-fa.pdf 2014-08-25 44 53 آموزش سندرم نفروتیک پوکی استخوان خودکارآمدی نوجوانان همسالان پرسنل بهداشتی The Effect of Osteoporosis Prevention Education by Peers and Health personnel on Self-efficacy of Adolescents with Nephrotic Syndrome   Background & Aims: Regarding the prevalence of osteoporosis followed by Nephrotic syndrome in children, educational programs to prevent this disorder is required. The present study aims to compare the effect of osteoporosis prevention education by peers and health personnel on osteoporosis self-efficacy of adolescents with Nephrotic syndrome.   Material & Methods: In this quasi- experimental study , 54 patients (mean age 14.81 ± 2.47 ) with Nephrotic syndrome, referred to the clinics affiliated to Shiraz University of Medical Sciences have participated . The subjects were randomly assigned into two groups either educated by peers or by health personnel . The osteoporosis educational program was conducted weekly based on the health belief model. Data was collected by Osteoporosis self-efficacy scale (OSES) immediately and 1 month after the educational intervention. Data was analyzed by SPSS-PC (v. 15) using independent and paired t - test and RMANOVA .   Results: The mean score of self-efficacy was increased significantly in both groups immediately after education (p=0/001) . The scores declined in both groups one month after intervention. Reduction of total score in the peer group (p =0.13) and in health personnel group (P =0.46) was not statistically significant . Generally , no significant difference was found between those educated by peers or by health personals before, immediately and 1 month after education. It means that Peer education and health personnel education are equally effective .  Conclusion: According to the findings, osteoporosis education program based on health belief model is effective either by peer group or by health personnel and has a significant effect on self-efficacy of adolescents with nephritic syndrome. Regarding the findings, continuation of this program would keep the required changes.   Received: 16 May 2013   Accepted: 10 Aug 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1527-en.pdf 2014-08-25 44 53 Education Nephrotic Syndrome Osteoporosis Self-efficacy Adolescents Peer Health Personnel M Kargar kargarm@sums.ac.ir 1 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran (*Corresponding author). Tel: +98 711 6474257 AUTHOR N Jamali Moghadam 2 PhD candidate of nursing, Student research committee, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical sciences, Fars, Iran AUTHOR M Moattari 3 Full professor, Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارتباط افسردگی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری   زمینه و هدف: خودکارآمدی موجب تنظیم فرایندهای تنش زا می شود. بعلاوه، دانشجویان به عنوان گروهی پرخطر برای ابتلا به افسردگی شناخته می‌شوند. هدف این مطالعه،‌ بررسی ارتباط میان افسردگی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.   روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی است و جامعه پژوهش را دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل دادند. برای نمونه‌گیری، از بین کلاس‌های دانشکده به طور تصادفی کلاس‌هایی انتخاب شدند. در مجموع تعداد 249 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم پرسشنامه‌های پژوهش را تکمیل کردند ابزار گردآوری داده‌ها از سه قسمت تشکیل می شد: اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Sherer و همکاران و پرسشنامه افسردگی Beck . برای تجزیه ‌تحلیل داده‌ها نرم‌افزار SPSS نسخه 16و آزمون‌های آماری همبستگی Pearson ، آزمون Chi-square و Fisher مورد استفاده قرار گرفت.   یافته‌ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان ارتباط آماری معنی‌دار معکوس وجود دارد (0.001 p< ؛ 461/0 - = r ). همچنین ارتباط معنی دار معکوس میان افسردگی و علاقه‌مندی به رشته تحصیلی (0.001 p< ) و نیز ارتباط معنی دار مستقیم بین خودکارآمدی و کفایت درآمد خانواده (0.029 p= ) یافت شد.   نتیجه‌گیری کلی: نتایج این پژوهش نشان داد بین افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری ارتباط معکوس وجود دارد؛ یعنی افسردگی بالاتر با خودکارآمدی پایین تر ارتباط دارد. پیشنهاد می‌گردد در پژوهش های بعدی، ارتباط افسردگی و خودکارآمدی در دانشکده‌های دیگر و در مقایسه با سایر رشته‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1534-fa.pdf 2013-09-16 54 63 افسردگی خودکارآمدی دانشجوی پرستاری Relationship between Depression and Self- efficacy in Nursing Students   Background & aim: Self-efficacy regulates stressful processes. Furthermore, students are known as a high risk group for depression suffering . This study aimed to investigate the relationship between depression and self- efficacy in nursing students of Tehran University of Medical Sciences.   Material & Methods: This is a correlational study. The study population consisted of undergraduate nursing students of Tehran University of Medical Sciences. For sampling, some classes were randomly selected. Totally, 249 nursing students from semesters 1-6 completed the questionnaires. Data gathering tool consisted of three sections: Demographic information, Sherer’s et al. general self-efficacy questionnaire and Beck’s depression inventory. SPSS-PC (v. 16) and statistical tests such as Pearson correlation, Chi-square and Fisher’s exact test were applied for data analysis.   Results: Pearson correlation test showed statistically significant reverse correlation between students’ depression and their self-efficacy scores (p<0.001 r=-0.461). Furthermore, there were significant reverse relationship between depression and interest to field (p<0.001). There were also significant direct relationship between self -efficacy and adequacy of family income (p=0.029).   Conclusion: The findings showed a reverse relationship between nursing students’ depression and their self- efficacy. It means that higher levels of depression is correlated with lower levels of self -efficacy. Further research to investigate the relationship between self- efficacy and depression in other faculties and in comparison with other fields is recommended.   Received: 15 Jun 2013   Accepted: 11 Sep 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1534-en.pdf 2013-09-16 54 63 Depression Self -efficacy Nursing Student F Rezayat 1 Lecturer, department of psychiatric nursing, School of Nursing and Midwifery,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR N Dehgannayeri nahid.nayeri@gmail.com 2 Associate professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author). Tel: +98-21-66927171 AUTHOR
OTHERS_CITABLE وضعیت صله رحم جسمانی و روحانی در سالمندان شهر قم   زمینه و هدف: صله­رحم به معن ا ی ارتباط دوستانه و حمایتی با ارحام جسمانی روحانی از طریق رشد و تقویت شبکه حمایت اجتماعی بر توانایی افراد برای مواجهه با اختلالات روانی و جسمانی ناشی از سالمندی تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه تحولات اجتماعی جوامع امروزی موجب تغییر جایگاه سالمندان در جامعه و خانواده­ها شده است مطالعه ای با هدف بررسی وضعیت صلهرحم جسمانی و روحانی سالمندان انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 300سالمند با روش نمونه­گیری خوشه­ای از شهر قم در سال1390 شرکت کردند. پرسشنامه خودساخته صله­رحم جسمانی و روحانی استفاده شد. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوی و پایایی آن نیز با استفاده از روش انسجام و تناسب داخلی آلفا کرونباخ (86/0) تعیین شد . اطلاعات با استفاده از نرم­افزار SPSS ویرایش18 و آمار توصیفی، آزمون­های t-test ، آنالیز واریانس، کروسکال-والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: بالاترین نمره میانگین صله ‌ رحم مربوط به صله ‌ رحم با پیامبر و ائمه­معصومین (00/32) و خانواده (47/30) بود. صله­رحم با خانواده با وضعیت اقتصادی، منبع درآمد، ابتلا به بیماری مزمن و نحوه زندگی سالمند ، صله ‌ رحم با خویشاوندان و دوستان با تحصیلات، صله ‌ رحم با پیامبر و ائمه معصومین با تاهل، تحصیلات، منبع درآمد و نحوه زندگی وصله ‌ رحم با علما و سادات با تحصیلات و وضعیت تاهل ارتباط معنی­داری داشت (05/0> P ).   نتیجه­گیری کلی: سالمندان بهترین روابط صله­رحمی را با پیامبر و ائمه معصومین و خانواده­هایشان داشتند و ارتباط با اقوام و دوستان بخصوص علما و سادات ضعیف بود. پیشنهاد می­شود، مطالعاتی کیفی برای شناسایی علل ضعف صله­رحم در سطح جامعه و اثرات صله­رحم بر سلامتی انجام شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1535-fa.pdf 2013-09-25 64 77 صله‌رحم جسمانی صله‌رحم روحانی سالمند Status of Phsical and Spiritual Seleh-ye Rahem of Qom Elderlies   Background & Aim: Seleh-ye Rahem as a friendly and supportive relationship with physical and spiritual Arham, through the development and strengthening social support networks influences people's ability to deal with the mental and physical disorders caused by aging. Given that social change in modern societies has caused change in the social status of the elderly in communities and their families, this study aimed to investigate the status of physical and spiritual Seleh-ye Rahem of Qom elderlies.   Material & Methods: In this descriptive cross- sectional study 300 elderlies from Qom city were recruited by cluster systematic sampling in 2012. A researcher made physical and spiritual Seleh-ye Rahem questionnaire and health status of the elderly questionnaire was used to collect data. Validity and reliability of the first questionnaire was determined using content validity and internal proportion and consistency respectively (α -Cronbach's 0/86). Data were analyzed using SPSS-PC (v.18) and descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA and Kruskal- Wallis.   Results: The highest mean score of Seleh-ye Rahem was related to Seleh-ye Rahem with the Prophet and the infallible Imams (32/00) and then family(30/47). Seleh-ye Rahem with family was significantly associated with financial status, source of income, chronic disease and the elderlies’ lifestyle. Seleh-ye Rahem with relatives and friends was significantly associated with education. Seleh-ye Rahem with the Prophet and the infallible Imams was significantly associated with marital status, education, income and lifestyle and Seleh-ye Rahem with the religious scholars and Sadat was significantly associated with education and marital status (P < 0.05) .   Conclusion: The elderlies had the best Seleh-ye Rahem relations with the prophet and the Imams and then with their families and Seleh-ye Rahem relations was poor with relatives and friends, especially scholars and Imams descendants. Qualitative studies to identify the causes of poor Seleh-ye Rahem relations in the society and its effects on health status is recommended.   Received: 20 Jun 2013   Accepted: 13 Sep 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1535-en.pdf 2013-09-25 64 77 Phsical Seleh-ye Rahem Spiritual Seleh-ye Rahem Elderlies S Heidari sheidari@muq.ac.ir 1 Faculty member, School of Nursing ;Midwifery, Qom University and Medical Sciences, Qom, Iran (*Corresponding author). Tel: +98 9127500502 AUTHOR Z Abedini 2 Faculty member, School of Nursing ;Midwifery, Qom University and Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارتباط فعالیت‌های مذهبی و سلامت معنوی با کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت   زمینه و هدف : معنویت و مذهب به عنوان یک بعد انسانی و نقشی که در بهبودی افراد دارد، به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است . این مطالعه با هدف بررسی ارتباط فعالیت­های مذهبی و سلامت معنوی با کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 154بیمار مبتلا به دیابت نوع2 بستری در دو بیمارستان کامکار عرب نیا و شهید بهشتی شهر قم با روش نمونه­گیری مستمر و آسان در سال1390 شرکت کردند. اطلاعات بوسیله ابزارهای فعالیت­های مذهبی Arcury و سلامت معنوی Ellison & Paloutzian جمع آوری و نمونه خون وریدی برای اندازه­گیری هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتا از بیماران گرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزار SPSS ویرایش18 و آمار توصیفی، آزمون­های t-test ، پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.   یافته­ها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت معنوی 88/12 ± 79/90 (طیف نمره 120-20) و میانگین فعالیت­های مذهبی93/12 ± 81/40 (طیف نمره65-0 )بود. هموگلوبین گلیکوزیله 8/68% آنها بیشتر یا مساوی 7% بود و 1/57% آنها قند خون بیش از 110 میلی­گرم در دسی لیتر داشتند. نمرات سلامت معنوی و فعالیت­های مذهبی دو گروه بیماران با هموگلوبین گلیکوزیله بیشتر و مساوی7% و کمتر از 7% تفاوت معنی داری نداشت (888/0= p ، 324/0= p ) . قندخون ناشتای بیماران با سلامت معنوی و فعالیت­های مذهبی آنان ارتباط معنی­داری نداشت (422/0= p ، 128/0= p ) . ولی بین مذهبی بودن (به طور کلی) با قند خون ناشتا ارتباط معنی­داری مشاهده شد (05/0> P ). نتیجه­گیری کلی : در این مطالعه نمرات سلامت معنوی و فعالیت­های مذهبی در بین بیماران با قند خون کنترل شده و کنترل نشده تفاوت معنی­داری نداشت. پیشنهاد می­شود، مطالعه‌ای به شکل مورد- شاهدی و طولی با حجم نمونه بیشتر همراه با بررسی وضعیت خودمراقبتی بیماران انجام شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1536-fa.pdf 2013-09-18 78 87 فعالیت‌های مذهبی سلامت معنوی کنترل قندخون هموگلوبین گلیکوزیله Relationship between Religious Activities and Spiritual Health with Glycemic Control in Patients with Diabetes   Background & Aim: Spirituality and religion as human dimensions and because of their role in recovery has been increasingly considered. This study was conducted with the aim of assessing relationship between religious activities and spiritual health with glycemic control in patients with type 2 diabetes.   Material & Methods: In this descriptive- correlational study, 154 hospitalized diabetic patients were recruited by convenience sampling from Kamkar and Shahid-Beheshti hospitals in city of Qom, in 2012. Data collection was done by Paloutzian & Ellison's spiritual well-being and Arcury religious activities questionnaires. Venous blood sample was taken for measurement of glycosylated hemoglobin and fasting blood glucose of patients. Data analysis was done by SPSS-PC (v.18) using descriptive statistics, t-test, Pearson correlation and stepwise linear regression.   Results : Mean score and standard deviation of religious activity and spiritual well-being was 40/81±12/93 ( scores range 20-120) and 90/79±12/88 ( scores range 0-65 ) respectively . Glycosylated hemoglobin of 68/8% of patients was ≥7% and 57/1% of the patients had blood sugar of more than 110 mg/dl. There was no significant difference between spiritual well-being and religious activities’ scores of patients with glycosylated hemoglobin≥7% and <7% (p=0/324, p=0/888). There was no correlation between spiritual well-being and religious activities with fasting blood glucose (P=0/128, p=0/422). But being religious (in general) was significantly associated with fasting blood glucose (P<0/05).   Conclusion: In this study, religious activities and spiritual well-being scores was not significantly different between patients with controlled and uncontrolled blood glucose. Doing case- control and longitudinal studies with greater sample size and assessing self- care activities of these patients is recommended.   Received: 1 Jul 2013   Accepted: 13 Sep 2013 http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1536-en.pdf 2013-09-18 78 87 Religious Activities Spiritual Well-being Blood Glucose Control Glycosylated Hemoglobin S Heidari 1 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR M Raisi raisi_1350@yahoo.com 2 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran. AUTHOR H Ahmari- Tehran 3 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR A Khorami- Rad 4 Faculty member, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran AUTHOR