fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
28
97
online
1
fulltext
fa
بررسی فراوانی خشونت و عوامل تعیین کننده آن در پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی
Workplace Violence, its Determinants and Reaction toward it Perceived by Nurses Working in Psychiatric Wards: A Cross-Sectional Study
چکیده
زمینه و هدف: خشونت محیط کار یکی از مباحث مهم در بهداشت حرفهای است. این مسئله در بخش روانپزشکی به لحاظ ماهیت و نوع بیماران بستری نیازمند توجه ویژه است. هدف این مطالعه تعیین فراوانی خشونت، عوامل تعیین کننده و واکنش نسبت به آن در پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 144 نفر از کارکنان پرستاری (تعداد 6 نفر بهیار، 130 نفر کارشناس و 8 نفر کارشناس ارشد) شاغل در بخشهای روانپزشکی بیمارستان آموزشی- درمانی رازی تبریز در سال 1393 به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خشونت محیط کار در محیطهای بهداشتی جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و به کمک نرم افزارSPSS. 13 انجام شد.
یافتهها: خشونتهای روانی و فیزیکی به ترتیب با فراوانی 5/96 % و 3/83%، بیشترین نوع خشونت و خشونتهای فرهنگی و جنسی به ترتیب با فراوانی 0/27% و 7/9% کمترین نوع خشونت در محیط کاری پرستاران بود. بیشترین واکنش پرستاران نسبت به خشونت، دعوت کردن فرد مهاجم به آرامش (8/27%) بود. پرستاران، افزایش منابع نیروی انسانی (7/16%)، آموزش کارکنان (7/15%)، وجود اقدامات امنیتی در بخشها (1/14%)، وجود دستورالعمل مواجهه با خشونت (6/13%) و جدا کردن بیماران قضایی از سایر بیماران (8/12%) را مهمترین عوامل پیشگیریکننده خشونت محیط کاری گزارش کردند. عمدهترین عوامل مستعد کننده خشونت علیه پرستاران نسبت پایین تعداد پرستاران به بیماران (8/12%)، نبود امکانات امنیتی به موقع (9/10%)، مسایل حقوقی و قضایی بیمار (2/10%)، برخورد نامناسب پرسنل بیمارستان با بیمار یا همراهان بیمار (8/8%) و نبود برنامه آموزشی درباره پیشگیری از خشونت (3/8%) بود.
نتیجه گیری کلی: شیوع بالای خشونت علیه پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی لزوم ارتقاء مهارتهای ارتباطی پرستاران، تدابیر امنیتی، آموزش کارکنان درباره مدیریت خشم و کاهش فشار کاری پرستاران در جهت کاهش موارد خشونت را نشان میدهد.
Abstract
Background & Aim: Workplace violence is considered as one of the important issues in occupational health. This issue in psychiatric ward requires more special attention due to type of patients admitted there and nature of psychiatric disorders. The aim of this study was to determine workplace violence, vulnerable and preventive factors and reaction towards violence perceived by nurses working in psychiatric wards.
Material & Methods: In this cross-sectional study, 144 nurses (6 practical, 130 bachelor and 8 masters of nursing) working in psychiatric wards of Razi hospital in Tabriz, Iran were participated using census sampling method. Data gathered with "International Workplace Violence Questionnaire". Data analysis was conducted using descriptive statistics on SPSS v 13.
Results: Verbal and physical violence with the frequency of 96.5% and 83.3% respectively, were the most of occurrence and cultural and sexual violence with the frequency of 27.0% and 9.7% were the least of occurrence in the work environment of nurses. Most frequent reaction of nurses to workplace violence was to calm aggressive person (27.8%).Increasing human resources (16.7%), continuing education staff (15.7%), security measures in sectors (14.2%), management guideline for violence (13.7%) and separating judicial patients from other patients (12.8%) were reported main factors to prevent workplace violence. The most common predisposing factors for violence against nurses were low ratio of nurses to patients (12.9%), lack of timely security (10.9%), legal issues of patients (10.3%), inappropriate treatment of staff with patients or their companions (8.9%) and lack of training on how to prevent violence (8.3%).
Conclusion: The high prevalence of violence against psychiatric nurses indicates need to upgrade nurses' communication skills, anger management training and reduce the workload of nurses in order to reduce the violence.
Workplace violence, Psychiatric nurse, Nursing
خشونت محیط کاری, روان پرستار, پرستاری
1
10
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1391-3&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/5
1394/6/14
2015/12/6
1394/9/15
F
Rahmani
Research Center of Psychiatry and Behavioral Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
فرناز
رحمانی
00319475328460019578
00319475328460019578
No
ﻀﻮ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت روان ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﺒﺮیﺰ، ﺗﺒﺮیﺰ، ایﺮان.
H
Ebrahimi
Dep. of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
حسین
ابراهیمی
00319475328460019579
00319475328460019579
No
اﻧﺸﯿﺎر ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه رواﻧﭙﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ ﺗﺒﺮیﺰ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﺒﺮیﺰ، ﺗﺒﺮیﺰ، ایﺮان.
E
Asghari
Student Research Committee, PhD Student in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.(*Corresponding author) Tel: 04134796770 Email: Asghari.elnaz@gmail.com
الناز
اصغری
00319475328460019580
00319475328460019580
Yes
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.(*نویسنده مسئول) ، تلفن تماس: 04134796770 Email: asghariel@tbzmed.ac.ir
fa
رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابله با میزان استرس درک شده در پرستاران
The Relationship Between Personality Traits and the Strategies of Coping withlevels of Perceived Stress in Nurses
چکیده
زمینه و هدف: حرفه پرستاری به خودی خود به عنوان یکی از مهمترین منابع استرس محسوب میشود. راهبردهای مقابله با استرس و ویژگیهای شخصیتی در کاهش اثرات شرایط استرسزا مؤثرند میباشد. هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابله با میزان استرس درکشده در پرستاران میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه پرستاران چهار بخش از بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1393 میباشد که با استفاده از جدولKrejcie & Morgan تعداد 127 نفر به به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در ایـن پژوهش پرسشنامه ویژگیهـای شخصیتـی NEO، راهبردهای مقابله با استرس Endler and parker و نشانگان استرس بوده است. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 19 صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین روان رنجورخویی با راهبرد مقابله با استرس هیجان مدار، بین ویژگی برون گرایی با راهبرد مقابله با استرس مسئله مدار و اجتنابی، همچنین بین ویژگیهای توافق و با وجدان بودن با راهبردهای مقابله با استرس مسئله مدار همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد (01/0p<). بین روان رنجورخویی با استرس درک شده شناختی همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد (05/0p<). بین برون گرایی با استرس درکشده رفتاری و همچنین بین ویژگی گشودگی با استرس درکشده عاطفی و رفتاری و بین با وجدان بودن و استرس درک شده جسمانی ورفتاری همبستگی منفی معنیدار وجود دارد. فقط راهبرد مقابله هیجان مـــدار با استرس درک شده همبستگی مثبت معنیدارد (01/0p<).
نتیجه گیری کلی: گزینش پرستاران دارای ویژگیهای شخصیتی محافظت کننده و شناسایی پرستاران در معرض خطر و به کار بردن مداخلههای درمانی مانند آموزش مهارتهای مقابله با فشار روانی و تقویت عوامل شخصیتی محافظت کننده میتواند در پیشگیری از استرس و فرسودگی پرستاران سودمند باشد.
Abstract
Background & Aim: The nursing profession is considered as a major source of stress by itself. Several factors are helpful in reducing the effects of stressful situations which include strategies of coping with stress and fitting personality traits. The main objective of this study is to investigate the relationship between personality traits and strategies of coping with levels of perceived stress of nurses .
Material & Methods: This research is a descriptive-correlational study. The population of this study wereall nurses in Shahid Beheshti Hospital, which by means of Krejcie & Morgan table, 127 nurses were selected as the sample. The instruments of this study were the NEO five-factor personality inventory, coping inventory for stressful situations by Endler and Parker and stress symptoms test. Data analysis was carried out using inferential statistics (Pearson correlation and analysis of variance) with SPSS 19.
Results: Results showed that there is a significant positive correlation between neuroticism and emotion-oriented coping, between extroversion witht ask-oriented and avoidance-oriented coping and also between agreeableness and conscientiousness traitswith task-oriented coping (p<0.01). There is a significant positive relationship between neuroticism and cognitive perceived stress (p<0.05). A significant negative correlation exists between extroversion and behavioral symptoms, between openness to experience and emotional and behavioral perceived stress, between conscientiousness with physical and behavioral perceived stress. Among the variables, only the emotion-oriented coping has a significant positive correlation with perceived stress (p<0.01).
Conclusion: Employing nurses with protective personality traitsand identifying nurses at risk and the use of therapeutic interventions such as teaching skills of coping with mental pressure and strengthening protective personality factors can be helpful in preventing nurses from stress and burn out.
Personality Traits, Coping, Stress, Nurses
ویژگیهای شخصیتی, مقابله, استرس, پرستاران
11
22
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1314-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/7
1394/6/16
2015/12/62015/12/8
1394/9/17
M
NadiRavandi
MA, Field of Educational Psychology, Faculty of humanistic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran. (*Corresponding author). Tel:+989389831869 Email: nadi.edu1393@gmail.com
مریم
نادی راوندی
00319475328460019581
00319475328460019581
Yes
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09389831869 Email: nadi.edu1393@gmail.com
F
SedighArfaei
PhD. Associate Professor of Psychology, Faculty of Humanistic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran
فریبرز
صدیقی ارفعی
00319475328460019582
00319475328460019582
No
داﻧﺸﯿﺎررواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎﺷﺎن، ﮐﺎﺷﺎن، ایﺮان
M
Barbari
BA, Field of Psychology, Faculty of humanistic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran
مرضیه
بربری
00319475328460019583
00319475328460019583
No
داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ روان ﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﮐﺎﺷﺎن، ﮐﺎﺷﺎن، ایﺮان
fa
کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای پیش بینی قصد و رفتار استفاده از راهبردهای سواد سلامت در پرستاران
Applying the Theory of Planned Behavior to Predicting Nurse’s Intention and Behavior in Using Health Literacy Strategies in Patient Education
چکیده
مقدمه: امروزه سواد سلامت یکی از مهمترین اولویتها جهت ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بوده و یکی از مهمترین اهداف آن، بهبود ارتباط بیمار- درمانگر در حیطه آموزش به بیمار میباشد. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل تاثیر گذار بر قصد و رفتار پرستاران جهت بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده میباشد.
روش بررسی: مطالعهای توصیفی- تحلیلی به شیوه مقطعی بر روی 148 پرستار در بیمارستان آموزشی الزهرای شهر اصفهان انجام شد. نمونههای مورد پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی آسان انتخاب شدند. قصد و رفتار پرستاران در خصوص بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده مورد سنجش قرار گرفت. اﻃﻼﻋــﺎت ﺟﻤــﻊآوری ﺷــﺪه ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از آزﻣــﻮنﻫــﺎی آنالیز واریانس یکطرفه، t مستقل، ﺿـــﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ پیرسون و رگرسیون خطی در ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS v.17 ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ شد.
یافتهها: بین میانگین نمره رفتار پرستاران و متغیرهای وضعیت تاهل، شرکت در کلاسهای بازآموزی، نوع استخدامی، سابقه کار، پست سازمانی ارتباط معنادار آماری وجود داشت. توان پیشگویی کنندگی رفتار پرستاران در خصوص بکار گیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیماران توسط سازههای نظریه رفتار برنامه ریزی شده 31 درصد بود. از میان سازههای این نظریه، کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد (417/0= β) و رفتار (319/0= β) آزمودنیها برای بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بود.
نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد که سازه کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد و رفتار پرستاران بوده و لذا پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی مدون در خصوص بکار گیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار جهت اثر بخشی بیشتر آن بر سازه کنترل رفتاری درک شده به طور ویژه توجه گردد.
Abstract
Background & Aims: Health literacy is one of the most important priorities for improving health care quality through enhancing patient- provider communication. Implementing health literacy strategies enables nurses to provide information and instructions for patients in a manner that is more commensurate and understandable. The purpose of this study was to investigate the factors affecting nurses’ intention to implement health literacy strategies in patient education based on theory of planned behavior.
Material & Methods: A cross- sectional study conducted among 148 nurse practitioners of Al-Zahra Hospital affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, using descriptive-analytical method. Data collected via standardized questionnaire based on theory of planned behavior constructs and analyzed by SPSS v.17 using ANOVA, Independent T-test, Pearson correlation and linear regression.
Results: There were statistically significant correlation between using health literacy strategies and marriage status, attending in retraining courses, employment type, job history, and job status. Perceived behavioral control was the most powerful predictor of intention (β= 0/417) and use health literacy strategies in patient education and behavior of nurses (β=0/319).
Conclusion: According to the findings of this study, perceived behavioral control is a powerful determinant of nurses’ intention and behavior of using health literacy strategies in patient education. Hence we recommend nurse educators to pay special attention to the constructs of this theory mainly perceived behavioral control in retrain courses about patient education and health literacy strategies.
Health Literacy, Nurse Practitioners, Patient Education
سواد سلامت, پرستار, آموزش به بیمار
23
33
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1291-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/10
1394/6/19
2015/12/62015/12/82015/12/13
1394/9/22
M
Javadzade
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
همام الدین
جوادزاده
00319475328460019587
00319475328460019587
No
اﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ایﺮان
GH
Sharifirad
Professor, Department of Public Health, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
غلامرضا
شریفی راد
00319475328460019588
00319475328460019588
No
اﺳﺘﺎد، ﮔﺮوه ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﻢ، ﻗﻢ، ایﺮان
M
Reisi
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran.
مهنوش
رئیسی
00319475328460019589
00319475328460019589
No
اﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ایﺮان
M
Nasr Esfahani
Bs in Nursing, Department of Patient Education, Al-Zahra Educational Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
محمود
نصر اصفهانی
00319475328460019590
00319475328460019590
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺴﺌﻮل دﻓﺘﺮ آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن آﻣﻮزﺷﯽ اﻟﺰﻫﺮا، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، ایﺮان.
B
Mahaki
Assistant Professor, Department of Bio-statistics and Epidemiology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
بهزاد
مهکی
00319475328460019591
00319475328460019591
No
ﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ و اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، ایﺮان.
F
Mostafavi
Associate Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09132118364 Email: F_Mostafavi@yahoo.com
فیروزه
مصطفوی
00319475328460019592
00319475328460019592
Yes
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول): تلفن تماس: 09132118346 f_mostafavi@yahoo.com Email:
fa
رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری بازتابی از اجرای نظام حاکمیت خدمات بالینی
Patients' Satisfaction of Nursing Care: Reflection of Clinical Governance
چکیده
مقدمه و هدف: خدمات پرستاری یکی از مهمترین حوزههای موثر بر رضایتمندی بیمار است سازمانها جهت بهبود کیفیت و ارتقاء رضایتمندی بیماران از روشهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از آنها نظام حاکمیت بالینی است. در این پژوهش تلاش شده است تاثیر اجرای نظام حاکمیت بالینی بر میزان رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران بررسی شود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن کلیه بیمار بستری در دو بیمارستان مرکزی استان فارس بود. که از میان آنها 600 نفر با روش نمونه گیری در دسترس در سه مرحله (قبل از شروع اجرای طرح حاکمیت بالینی، 6 ماه بعد از اجرا و 1 سال بعد ) متناسب با حجم نمونه تعیین شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار از کیفیت کار پرستاران بود. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل و جهت مقایسه میانگین نمره رضایتمندی بین هر سه مرحله از آزمون ANOVA و جهت آزمون دو به دو مراحل از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. همچنین جهت بررسی همگنی بیمارن از نظر سن و جنس و طول مدت بستری بین مراحل از آزمون تی مستقل و کای دو استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران در مرحله اول (قبل از اجرای طرح حاکمیت بالینی) با میانگین نمرات 6 ماه بعد تفاوت معنی داری نداشت اما با میانگین نمرات 1 سال بعد از اجرای طرح حاکمیت بالینی تفاوت معنی داری داشت (P<0.05).
نتیجه گیری کلی: به نظر میرسد اجرای طرح حاکمیت بالینی در رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری موثر بوده است، هرچند که ارائه این برنامه به صرف وقت، هزینه، میزان درگیر شدن پرسنل در موسسه و ارزش نهادن مدیران ارشد به برنامه وابسته است. لذا جهت ایجاد یکپارچگی در مدیریت و موفقیت برنامههای بهبود کیفیت بهتر است علاوه بر پرستاران سایر کارکنان نیز در اجرای این برنامه مشارکت فعال داشته باشند.
Abstract
Background & Aims: Nursing Services is one of the most important areas that impact on patient satisfaction. Organizations use different methods to improve the quality of care and enhance the patient‘s satisfaction. One of them is the system of clinical governance. In this study, the researcher evaluated the impact of implementing the clinical governance system for enhancing the patient’s satisfaction with nursing care.
Material & Methods: This descriptive study was conducted at two hospitals on Fars province, Iran. Totally, 600 patients were selected by convenience sampling during 3 stages (prior to the implementation of clinical governances, 6 months and 1 year after the implementation). Data were collected using questionnaire of satisfaction with nursing care quality. Data analyzed with One- way ANOVA, Tucky HSD post-hoc test, the independent t-test and chi-square test using SPSS software v15.
Results: The results show that the average satisfaction score of nursing care was not significantly different between baseline and 6 month after implementing clinical governance but the score one year after implementing clinical governance was significantly different from the baseline (p<0.05).
Conclusion: It seems that implementing clinical governance was effective in patients' satisfaction with nursing care. Implementing these programs is depended on spending a lot of time and money, involvement of employees and valuing the program by senior managers. Therefore, in order to manage the integrity and quality improvement, it’s better that all employees have taken an active role in these programs.
Patient, Satisfaction, Clinical Governance, Quality
بیمار, رضایتمندی, حاکمیت بالینی, کیفیت
34
41
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-995-4&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/102015/09/12
1394/6/21
2015/12/62015/12/82015/12/132015/12/15
1394/9/24
M
Abbasi
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran (*Corresponding author). Tel: 09017584997 Email: Mitra_abassi@yahoo.com
میترا
عباسی
00319475328460019593
00319475328460019593
Yes
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس :09017584997 Mitra_abassi@yahoo.com: Email:
M
Moatari
Phd.School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
مرضیه
معطری
00319475328460019594
00319475328460019594
No
اﻧﺸﯿﺎر، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان.
S
Pourahmad
Phd.Department of Biostatistics, Faculty of Medicine, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
سعیده
پور احمد
00319475328460019595
00319475328460019595
No
اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان
fa
تحلیل مفهوم سلامت معنوی در آموزههای اسلامی
Concept Analysis of Spiritual Health Based on Islamic Teachings
چکیده
زمینه و هدف: توجه اخیر جامعه پرستاری به بعد چهارم سلامت یعنی سلامت معنوی، منجر به گسترش روزافزون مطالعات در خصوص تبیین این مفهوم و نحوه ارائه خدمات پرستاری در این زمینه شده است. پرستاری در ایران، از نظر بعد شناختی در مورد مفهوم سلامت معنوی دچار کمبود و تاخیر میباشد. لذا هدف این مطالعه تبیین مفهوم سلامت معنوی از نظر آموزههای اسلامی میباشد.
روش بررسی: مطالعه تحلیل مفهوم حاضر با رویکرد 6 مرحلهای Walker و Evant (2005) به انجام رسیده است. کلید واژههای مرتبط در متون اصیل اسلامی، فرهنگهای لغت فارسی، پایگاههای اطلاعاتی موجود با استفاده از روش تحقیق موضوعی در علوم دینی، بازیابی و انتخاب شدند. حاصل این جستجوها، شامل 16 کتاب و 32 مطالعه علمی در رشتههای مختلف و 2 پایان نامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود. برای تحلیل دادهها از روش 7 مرحلهای تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQD7استفاده شد.
یافتهها: مشخصات تعیین کننده سلامت معنوی شامل 4 طبقه خالق گرایی عاشقانه، عقلانیت دینی، وظیفه گرایی و آخرت نگری میباشد. پیش آیندهای سلامت معنوی سه طبقه درک نظام دو بعدی، درک کرامت روحانی، درک مختار بودن و پیامدهای سلامت معنوی به صورت 5 طبقه "خلیفه گری، طهارت دائمی فراگیر، تعادل روحی- روانی و رفتاری، جاودانگی و معنی گرایی دائم" میباشد.
نتیجه گیری کلی: سلامت معنوی بر اساس آموزههای اسلامی متفاوت از فرهنگها و مذاهب دیگر میباشد. لذا ارائه دهندگان سلامتی باید به این مهم، براساس فرهنگ بومی توجه نمایند.
Absract
Background & Aims: Recent attentions in nursing discipline to fourth dimension of health, spiritual health, leading to increasing development study to explanation this concept. In Iranian nursing the definition of spiritual health is deficient and delayed. Thus, the aim of this study was to explain the concept of spiritual health based on Islamic view.
Material & Methods: This concept analysis study was done based on Walker & Evant (2005) approach. Database and dictionaries related to Islamic literature were searched. Finally 16 books, 32 articles and 2 theses from various disciplines were retrieved. Qualitative data analysis method and MAXQD7 software were used for data analysis.
Results: Defining attributes of spiritual health embrace 4 categories: romantic creator- orientation, Islamic rationality, task- orientation and latter word- orientation. The consequences of spiritual health were perception of human with two- dimension system, spiritual dignity and being autonomous. The antecedences of spiritual health were being successor, comprehensive permanent purity, sprito- psycho- behavioral balance, perpetuity and permanent.
Conclusion: In Islamic perspective, spiritual health is different from other cultures. Therefore health care provider should pay more attention on meaning of spiritual health based on their culture.
Spirituality, Health, Islam, Teaching, Walker ;,,,, Evant, Concept Analysis, Nursing
معنویت, سلامت, اسلام, آموزه, تحلیل مفهوم واکر و اوانت, پرستاری
42
55
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-967-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/102015/09/122015/09/14
1394/6/23
2015/12/62015/12/82015/12/132015/12/152015/12/17
1394/9/26
F
Khorashadizadeh
Assistant professor, Department of Nursing, North Khorasan University of Medical Science, Bojnurd, Iran.
فاطمه
خراشادی زاده
00319475328460019596
00319475328460019596
No
اﺳﺘﺎدیﺎر ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه اﻃﻔﺎل، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺧﺮاﺳﺎن ﺷﻤﺎﻟﯽ، ﺑﺠﻨﻮرد، ایﺮان
A
Heydari
Professor, Department of Medical Surgical nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. (*Corresponding author) Tel: 05138591511 Email: Heidarya@mums.ac.ir
عباس
حیدری
00319475328460019597
00319475328460019597
Yes
استاد پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 05138591511- Email: Heidarya@mums.ac.ir
F
Heshmati Nabavi
Assistant Professor, Department of Mental Health and Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
فاطمه
حشمتی نبوی
00319475328460019598
00319475328460019598
No
اﺳﺘﺎدیﺎر ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ، ﻣﺸﻬﺪ، ایﺮان.
SR
Mazlom
Department of Medical Surgical, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
سید رضا
مظلوم
00319475328460019599
00319475328460019599
No
4 ﻣﺮﺑﯽ ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ، ﻣﺸﻬﺪ، ایﺮان
M
Ebrahimi
Professor, Department of Islamic studies, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مهدی
ابراهیمی
00319475328460019600
00319475328460019600
No
اﺳﺘﺎد ﻣﻌﺎرف، ﮔﺮوه ﻣﻌﺎرف، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ، ﻣﺸﻬﺪ، ایﺮان
fa
موانع گزارش خطا و راهکارهای کاهش آن از دید پرستاران بیمارستانهای تامین اجتماعی استان کرمان
Barriers to Error Reporting and Preventive Strategies from Viewpoints of Nursing Staff in Social Security Hospitals in Kerman
چکیده
زمینه و هدف: وقوع خطا در کار بالینی غیر قابل اجتناب است اما میتوان آن را از نظر میزان و شدت به حداقل رساند. تأثیر ثبت موارد خطا و گزارش به موقع بر پیشگیری از آن و افزایش ایمنی بیمار، از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین موانع گزارش خطا و راهکارهای کاهش آن در پرستاران بیمارستانهای تامین اجتمایی استان کرمان انجام گردید.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی مقطعی توصیفی است. در این مطالعه از پرسشنامهی 20 سؤالی موانع گزارش خطا مردانی و شهرکی واحد، پس از کسب روایی و پایایی مناسب استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر پرستاران (233 نفر) بودند که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و شاخصهای مرکزی) و استنباطی (آزمون t، تحلیل واریانس یکراهه و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. همچنین برای دریافت راهکارهای کاهش موانع، از تحلیل محتوای متن سوالات باز استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرهی موانع گزارش خطا در سطح متوسط (13 ± 69) بدست آمد. نگرانی از زدن برچسب بی لیاقتی به پرستار، تأثیر خطا در نمرهی ارزشیابی سالانه، نگرانی از انتشار خبر و وجود مسائل و پیگردهای قانونی از بیشترین موارد موانع گزارش خطا بودند. از راهکارهای مشترک و اصلی رفع موانع، ایجاد فضای امن و دوستانه برای گزارشدهی، فرایند مدیریت و پیشگیری از خطا بود.
نتیجه گیری کلی: ترس از پیامدهای گزارشدهی، از مهمترین موانع در گزارشدهی اشتباهات بود. از آنجا که گزارشدهی خطا همچنان با موانع جدی مدیریتی روبروست. لذا مسئولین سیستمهای بهداشتیـ درمانی، بایستی ضمن مدیریت فرایندهای تأثیرگذار در بروز و گزارش اشتباهات پرستاری، بر شناسایی راهکارهای کاهش اشتباهات، از جمله ارتقاء جو سازمانی و امنیت شغلی کارکنان پرستاری، تمرکز داشته باشند.
Abstract
Background & Aims: Errors are unavoidable in clinical practice, but it can be minimized in terms of frequency and intensity. Reporting the errors is so important and effectively avoids future errors that may cause patients harm. This study was conducted to identify barriers of error reporting by nurses and preventive strategies in social security hospitals in Kerman, Iran.
Material & Methods: In this cross-sectional study, the instrument was questionnaire of barriers to self- reporting errors that was made by Mardani and shahraki vahed (2009). The study population consisted of all nurses of Social Security Hospitals in Kerman (233) who were selected using census method. To analyze the information, descriptive statistics, test t, ANOVA and Pearson correlation coefficient were applied by use of SPSS v.16 software. Answers to open-ended questions on preventive strategies were categorised into themes using content analysis aproach.
Results: Average score of barriers to error reporting was moderate (69 ±13). Fear of stigma, the effect of errors on the employee annual evaluation, news release and legal consequences were the most common barriers of error reporting by nurses. The main strategies to remove the barriers of error reporting were creating a safe and friendly environment for reporting, management process and error prevention.
Conclusion: Fear from the consequences of reporting errors was the major obstacles in reporting errors. Since error management still faces serious obstacles, so health authorities and managers should focus on the processes influencing nursing errors and identify ways to reduce errors including enhancing the organizational climate and job security of nursing staff.
Barriers, Report, Nursing Errors, Nurses, Hospital
موانع, گزارش, خطای پرستاری, پرستاران, بیمارستان
56
65
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75-4&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/102015/09/122015/09/142015/09/16
1394/6/25
2015/12/62015/12/82015/12/132015/12/152015/12/172015/12/19
1394/9/28
E
Nouhi
Assisstant Professor ,Department of Medical Surgical Nursing, Razi School of Nursing and Midwifery, Nursing Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 034-31325220 Email: e_Nuhi@kmu.ac.ir.
عصمت
نوحی
00319475328460019601
00319475328460019601
Yes
استادیار، گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری مامایی رازی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. (*نویسنده مسئول) تلفن تماس: 31325220-034 e_nuhi@kmu.ac.ir Email:
M
Mohamadi
MS Student of Nursing, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
مهدی
محمدی راوری
00319475328460019602
00319475328460019602
No
کارﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان.
A
Abbaszadeh
Professor, Department of Nursing, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
عباس
عباس زاده
00319475328460019603
00319475328460019603
No
اﺳﺘﺎد ﺗﻤﺎم، ﮔﺮوه ﭘﺮﺳﺘﺎری داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
fa
بررسی نقش پیش بینیکننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان
The Predictive Role of Parenting Styles in Emotional Intelligence of Students
چکیده
زمینه و هدف: هوش هیجانی از طریق مدیریت موثر و استفاده از هیجانها در انگیزش و برقراری ارتباط موثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر گرگان در سال 89-1390 بودند که با نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 387 نفر (196 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-on و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری Baumrind استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد سبکهای فرزندپروری والدین رابطه معنی داری با هوش هیجانی دانش آموزان داشت و به طور مشترک 87/0 از واریانس، متغیر هوش هیجانی را پیش بینی کرد. همچنین سبک فرزندپروری مقتدر قوی ترین پیش بین هوش هیجانی که با مقدار پیش بینی کنندگی مثبت 71/0، در دانش آموزان بود. سبکهای فرزندپروری مستبد و آسان گیر نیز به صورت منفی به ترتیب 62/0 و 26/0 درصد از تغییرات هوش هیجانی را تبیین کردند.
نتیجهگیری کلی: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، سبکهای فرزندپروری عامل مهمی در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان هستند. لذا پیشنهاد میشود جهت تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، مشاوران مدارس به آموزش سبکهای فرزندپروری مناسب برای والدین بپردازند.
Abstract
Background & Aim: Emotional intelligence plays a role in the all aspects of individual life through using emotions in gaining motivation and effective communication. The aim of the present study was to investigate the predictive role of parenting styles in student emotional intelligence.
Materials & Methods: It was a cross-sectional study. Statistical population was including the entire girls and boys student in the Middle Schools of Gorgan city in 2010-2011 and 387 individuals (196 girls and 191 boys) were selected through multi-stage clustering sampling method. The study instruments were Baumrind Parenting Styles and Bar-An Emotion Quotient Intelligence questionnaires a. Data were analyzed by SPSS v20.
Results: The results showed that parenting styles had a significant relationship with emotional intelligence of students, and they predicted 0.87 the variance of emotional intelligence. Also, the authoritative parenting styles were the strongest predictor of emotional intelligence among students with 0.71 positive predictive values. Authoritarian and permissive parenting styles explained the variations of emotional intelligence with negative prediction values of 0.62 and 0.26, respectively.
Conclusion: Based on our results, parenting styles is an important agent in predicting emotional intelligence of students. Therefore it is proposed that school counselors teach proper parenting in order to improve emotional intelligence of students.
Emotional Intelligence, Education, Motivation
ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ, آﻣﻮزش, اﻧﮕﯿﺰش
66
76
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1421-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/102015/09/122015/09/142015/09/162015/09/19
1394/6/28
2015/12/62015/12/82015/12/132015/12/152015/12/172015/12/192015/12/21
1394/9/30
N
Khajeh
PhD in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Institute of Development of Education, Tajikistan Academy of Education, Doshanbeh, Tajikistan)*Corresponding author). Tel: +98 09111718961 Email: Nazanin.Khajeh@yahoo.com
نازنین
خواجه
00319475328460019604
00319475328460019604
Yes
دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، پژوهشگاه رشد معارف، آکادمی تحصیلات تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09111718961 Nazanin.Khajeh@yahoo.com Email:
D
Shayof
PhD in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Institute of Development of Education, Tajikistan Academy of Education, Doshanbeh, Tajikistan.
دولت
شایف
00319475328460019605
00319475328460019605
No
دﮐﺘﺮای روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﮔﺮوه روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه رﺷﺪ ﻣﻌﺎرف، آﮐﺎدﻣﯽ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن، دوﺷﻨﺒﻪ، ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن
fa
رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر جیرفت
Job Satisfaction of Nurses from Clinical Practice in Jiroft University Hospitals
چکیده
زمینه و هدف: رضایت شغلی حدی از احساسات و نگرشهای مثبت است که افراد نسبت به شغل خود دارند. در اکثر سازمانهای مراقبت سلامت، پرستاران بزرگترین گروه منابع انسانی بوده و نقش عمدهای در کیفیت ارائه خدمات به عهده دارند، لذا رضایت و کارآیی آنها به طور معنی داری موفقیت سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رضایت شغلی 110 نفر از پرستاران بیمارستان آموزشی شهر جیرفت انجام گرفته است.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی تحلیلی است که در سال 92 به بررسی رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر جیرفت پرداخته است. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد 41 سؤالی رضایت شغلی Luthansاستفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین رضایت شغلی پرستاران مورد بررسی 5/0 ± 7/2 با کمینه 1/1 و بیشینه 8/4 به دست آمد. بیشترین میزان رضایت شغلی مربوط به بخشهای اطفال و نوزادان )05/0(P< و کمترین میزان رضایت شغلی مربوط به بخشهای ویژه بود. بررسی نتایج در 11حیطه از رضایت شغلی نشان داد بیشترین رضایت از بعد ماهیت کار با میانگین نمره 1/3 (از کل 8/4-1/1) و کمترین رضایت از بعد حقوق و دستمزد با میانگین نمره 5/2 است.
نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین رضایت شغلی در حد متوسط بوده است و این در حالی است که نمیتوان از تاثیر میزان پرداخت حقوق بر کیفیت کار و رضایت شغلی کارکنان چشم پوشی کرد بنابراین به نظر میرسد احقاق حقوق پرستاران بر اساس طرح تحول سلامت و در راستای رعایت انصاف و عدالت میتواند به یک عامل رضایتمندی در سازمان تبدیل شود .
Abstract
Background & Aim: Job satisfaction is the level of employees' feelings regarding their jobs in most the health care organizations nurses are the largest human resources and play a major role in the quality of services, thus their satisfaction and efficiency significantly affects the success of the organization. The current study conducted to determine the job satisfaction from clinical practice in nurses working in Jiroft university hospitals, Iran.
Material & Method: In this cross sectional study that was conducted in 2013, participants completed the standardized Luthans questionnaire with 41 questions about job satisfaction. Reliability and validity of this questionnaire were 84% and 94% respectively. SPSS software and descriptive statistic, t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficients were used for data analysis.
Results: The average of nurse’s job satisfaction was 2/7 ±0/5 with a minimum of 1/1 and maximum of 4/8 .The highest job satisfaction was related to pediatric and neonatal wards (p> 0/05). The lowest level of job satisfaction was related to intensive care wards. The highest score in job satisfaction was related to the “nature of nursing work” domain with average score of 3.1 and the lowest score was related to the “salary and income” domain with average score of 2.5.
Conclusion: The results of current study revealed a moderate level of job satisfaction in nurses. Pay has significant influence on job satisfaction that should not be ignored. It seems the right of nurses based on Health Sector Evolution Plan in Iran is critical in job satisfaction.
Nurse, Job Satisfaction, Teaching Hospital
پرستاری, رضایت شغلی, بیمارستان آموزشی
77
86
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1285-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/52015/09/72015/09/102015/09/122015/09/142015/09/162015/09/192015/09/22
1394/6/31
2015/12/62015/12/82015/12/132015/12/152015/12/172015/12/192015/12/212015/12/23
1394/10/2
M
Faramarzpour
Faculty of Nursing and Midwifery, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran. (*Corresponding Author) Tel:09131492622 Email: mfaramarzpor61@gmail.com
مطهره
فرامرز پور
00319475328460019606
00319475328460019606
Yes
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس:09131492622 Email: mfaramarzpor61@gmail.com
F
Borhani
Associate professor, Ethics and Law Research Center, Medical Surgical Nursing Department, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran. Iran.
فریبا
برهانی
00319475328460019607
00319475328460019607
No
اﻧﺸﯿﺎر ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﺧﻼق و ﺣﻘﻮق ﭘﺰﺷﮑﯽ، ﮔﺮوه ﭘﺮﺳﺘﺎری داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان.
P
Bagheri
Noncommunicable diseases research center, Fasa University of medical science, Fasa, Iran.
پژمان
باقری
00319475328460019608
00319475328460019608
No
ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﯿﻤﺎریﻬﺎی ﻏﯿﺮواﮔﯿﺮ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻓﺴﺎ، ﻓﺴﺎ، ایﺮان