fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
27
92
online
1
fulltext
fa
نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری
The Role of Gender in Research Self-efficacy of Nursing Students
چکیده
زمینه و هدف: تحقیقات در زمینهی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبتهای بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا مینماید. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف تعیین و مقایسهای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرمافزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارتهای نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانهای، طراحی تحقیق و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارتهای طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانهای، مهارتهای نوشتن و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). همچنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنیدار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانهی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنیدار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ).
نتیجهگیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطهی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی همچون محیط آموزشی، انگیزهی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.
Abstract
Background & Aim: Research in the field of health is essential for the development of health care and plays a central role in medical sciences. Accordingly this study was undertaken to determine research self-efficacy of female and male nursing students in higher education.
Material & Methods: It was a descriptive, cross sectional study. The research population was nursing students of higher education in Ardabil University of Medical Sciences in academic year of 2013-2014. Simple random sampling was used to recruit the students. Data was collected by Phillips & Russell Research Self Efficacy (RSE) questionnaire and analyzed by Independent- sample t -test and Two- way ANOVA using SPSS-PC (v.20).
Results: The results showed that the male and female students were situated upper than the standard average in terms of self-efficacy of writing skills, practical research skills, quantitative and computer skills, research design skills and total research self- efficacy. There was no significant difference between male and female students in terms of self-efficacy of design skills, self-efficacy of practical research skills, self-efficacy of quantitative and computer skills, self-efficacy of writing skills, and total research self-efficacy ( p >0.05). No significant relationship was found between the interaction of gender and interest in research, and research self-efficacy (F =1/21, P=0/27). However, the singular role of interest in research and research self-efficacy was significant (F =7/63, P=0/006).
Conclusions: Future research is recommended to be undertaken to study the relationship between research self-efficacy and factors such as educational environment, scientific motivation and research products.
Research, Self-efficacy, Nursing Students
پژوهش, خودکارآمدی, دانشجویان پرستاری
1
12
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1212-3&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/12
1393/8/21
2015/02/11
1393/11/22
E
Aryani
Master of Educational Research, Faculty of Education Sciences & Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98 09198241704 Email: e.aryani.sh@gmail.com
ابراهیم
آریانی
00319475328460019002
00319475328460019002
Yes
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران (*نویسندهی مسئول). تلفن تماس: 09198241704Email: e.aryani.sh@gmail.com
A
Narimani
Master of Educational Curriculum, Faculty of Education Sciences & Psychology, University of kordestan, Sanandaj, Iran
آمنه
نریمانی
00319475328460019003
00319475328460019003
No
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
K
Kamangar
Master of Educational Research, Faculty of Education Sciences & Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
کیوان
کمانگر
00319475328460019004
00319475328460019004
No
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
A
Omidvar
Master of Educational Management, Azad University, Ardabil, Iran
عظیم
امیدوار
00319475328460019005
00319475328460019005
No
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایران
fa
عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی عروق کرونر و عوامل مرتبط با آن
Vascular Complications and its Related Factors after Coronary Angiography
چکیده
زمینه و هدف: عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی عروق کرونر میتوانند موجب خطرات جدی برای بیماران شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بروز عوارض عروقی پس از آنژیوگرافی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی با استفاده از یک نمونه 400 نفری بیماران تحت آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت با روش نمونه گیری تدریجی انجام شد. دادهها با استفاده از ابزاری 4 بخشی (اطلاعات دموگرافیک، عوامل بالینی، عوامل تکنیکی و برگه ارزیابی محل خروج شیت از نظر بروز عوارض عروقی) به روش مشاهده و ثبت اطلاعات موجود در پرونده جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی تست، کای اسکور و رگرسیون لجستیک) در SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اکثر نمونهها را مردان (2/59%) با میانگین سنی 90/11 ± 21/59 سال تشکیل دادند. 24درصد از بیماران دچار عوارض عروقی شدند که اکیموز (4/71%) بیشترین بروز را داشت. آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر توان پیشگوییکنندگی سابقه فشار خون بالا (005/0 = p)، میزان فشار خون سیستولیک قبل از کشیدن شیت (023/0= p)، مصرف داروهای ضد انعقاد (027/0= p)، اندازه شیت (001/0 p< )، تعداد دفعات تلاش جهت رگگیری (001/0 p< ) و مدت زمان آنژیوگرافی (001/0 p< ) در بروز عوارض عروقی بود.
نتیجه گیری کلی: پرستاران با آگاهی از عوامل پیشگوییکننده عوارض عروقی میتوانندبه جلوگیری از عوارض کمک نموده و از افزایش طول مدت بستری و افزایش هزینههای بیمارستانی جلوگیری کنند.
Abstract
Background & Aim: Vascular complications after coronary angiography could lead to serious risks in patients. The present study aimed to determine the incidence of vascular complications and its related factors after angiography.
Material & Methods: This cross-sectional study was done on 400 patients undergoing coronary angiography using consecutive sampling method in Rasht Heshmat Hospital. Data was collected through observation and recording the information (including demographic information, clinical and technical factors and a checklist to assess the vascular complications of the removal site of the sheet) and analyzed by descriptive T-test, Chi-Square and Logistic Regression using SPSS-PC (v. 20).
Results: The majority of the sample were male (59/2%) (59/21 ± 11/9). A total of 24% of patients developed vascular complications and ecchymosis had the highest incidence (71/4%). Multivariate Regression analysisindicated that high blood pressure history (p=0.005), systolic blood pressure before removal of the sheet (p=0/023), anticoagulative drugs (p=0/027), sheet size (p<0/001), the number of attempts to venipuncture (p<0/001) and duration of angiography (p<0/001) predictthe development of vascular complications.
Conclusion: With knowledge of thepredictive factors of vascular complications, nurses would be able to prevent complications, prolonged hospitalization and hospital costs.
Coronary Artery Disease, Angiography, Complications, Nurse
آنژیوگرافی کرونر,عوارض عروقی, عوامل مرتبط, پرستار
13
22
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1331-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/15
1393/8/24
2015/02/112015/02/14
1393/11/25
M
Sedghi Sabet
Instructor, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
میترا
صرقی ثابت
00319475328460019006
00319475328460019006
No
مربی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
G
Benvan
MSc, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98 01333506570 Email: g.benvon@gmail.com
گلنوش
بنوان
00319475328460019007
00319475328460019007
Yes
کارشناس ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 01333506570، g.benvon@gmail.com:Email
M
Baghaie
Instructor, Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مژگان
بقایی
00319475328460019008
00319475328460019008
No
مربی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
Z
Atrkar- Roshan
Instructor, Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
زهرا
عطرکار روشن
00319475328460019009
00319475328460019009
No
مربی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
M
Khalili
Instructor, Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
ملاحت
خلیلی
00319475328460019010
00319475328460019010
No
مربی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
fa
عوامل مرتبط با احساس شادکامی سالمندان
Factors Associated with Feelings of Happiness among the Elderly
چکیده
زمینه و هدف: احساس شادکامی از ضروریترین خواستههای فطری و نیازهای روانی بشر به شمار میرود که به دلیل تأثیرات عمده در سالمسازی و بهسازی جامعه، همواره ذهن انسان را به خود مشغول نموده است. پژوهش حاضر در پی آن است تا به بررسی میزان شادکامی سالمندان شهر ایلام و عوامل مرتبط با آن بپردازد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی بود که با استفاده از طرح همبستگی پیشبینی کننده انجام شد. نمونه پژوهش 370 نفر از سالمندان شهر ایلام بودند که به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در سال 1393 به وسیله پرسشنامه متشکل از سه بخش جمع آوری شد. بخش اول فرم مشخصات فردی؛ بخش دوم پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش متغیرهای پرخاشگری، راهبردهای انطباق، سرمایه اجتماعی، جهتگیری مذهبی، محرومیت نسبی و از خودبیگانگی؛ و بخش سوم، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (فرم 29 سوالی). اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس F و همچنین تبیین رگرسیونی چند مرحلهای در نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که پاسخگویان از میزان شادکامی متوسطی (53/92) برخوردار بودهاند و همبستگی بین عوامل مرتبط سرمایه اجتماعی ) 457/0 (r= ، میزان درآمد ) 344/0 (r= و سازگاری ) 275/0 (r= با متغیر احساس شادکامی، مستقیم، و در سطح حداقل 95 درصد معنیدار است (05/0 ˂ p ). از سوی دیگر رابطه متغیرهای از خودبیگانگی ) 484/0- (r= ، پرخاشگری ) 399/0- (r= و محرومیت نسبی ) 325/0- (r= با شادکامی در سطح حداقل 95 درصد معنیدار (05/0 ˂ p ) ، اما معکوس بود و ارتباط معنی داری بین شادکامی و جهتگیری مذهبی مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیونی گام به گام نشان میدهد که متغیرهای میزان درآمد، سرمایه اجتماعی و پرخاشگری تقریباً 49 درصد ) 49/0 (r 2 = ، از تغییرات متغیر احساس شادکامی را تبیین نمودهاند (00/0 ˂ p ) .
نتیجهگیری کلی: با توجه به نتایج و در نظر گرفتن روند رو به رشد جمعیت سالمندان در این شهر، پیشنهاد میشود راهکارهای مناسب در جهت تقویت عوامل مثبت و تعدیل عوامل منفی مرتبط با احساس شادکامی در این جمعیت اعمال شود.
Abstract
Background & Aim: Happiness is one of the most urgent natural and psychological demands of human beings and because of its major impact on the health and development of society, the human’ mind has always been busy about it. This study seeks to determine the factors associated with elderly happiness in Ilam city.
Material & Methods: It was a descriptive cross- sectional study with predictive- correlational design. The sample consisted of 370 elderlies of Ilam city who were recruited by systematic random sampling. Data was collected in 2014 by a three part questionnaire including (1) personal characteristics sheet (2) a researcher made questionnaire to measure aggression, adaptation strategies, social capital, religious orientation, relative deprivation and alienation variables (3) and Oxford Happiness Questionnaire (29 items version) and was analyzed by Pearson correlation coefficient, ANOVA and multiple regression using SPSS- PC (v.18).
Results: The findings revealed that the respondents’ happiness was moderate (92 / 53). A significant direct correlation was found between social capital (r=0 / 457), income (r=0 / 344), and adaptation strategies (r=0 / 275) and happiness (p<0/005). There were also a significant indirect relationship between alienation (r=-0 / 484), aggression (r= -0/399), relative deprivation (r=-0 / 325), and happiness (p<0 / 005). No significant relationship was found between religious orientation and happiness. Stepwise regression analysis showed that the variables of income, social capital and aggression have explained almost 49 percent (r 2 =0 / 49) of happiness variations (P < 0/00).
Conclusion: Regarding the findings and considering the growing population of elderlies in this city it is suggested that appropriate approaches be applied to strengthening the positive factors and adjusting the negative factors related to the feelings of happiness in this population.
Happiness, Social capital, Agreeableness, Aggression, Elderly
شادکامی, سرمایه اجتماعی, سازگاری, پرخاشگری, سالمند
23
32
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1152-3&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/17
1393/8/26
2015/02/112015/02/142015/02/16
1393/11/27
M
Almasi
Instructor, Department of Social Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran (*Corresponding Author) Tel: 09189411308 Email:Almasi_57@yahoo.com
مسعود
الماسی
00319475328460019011
00319475328460019011
Yes
مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران (* نویسنده مسوول). شماره تماس: 09189411308 Email: Almasi_57@yahoo.com
S
Mahmoudiani
PhD student in Demography, Faculty of Social Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
سراج الدین
محمودیانی
00319475328460019012
00319475328460019012
No
دانشجوی دکتری جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
M
Jafari
Instructor, Department of Social Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
مرتضی
جعفری
00319475328460019013
00319475328460019013
No
مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
fa
تأثیر برنامه آموزش مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین
The Effect of Iranian-Islamic Mindful Motherhood Training on Maternal-fetal Attachmen
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش دلبستگی مادر- جنین در دوران بارداری و تأثیر آن بر پیامدهای سلامت مادر و نوزاد، هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مادری ذهن آگاهانه و مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین بود.
روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخستزای مراجعه کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بود که در سه ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در یگ گروه مداخله و دو گروه کنترل قرار داده شدند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و دلبستگی مادر- جنین پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس ( ANCOVA ) در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که دلبستگی مادر- جنین در سه گروه به طور معناداری متفاوت است (008/0 = P ، 8/5 = F )؛ به طوری که در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر رویکرد ایرانی- اسلامی میانگین نمره دلبستگی بیشتر از سایر گروه ها بود (00/95 = 14x' type="#_x0000_t75"> 3 ، 09/97 = {C}14x' type="#_x0000_t75"> 2 ، 9/104 = 14x' type="#_x0000_t75"> 1 ).
نتیجه گیری کلی: با توجه به اثربخش بودن برنامههای آموزش مادری ذهن آگاهانه بر دلبستگی مادر- جنین، توصیه می شود پرداختن به این نوع مداخلات روانشناختی در کنار مراقبتهای معمول دوران بارداری مورد توجه مراکز بهداشتی و متخصصین ذیربط قرار گیرد.
Abstract
Background & Aim: Given the importance of maternal-fetal attachment in pregnancy period and its long-term influence on the health of mother and infant, the aim of this study was comparing the effectiveness of two methods of conventional mindful motherhood training and Islamic-Iranian based mindful motherhood training on maternal-fetal attachment.
Material & Methods: The sample consisted of 36 Primgravida pregnant mothers in their 3rd trimester referring to the health centers and gynecologists in the city of Isfahan. They participated voluntarily and then were randomly assigned to two experimental and one control groups. All the participants responded to the Maternal-Fetal Attachment Scale (MFAS) before and after the intervention. Data was analyzed by ANCOVA using SPSS-PC (v. 16).
Results: The findings showed that mother-fetus attachment was significantly different among the three groups (F=5/8, P=0/008) and the mean score of Islamic-Iranian based mindful motherhood group was higher than two other groups ( 14x' type="#_x0000_t75"> 1 = 104.9, {C}14x' type="#_x0000_t75"> 2 = 97.09, 14x' type="#_x0000_t75"> 3 = 95.00).
Conclusion: Regarding the effectiveness of mindful motherhood training on maternal-fetal attachment, it is suggested that health care professionals consider these interventions along other conventional care methods.
Motherhood, Mindfulness, Iranian-Islamic, Attachment, Maternal- Fetal
دوران مادری, ذهن آگاهی, ایرانی- اسلامی, دلبستگی, مادر- جنین
33
43
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1246-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/172014/11/19
1393/8/28
2015/02/112015/02/142015/02/162015/02/19
1393/11/30
F
Haghighat
Doctoral student, Department of psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
فرشته
حقیقت
00319475328460019014
00319475328460019014
No
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AR
Moradi
Professor, Department of psychology, Faculty of Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98 09369619839 Email: moradi90@yahoo.com
علیرضا
مرادی
00319475328460019015
00319475328460019015
Yes
استاد، عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09369619839 moradi90@yahoo.comEmail:
MA
Mazaheri
Associate professor, Department of psychology, Faculty of Ethics Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
محمد علی
مظاهری
00319475328460019016
00319475328460019016
No
دانشیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
S
Hantoushzade
Associate professor, Department of Obstetrics and Gynecology, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
صدیقه
حنطوش زاده
00319475328460019017
00319475328460019017
No
دانشیار، عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
AA
Allahyari
Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
عباسعلی
الهیاری
00319475328460019018
00319475328460019018
No
استادیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
A
Pasandide
Assistant professor, Faculty of Hadis Sciences, Quran & Hadis University, Qom, Iran.
عباس
پسندیده
00319475328460019019
00319475328460019019
No
استادیار، عضور هیأت علمی دانشکده علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
fa
عوامل تأثیرگذار بر گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی: یک مطالعه تئوری پایه
Factors Affecting the Process of Role Transition from Nursing Student to Clinical Nurse: a Grounded Theory Study
چکیده
زمینه و هدف: گذر نقش از دانشجویی به پرستاری، مرحله ای حساس در طول دوره زندگی حرفه ای پرستاران می باشد. عوامل متعددی بر فرایند گذر نقش تأثیرگذارند و می توانند پیامدهای این فرایند را دستخوش تغییراتی نمایند. مطالعه حاضر در راستای کاوش عوامل موثر بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستاری بالینی با استفاده از تجارب هر دو گروه پرستار تازه کار و با سابقه طراحی شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش تئوری پایه در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. داده ها با روش مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند جمع آوری گردید. در این مطالعه 21 شرکت کننده با استفاده از نمونه گیری هدفمند و تئوریکال انتخاب شدند. شرکت کنندگان شامل 17 پرستار تازه کار، 2 پرستار با تجربه و 2 سرپرستار بودند. براساس روش تئوری پایه، جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده ها به طور همزمان انجام شد. تحلیل با استفاده از روش مقایسه مداوم انجام گرفت.
یافته ها: مطالعه نشان دادکه عوامل بسیاری بر فرایند گذر نقش از دانشجویی به پرستار بالینی موثرند. در این مطالعه این عوامل در دو دسته خرد و کلان قرار گرفتند. عوامل خرد شامل: پشتوانه آموزشی- تحصیلی، خصوصیات سرپرستار و همکاران، خصوصیات پرستار تازه فارغ التحصیل و محیط کار و عوامل کلان شامل: دید جامعه به پرستاری، پزشک سالاری حاکم بر مراکز درمانی و قوانین استخدامی پرستاران بود.
نتیجه گیری کلی: یافته های این مطالعه می توانند بینش جدیدی برای تفکر درباره عوامل موثر بر گذر نقش تازه فارغ التحصیلان پرستاری در شروع کار ایجاد کنند و مبنایی برای تصمیم گیری های حرفه ای باشند. شناخت این عوامل می تواند در راستای برنامه ریزی به منظور هدایت این فرایند به سوی پیامدهای مثبت کمک کننده باشد. همچنین یافته های این مطالعه می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران، مربیان آموزشی، مسئولین و ذینفعان پرستاری در جهت تسهیل فرایند گذر نقش پرستاران تازه فارغ التحصیل مورد استفاده قرار گیرد.
Abstract
Background & Aim: Role transition from nursing student to clinical nurse is a sensitive stage in the nurses’ professional life. Many factors affect role transition and could change its outcome. The present study was designed with the aim of exploring the factors affecting the process of transition from nursing student to clinical nurse using the experiences of both novice and experienced nurses.
Material & Methods: This study was conducted by grounded theory approach in educational hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Data was generated by in-depth, semi-structured interviews. A total of 21 participants were recruited by purposeful and theoretical sampling. They included 17 new graduate nurses, two experienced nurses and two head nurses. According to grounded theory, data collection and analysis was performed simultaneously using constant comparative method.
Results: the study revealed that many factors affect the process of role transition from nursing student to clinical nurse. These factors were classified as micro and macro levels. Micro-level factors included pedagogic-educational support, characteristics related to head nurse and colleagues, newly graduate nurses’ characteristics, and work place atmosphere. The macro-level factors included the perspective of society to nursing, physicians’ rulership governing the medical centers, and nurses’ employment regulations.
Conclusion: The findings of this study could create a new insight into thinking about factors effecting newly graduated nursing student’ role transition on the commencement of their work and also create a basis for professional decisions. Recognition of these factors could help in planning and direction of the process towards positive outcomes. The findings could also be considered as a guide for managers, educational instructions, authorities and all the beneficiaries in nursing, in order to facilitate this process for newly graduated nurses.
Transition, Nursing student, Nurse clinical, Grounded Theory
گذر, دانشجوی پرستاری, پرستاری بالینی, تئوری پایه
44
56
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-123-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/172014/11/192014/11/22
1393/9/1
2015/02/112015/02/142015/02/162015/02/192015/02/21
1393/12/2
F
Rafii
Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فروغ
رفیعی
00319475328460019044
00319475328460019044
No
استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Sajadi Hezaveh
Assistant professor, School of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98 918348840 E-mail: dr.sajadi@arakmu.ac.ir
محبوبه
سجادی هزاوه
00319475328460019045
00319475328460019045
Yes
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.irEmail:
N
Seyedfatemi
Professor, School of Nursing and Midwifery, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نعیمه
سید فاطمی
00319475328460019046
00319475328460019046
No
استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Rezaei
Assistant professor, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
محبوبه
رضایی
00319475328460019047
00319475328460019047
No
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
fa
ارتباط آشفتگی اخلاقی با سلامت روان پرستاران زن
Relationship between Moral Distress and Mental Health among Female Nurses
چکیده
زمینه و هدف: آشفتگی اخلاقی میتواند منجر به ایجاد مشکلات روانشناختی شود. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط سلامت روان با آشفتگی اخلاقی در پرستاران زن میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای تبریز در سال 1393 بودند. تعداد نمونه با استفاده از روش تصادفی طبقهای و فرمول کوکران 180 نفر برآورد شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه آشفتگی اخلاقی کورلی و پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش توسط ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بین آشفتگی اخلاقی و مؤلفههای نشانههای جسمانی، اضطراب و اختلال در خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0 = P ). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که آشفتگی اخلاقی میتواند سلامت روان پرستاران را پیش بینی کند.
نتیجهگیری کلی: با توجه به اینکه سلامت روان پرستاران از طریق آشفتگی اخلاقی قابل پیش بینی میباشد، به نظر میرسد نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه انجام مداخلات پیشگیرانه برای پرستاران به همراه دارد .
Abstract
Background & Aim: Moral distress could lead to psychological problems. The aim of this study was to determining the relationship between moral distress and mental health in female nurses.
Material & Methods: It was a descriptive cross- sectional study. The study population consisted of all female nurses working in hospitals of Tabriz city in 2014. A total of 180 nurses were recruited by stratified random sampling using Cochran formula. Data was collected by Moral distress Corley and the (GHQ) General Health Questionnaire and analyzed by Pearson correlation and regression analysis using SPSS-PC (v.20).
Results: There was significant direct relationships between moral distress and GHQ subscales of, somatic symptoms, anxiety and sleep disorders, social dysfunction and depression (P=0.001). The results of Regression analysis showed that moral distress could predict nurses’ mental health.
Conclusion: Given that female nurses' mental health is predictable by their moral distress, it seems that the results of this study could have important implications regarding the preventive interventions for nurses.
Moral Distress, Mental Health, Nurses
آشفتگی اخلاقی, سلامت روان, پرستاران
57
64
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1339-4&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/172014/11/192014/11/222014/11/25
1393/9/4
2015/02/112015/02/142015/02/162015/02/192015/02/212015/02/23
1393/12/4
A
Azizi
Ph.D Student of General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
امیر
عزیزی
00319475328460019048
00319475328460019048
No
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
M A
Sepahvani
Assistant professor, Department of Psychology, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
محمد علی
سپهوندی
00319475328460019049
00319475328460019049
No
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
J
Mohamadi
Ph.D Student of General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran. (*Corresponding author). Tel:+98 09185558850 E mail: javad.m60@gmail.com.
جواد
محمدی
00319475328460019050
00319475328460019050
Yes
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. (* نویسنده مسئول) شماره تماس 09185558850 Email: javad.m60@gmail.com
fa
ارتباط سندرم متابولیک و افسردگی در سالمندان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی
Relationship between Metabolic Syndrome and Depression in elderlies with Cardiovascular Disease
چکیده
زمینه وهدف: سندرم متابولیک از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی است. افسردگی خطر بروز سندرم متابولیک در جمعیت عمومی را افزایش می دهد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین افسردگی و سندرم متابولیک در سالمندان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 200 سالمند مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بستری در بیمارستان امام خمینی سقز در سال 1392 با نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای سنجش افسردگی از پرسشنامه افسردگی سالمندان (GDS) و جهت ارزیابی سندرم متابولیک از شاخص ATP3 استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری توصیفی، آزمون تی تست مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار PASW انجام شد. سطح معنی داری تمام آزمون ها برابر 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که 61 درصد بیماران قلبی عروقی دارای علایم افسردگی و 46 درصد آنها مبتلا به سندرم متابولیک بوده اند. به علاوه شانس ابتلا به سندرم متابولیک در زنان 4/2 برابر مردان بود (4/2 OR= و 2/4-3/1 CI95% ). بین سندرم متابولیک و افسردگی ارتباط معنی داری وجود نداشت (198/0 p= ). از بین اجزای سندرم متابولیک تنها فشار خون سیستولیک با افسردگی ارتباط داشت (002/0= p)، به طوری که شانس فشار خون بالا در سالمندان افسرده 5/2 برابر سالمندان غیر افسرده بود (003/0= pو 5/2= OR و 5/4-4/1 CI95% ).
نتیجه گیری کلی: با توجه به فراوانی بالای افسردگی و سندرم متابولیک در سالمندان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باید به وقوع همزمان این دو مشکل توجه داشت.
Abstract
Background & Aim: Metabolic syndrome is one of the risk factors of cardiovascular disease. Depression increases the risk of metabolic syndrome in the general population. The aim of this study was determining the association between depression and the metabolic syndrome in elderlies with cardiovascular disease.
Material & Methods: This cross-sectional study was conducted on 200 elderlies with cardiovascular disease hospitalized in Saqqez's Imam Khomeini's hospital in 2013 with convenience sampling. To evaluate depression, Geriatric Depression Scale (GDS) and to assess metabolic syndrome, ATP3 index were used. Data was analyzed by descriptive statistics, independent T test and Chi square using PASW. The significant level for all the tests was 0.05.
Results: The results showed that 61 percent of the patients have experienced the symptoms of depression and 46 percent of them had metabolic syndrome. The chance for metabolic syndrome in women was 2/4 times more than men (95% CI:1/3-4/2, OR=2/4, p=0/003). There was no significant relationship between metabolic syndrome and depression (p=0/198). Among the components of metabolic syndrome only systolic blood pressure was associated with depression (P=0/002), so that the chance for high systolic blood pressure in depressed elderlies was 2.5 time more than those without depression (95% CI: 1/4-4/5, OR=2/5, P=0/003).
Conclusion: Given the high frequency of depression and metabolic syndrome in elderlies with cardiovascular disease, more attention should be paid on the simultaneous occurrence of these two problems.
Cardiovascular Disease, Depression, Elderlies, Metabolic Syndrome
افسردگی, بیماری قلبی عروقی, سالمندان, سندرم متابولیک
65
72
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-951-9&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/172014/11/192014/11/222014/11/252014/11/27
1393/9/6
2015/02/112015/02/142015/02/162015/02/192015/02/212015/02/232015/02/26
1393/12/7
V
Shojaeimotlagh
PhD Candidate in Nursing Education, Medical-Surgical Department, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
وحید
شجاعی مطلق
00319475328460019051
00319475328460019051
No
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
N
Lazari
Master degree in Nursing, Urmia University of Medical Sciences, Imam Khomeini hospital, Urmia, Iran
نصیبه
لازاری
00319475328460019052
00319475328460019052
No
کارشناس ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، بیمارستان امام خمینی ارومیه، ارومیه، ایران
M
Ghalenoee
Master degree in Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مهدیه
قلعه نوی
00319475328460019053
00319475328460019053
No
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
S
Saleh Abadi
Master student of geriatric nursing, Iranian Research Center of Healthy Aging, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
سمیه
صالح آبادی
00319475328460019054
00319475328460019054
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
N
Parizad
Doctoral student in nursing, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
ناصر
پریزاد
00319475328460019055
00319475328460019055
No
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
R
Ghanei Gheshlagh
Doctoral Student in Nursing Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Nursing Department, Tehran, Iran (٭Corresponding author). Tel: +098 914 4050284 Email: Rezaghanei30@yahoo.com
رضا
قانعی قشلاق
00319475328460019056
00319475328460019056
Yes
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پرستاری، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس:09144050284 Email: Rezaghanei30@yahoo.com
fa
عملکرد مدیران پرستاری از دیدگاه پرستاران
Nurse Managers’ Performance from Nurses’ Perspective
چکیده
زمینه و هدف: کارآیی مدیران پرستاری در موفقیت سازمان های بهداشتی نقش اساسی دارد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد مدیران پرستاری در حیطه های تصمیم گیری، برنامه ریزی، هدایت و راهنمایی و ارزشیابی از دیدگاه پرستاران مراکز منتخب آموزشی درمانی دانشگاه گناباد انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی است. نمونه پژوهش 200 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گناباد بودند که با روش سرشماری در این مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد که عملکرد مدیران پرستاری را در 4 حیطه اصلی بررسی می کرد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل ازمون کای دو با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که درصد اندکی از مدیران پرستاری (1/5%) دارای عملکرد مدیریتی کاملا خوب، 9/31 درصد دارای عملکرد مدیریتی خوب، 50 درصد عملکرد مدیریتی ضعیف و 13 درصد عملکرد خیلی ضعیف بوده اند. هم چنین از دیدگاه پرستاران، مدیران پرستاری در دو حیطه تصمیم گیری و ارزشیابی عملکرد ضعیف و در دو حیطه برنامه ریزی و هدایت و راهنمایی عملکردی خوب داشته اند.
تیجه گیری کلیا توجه به یافته ها توانمندسازی در راستای بهبود عملکرد سطوح مختلف مدیران پرستاری بیمارستان های آموزشی ضروری به نظر می رسد
Abstract
Background & Aim: Nurse manager s’ efficiency plays an important role in the achievement of health care organizations. This study was carried out with the aim of determining nurse managers’ performance in the domains of decision making, planning, direction and evaluation from nurses’ perspective in selected educational centers affiliated to Gonabaad University of Medical Sciences.
Material & Method: It was a descriptive, cross-sectional study. A total of 200 nurses were recruited by census. Data was collected by a researcher made questionnaire to evaluate nurse managers’ performance in the four domains and analyzed by descriptive statistics and inferential test of Chi square using SPSS-PC (v.20).
Results: The results showed that a small percentage of nurse managers (%5/1) had a very good management performance, 31/9% had a good performance, %50 percent had a poor performance and 13% had a very poor management. The results also showed that nurse managers’ performance was poor in the areas of decision making and evaluation, and was good in the domains of planning and guidance from nurses’ perspective.
Conclusion: Regarding the findings, empowerment of nurse managers in different levels to improve their performance is needed.
Viewpoint, Nurses Performance Evaluation, Nurse Managers
دیدگاه, ارزیابی عملکرد پرستاران, مدیران پرستاری
73
81
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1254-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/11/122014/11/152014/11/172014/11/192014/11/222014/11/252014/11/272014/11/30
1393/9/9
2015/02/112015/02/142015/02/162015/02/192015/02/212015/02/232015/02/262015/02/28
1393/12/9
MR
Mansoorian
Medical education Phd candidate in Tehran (TUMS), Tehran, Iran
محمد رضا
منصوریان
00319475328460019057
00319475328460019057
No
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
M
Hosseiny
MSN. Imam Hossein Hospital Of Esfahan, Esfahan, Iran (*Corresponding Author) Tel: 09139591761 Email: marzeihhosseiny@yahoo.com
مرضیه
حسینی
00319475328460019058
00319475328460019058
Yes
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ، بیمارستان آموزشی- درمانی کودکان امام حسین، اصفهان ، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09139591761 Email: marzeihhosseiny@yahoo.com
SH
Khosravan
Associate professor, Dept of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
شهلا
خسروان
00319475328460019059
00319475328460019059
No
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد،گناباد، ایران