fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
26
85
online
1
fulltext
fa
آزمون مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن
Testing Nurses’ Medication Errors Model based on Reason Human Error Model
چکیده
زمینه و هدف: از شایعترین خطاهای پزشکی شناخته شده میتوان به خطاهای دارویی اشاره کرد. از آنجایی که معیارهای اندازه گیری کارایی یک تئوری در حیطه ی پرستاری، کاربرد آن جهت کمک به تشریح، توصیف یا پیش بینی پدیده و همچنین توانایی آن در هدایت و جهت دهی به عملکرد ها به عنوان یک تئوری موقعیتی می باشد، مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل نظری خطای انسانی ریزن در خطاهای دارویی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – همبستگی در سال 1392، 150 پرستار شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناسی، ابزار پیچیدگی مراقبت پرستاری والسکوئیز ( Velasquez Care Complexity ) ، پویایی کار سالیر ( Salyer Work Dynamic )، ارتباط پزشک- پرستار گیتل و همکاران ( Gittell et al Nurse-Physician Communication )، تعهد کاری مینیک و همکاران ( Minick et al Work Commitment ) ،جو یادگیری روبویک و همکاران ( Rybowiak et al Learning Climate ) و گزارش خطای دارویی ویکفیلد و همکاران ( Wakefield et al Medication error Reporting ) را برای تعیین عوامل فردی و سازمانی مرتبط با خطای دارویی براساس مدل خطای انسانی ریزن تکمیل کردند. برای تحلیل داده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و LISREL نسخه 8/8 با روش تحلیل مسیر در سطح معناداری 01/0 استفاده گردید.
یافته ها: اکثریت پرستاران ( 7/44 %) در محدوده ی سنی 40-31 سال قرار داشتند و تجربه ی کاری آنها بین 80/6 ± 10/10 سال بود. شاخصهای برازش مدل (GFI=0.99, RSMEA=0.00, = 4.83 RMR=0.65 ,CFI =1) نشان داد که مسیرهای در نظر گرفته شده جهت ارتباط بین متغیرها مناسب پیش بینی شده است. همبستگی بین متغیر جو یادگیری با تعهد کاری با ضریب استاندارد شده (40/0= r) و جو یادگیری با ارتباط پزشک - پرستار با ضریب استاندارد شده (20/0= r ) وجود داشت و بین بقیه متغیرها ارتباط معنی دار ی مشاهده نشد.
نتیجه گیری کلی: باتوجه به مدل خطای دارویی پرستاران، تشویق افراد به گزارش خطاها و استفاده از آن به عنوان روشی برای یادگیری خود و همکاران در آینده بسیار کمک کننده است . از سوی دیگر مسئولین با ایجاد جو یادگیری مثبت در سازمان و تعدیل توبیخ و تنبیه برای خطاهای غیرعمدی و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع مجدد آن در آینده می توانند بسیار اثربخش باشند.
Abstract
Background & Aim: Medication errors are one of the most common medical errors. Since the performance of a theory in nursing is the extent of its application for description or prediction of evidence and also its potential in handling of the results as an occasional theory this research was done to test the theoretical model of Reason human errors in nursing medication error.
Materials and Methods: It was a descriptive, correlational study that was conducted at a large teaching hospital in Tehran, I.R. The nursing staffs (n = 150) were chosen in different wards affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences through convenience sampling. A researcher made questionnaire was utilized to collect demographic data, Velasquez nursing care complexity scale, Salyer work dynamic scale, Gittel et al., nurse-physician communication scale, Minick et al., work commitment scale, Wakefield et al., reporting medication error scale and Rybowiak et al., learning climate questionnaire were used to test the hypotheses related to individual and organizational factors based on Reasons Human Error Model. Using SPSS-PC (v.16), and LISREL 8.8 the data were analyzed by descriptive and path analysis tests (P_ value<0.01).
Results: The age of the majority of the respondents ranged between 31 to 40 years old (44.7%) and they had 10.60 ± 7.24 years of work experience. Model fit indices (CFI =1, GFI=0.99, RSMEA=0.00, = 4.83 RMR=0.65) showed that the paths considered for relationship between variables was appropriately predicted. Learning climate correlated with work commitment with standardized coefficient of (r =0.40) and learning climate correlated with physician - nurse communication with standardized coefficient of (r =0.20). There was no significant relationship between other variables.
Conclusion: Based on the nursing medication error model, encouraging nurses to report error and using the model as a way to self-learning and other colleagues’ learning would be very helpful in the future. Also by creation of positive learning climate and modifying punishment for unintentional errors and proposing approaches to prevent recurrent errors in future occasions, mangers would be very influential.
Received: 24 Sep 2013
Accepted: 11 Dec 2013
Medication errors, Nurse
خطای دارویی, پرستار
1
14
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-342&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/10
1393/3/20
2014/06/10
1393/3/20
M
Pazokian
PhD Student, Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرضیه
پازکیان
00319475328460019389
00319475328460019389
No
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
M
Zaghari Tafreshi
Assistant professor, Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (٭Corresponding author( Tel: 021-88202519 Email: m.z.tafreshi@sbmu.ac.ir
منصوره
زاغری تفرشی
00319475328460019390
00319475328460019390
Yes
استادیار، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (٭نویسنده مسئول)
M
Rassouli
Associate professor, Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مریم
رسولی
00319475328460019391
00319475328460019391
No
دانشیار ، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
F
Zayeri
Assistant professor, Bio-statistics, Shaheed Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فرید
زایری
00319475328460019392
00319475328460019392
No
دکتری تخصصی آمار حیاتی، استاد یار و دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
fa
تاثیر پانسمانهای بیولوژیک، سنتتیک و سنتی بر شدت درد زخمهای سوختگی کودکان
The Effects of Biological, Synthetic and Traditional Dressing on Pain Intensity of Burn Wound in children
چکیده
زمینه و هدف: اگرچه کنترل درد و زخم سوختگی در سالهای اخیر بهتر شده، اما انتخاب پانسمان اثر بخش هنوز هم یک مشکل جهانی و چالش انگیز برای پرسنل مراقبت سلامت بشمار می آید. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر پانسمانهای بیولوژیک، سنتتیک و سنتی بر درد زخم سوختگی در کودکان است.
روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 90 کودک که در بخش سوختگی مرکز آموزشی درمانی سینا- تبریز در سال 1387 تحت درمان بودند، انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه تحت درمان با پانسمان سنتتیک (30 بیمار) با تعویض پانسمان هر سه روز یکبار، گروه تحت درمان با پانسمان بیولوژیک (30 بیمار) و گروه تحت درمان با پانسمانهای سنتی (30 بیمار) با تعویض پانسمان روزانه. شدت درد در دو مرحله شامل درد پروسیجرال و درد زمینه ای در روز 3 و 6 بستری با استفاده از ابزار استاندارد از جمله مقیاس NIPS ، Baker Wong ، CHEOPS ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 13 و آزمونهای توصیفی (فراوانی، میانگین رتبه ها) و آمار استنباطی ( Kruskal- wallis, Chi-square ) انجام شد.
یافته ها: نمرات درد در طول تعویض پانسمان بین گروههای تحت درمان با پانسمان سنتتیک، بیولوژیک و سنتی مقایسه شد. میانگین رتبه ی درد بطور معنی داری در صبح روز سوم بستری (درد پروسیجرال) (7/24 در برابر1/56 و 5/53)، شب سوم بستری (درد زمینهای) (7/28 در برابر 5/54 و3/51) و در صبح روز ششم بستری (درد پروسیجرال) (3/25 در برابر 2/45 و6/51) در گروه تحت درمان با پانسمان سنتتیک پایین تر از دو گروه دیگر بود (001/0 P>).
نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که پانسمان سنتتیک درد را کاهش داده و به علت کاهش دفعات تعویض پانسمان، آسایش بیمار را افزایش می دهد. نتایج حاصل از این مطالعه، کارایی پانسمانهای سنتتیک در درمان سوختگی با ضخامت نسبی و عمیق را تایید می کند. انجام تحقیقات در آینده، روی انواع پانسمانهای مدرن در درمان زخم سوختگی پیشنهاد شود.
Abstract
Background & Aim: Although burn wound and its pain management has gradually improved in recent years, but selection of an efficient dressing is yet a global problem and a major challenge for health care personnel. The aim of this study was comparing the effect of biological, synthetic and traditional dressing on burn wound pain in children.
Material and Methods: This experimental study was conducted on 90 patients who were treated in burn ward of Sina health center in Tabriz city during 2008-2009. Patients were randomly assigned into three groups: synthetic dressing group with dressing changes every 3 days (30 patients), biological dressing group (30 patients) and traditional dressing group (30 patients), with daily dressing changes. Pain intensity ( procedural pain and backgrounds pain), was evaluated using NIPS, CHEOPS and Wong Baker at days 3 and 6 . Data was analyzed by descriptive (Mean, frequencies) and inferential statistics ( Kruskal-wallis, Chi-square ) using SPSS-PC (v. 13).
Results: Pain score during dressing change were compared among synthetic, biological and traditional dressing groups. Mean ranks of pain in synthetic dressing group was significantly lower than other groups, in third morning and night of hospitalization (procedural and background pain) (24.7 versus 56.1 and 53.5 28.7 versus 54.5 and 51.3, respectively, P < 0.001) and in the morning of sixth day of hospitalization (procedural pain) (25.3 versus 45.2 and 51.6, respectively, P < 0.001).
Conclusions: This study showed that synthetic dressing decreased pain and increased patient comfort because of reducing the frequency of dressing changes. The results confirm the efficacy of synthetic dressing for the treatment of partial and deep thickness burns. It provides insights and suggestions for future research on modern dressing for burn wounds treatment.
Received: 28 Sep 2013
Accepted: 14 Dec 2013
Burn, Dressing, Pain, Children
سوختگی, پانسمان, درد, کودکان
15
25
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-343&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/15
1393/3/25
2014/06/102014/06/15
1393/3/25
Sh
Rasuli
MS in Nursing, Training Supervisor Emam Khomeyni Hospital-Mahabad, West Azarbaijan, Iran
شمسی
رسولی
00319475328460019393
00319475328460019393
No
کارشناس ارشد پرستاری- سوپروایزر آموزشی بیمارستان امام خمینی مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
M
Lotfi
Ph.D candidate in Nursing, Senior lecturer of Nursing Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Iran
مژگان
لطفی
00319475328460019394
00319475328460019394
No
دانشجوی دکترای پرستاری- مربی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
B
Seyedamini
Ph.D student in Health care services management, Senior Lecturer, Dept of Nursing, Mahabad branch- Islamic Azad University, West Azarbyjan, Iran (*Corresponding Author)Email: seyedaminibayanah@yahoo.com , Tel: 09141468418
به یانه
سید امینی
00319475328460019395
00319475328460019395
Yes
دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مربی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
V
Zamanzadeh
Associate Professor, Dept of Nursing, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbyjan Iran
وحید
زمان زاده
00319475328460019396
00319475328460019396
No
دکتری آموزش پرستاری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
B
Naghili
Assistant Professor, Tabriz infectious and diseases Tropical research Center, Dept. of Infectious diseases, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbyjan, Iran
بهروز
نقیلی
00319475328460019397
00319475328460019397
No
متخصص بیماریهای عفونی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
fa
تاثیر آموزش گزارش نویسی مشکل مدار بر ویژگی های گزارش پرستاری
The Impact of Problem- oriented Reporting Education on Characteristics of Nursing Report
چکیده
زمینه و هدف: گزارش نویسی به عنوان یک چارچوب فعالیتی برای ارائه و ارزیابی مراقبت های پرستاری محسوب می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گزارش نویسی مشکل مدار بر ویژگی های گزارش پرستاری بود.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی، روی پرستاران شاغل در بیمارستان های سیدالشهدا و طالقانی شهر ارومیه انجام شد. 60 پرستار به روش در دسترس انتخاب و سپس پرستاران شاغل در بیمارستان سیدالشهدا (30 نفر) در گروه مداخله و پرستاران شاغل در بیمارستان طالقانی (30 نفر) در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت گروه مداخله کارگاه آموزشی گزارش نویسی مشکل مدار اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و آزمون های آماری آزمون تی مستقل و کای اسکوئر با استفاده از SPSS نسخه 16 انجام یافت .
یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که بعد از آموزش گزارش نویسی مشکل مدار، میانگین نمرات گزارش پرستاری در شیفت های صبح، عصر و شب بین دو گروه کنترل و مداخله اختلاف معناداری وجود داشته است (05/0 > P ). نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد نمره گزارش نویسی کل در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از انجام مداخله تفاوت آماری معناداری داشت (0001/0 > P ).
نتیجه گیری کلی: بر اساس یافته ها، روش گزارش نویسی مشکل مدار تاثیر مثبتی بر ویژگی های گزارش پرستاری دارد، لذا پیشنهاد می شود این روش گزارش نویسی توسط پرستاران به کار گرفته شود.
Abstract
Background & Aim: Nursing report has been considered as a framework and an important means for providing and evaluating nursing care. The aim of this study was to determine the effect of educating problem-oriented reporting on the characteristics of nursing report.
Material & Methods: This quasi-experimental study was done on the nurses in Urmia Seiyedolshohada and Taleghani hospitals. Nurses with bachelor's degree in nursing (n=60) were first recruited by convenience sampling method and then nurses in Seiyedolshohada hospital (n=30) and Taleghani hospital (n=30) were randomly assigned to experimental or control groups respectively. Problem-based reporting workshop was held for experimental group. Data was collected with a checklist and analyzed by descriptive statistics, t-test and chi-square using SPSS-PC (v. 16).
Results: The findings showed a significant difference between the mean scores of nursing report of morning, afternoon and night shifts, between experimental and control groups after intervention (P<0.05). The results of Independent t-test showed a significant difference between the mean scores of total nursing report between experimental and control groups after intervention (P<0.0001).
Conclusion: According to the findings, educating problem-based reporting has positive impact on the characteristics of nurse reporting. Accordingly using this method by nurses is suggested.
Received: 30 Sep 2013
Accepted: 17 Dec 2013
Medical Record, Problem-Oriented, Education
گزارش پزشکی, روش مشکل مدار, آموزش
26
34
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-344&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/18
1393/3/28
2014/06/102014/06/152014/06/18
1393/3/28
M
Hemmati Maslakpak
Assistant professor, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran (*Corresponding author). Tel:0441-2752378 Email: Hemmati_m@umsu.ac.ir
معصومه
همتی مسلک پاک
00319475328460019398
00319475328460019398
Yes
استادیار آموزش پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
N
Khajeali
Medical-surgical Nursing Master student, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran
نسرین
خواجه علی
00319475328460019399
00319475328460019399
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
N
Kazemi
Medical-surgical Nursing Master student. School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran
نرجس
کاظمی
00319475328460019400
00319475328460019400
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
fa
مقایسه دیدگاه مدیران، کارکنان و مددجویان در زمینه موانع فرهنگی- مذهبی مشاوره تنظیم خانواده
Comparing the Viewpoints of Managers, Employees and Clients Regarding the Cultural - religious Barriers to Family Planning Counseling
چکیده
زمینه و هدف: مناسب بودن مشاوره تنظیم خانواده جهت انتخاب آگاهانه و استفاده صحیح و مسئولانه از روش های پیشگیری از بارداری نقش بسیار مهمی ایفا می کند. موانع فرهنگی-مذهبی می تواند در مشاوره تنظیم خانواده اثر گذار باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه مدیران، کارکنان و مددجویان در زمینه موانع فرهنگی و مذهبی مشاوره تنظیم خانواده انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به صورت مقطعی، تک مرحلهای و سه گروهی با مشارکت 295 نفر شامل 59 نفر از مدیران، 110 نفر از کارکنان و 126 نفر از مددجویان در مراکز بهداشتی-درمانی شهر اصفهان در سال 1391 انجام گردید. نمونه گیری در مدیران و کارکنان به روش سرشماری و در مددجویان به روش تصادفی ساده بود. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقق ساخته بوده که در دو بخش ویژگیهای فردی-باروری و سنجش دیدگاه طراحی شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، فراوانی نسبی و مطلق) و استنباطی (آنالیز واریانس یک طرفه) در SPSS نسخه 19 استفاده گردید.
یافتهها: اختلاف معنیداری بین میانگین نمره دیدگاه مدیران، کارکنان و مددجویان در زمینه موانع فرهنگی و مذهبی مشاوره تنظیم خانواده مشاهده شد ( 001/. P< ).
نتیجهگیری کلی: نتایج این مطالعه نشانگر تفاوت در دیدگاه سه گروه مورد بررسی بود؛ بطوریکه مددجویان این موانع را کم رنگ تر و کم اثرتر از ارایه دهندگان در مشاوره تنظیم خانواده گزارش کردند. بنابراین لزوم برنامهریزی جهت برگزاری جلساتی با حضور همزمان سه گروه جهت شناسایی دغدغه هایی که عملکرد هر کدام از این افراد را در زمینه برنامه ریزی و اجرای صحیح مشاوره تنظیم خانواده تحت تاثیر قرار می دهد احساس می شود.
Abstract
Background &Aim: Appropriate family planning counseling for informed choice , and the right and responsible use of contraceptive methods is very important. Cultural -religious barriers can have an effect on family planning counseling. The aim of study was comparing managers’, staff’ and clients’ viewpoints about cultural - religious barriers in family planning counseling in health care centers of Isfahan in 2012.
Material &Methods: This is a cross-sectional one-step three-group comparative descriptive study conducted on 295 subjects including 59 managers, 110 staff and 126 clients in health care centers of Isfahan in 2012. The Managers and staff were selected by census and the clients were recruited through simple random sampling. The data collection tool was a researcher made questionnaire including two sections of fertility and personal characteristics, and measurement of viewpoints. Data was analyzed by descriptive and inferential statistical tests (one-way ANOVA) using SPSS-PC (v.19).
Results: The findings showed a significant difference between mean scores of viewpoints in three groups of managers, staff and clients concerning cultural -religious barriers of family planning counseling (p<0.001).
Conclusion: The results pointed to a difference among the viewpoints of the three groups, as though the clients considered cultural -religious barriers less prominent and less effective compared to other groups. Therefore, it is necessary to launch group discussion sessions with attendance of the three groups with the aim of investigation of problems which would have affected the performance of the participants in the field of planning and running correct family planning counseling.
Received: 3 Oct 2013
Accepted: 19 Dec 2013
Family planning, Counseling, Barriers, Culture and Religion
تنظیم خانواده, مشاوره, موانع, فرهنگ و مذهب
35
43
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-345&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/25
1393/4/4
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/25
1393/4/4
S
Ehsanpour
Department. of Medical Education, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran
سهیلا
احسانپور
00319475328460019401
00319475328460019401
No
عضو هیئت علمی گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
S
Taheri
Department of Midwifery, faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98- 09183418495 Email:taheri_safura@yahoo.com
صفورا
طاهری
00319475328460019402
00319475328460019402
Yes
عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران(٭نویسنده مسئول).
Sh
Kohan
Assistant Professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, Dept. of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
شهناز
کهن
00319475328460019403
00319475328460019403
No
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مامایی و بهداشت باروی دانشکده پرستاری- مامایی، عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
H
Taghinejad
Assistant Professor, Dept. of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
حمید
تقی نژاد
00319475328460019404
00319475328460019404
No
استادیار و عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
Z
Suhrabi
Faculty member, Dept. of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
زینب
سهرابی
00319475328460019405
00319475328460019405
No
عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
N
Rezaei
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran.
نازنین
رضائی
00319475328460019406
00319475328460019406
No
مربی گروه مامایی دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
M
Shakour
PhD candidate, Medical Education Development Center, Isfahan university of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مهسا
شکور
00319475328460019407
00319475328460019407
No
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز توسعه ی مطالعات آموزش پزشکی، کمیته ی پژوهش های دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
fa
ارتباط تبعیت از رژیم درمانی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بیماران مبتلا به پر فشاری خون
Relationship between Adherence to Therapeutic Regimen and Health Related Quality of Life in Hypertensive Patients
چکیده
زمینه و هدف: تبعیت بیماران از رژیم درمانی موفقیت آمیز بودن درمان را پیش بینی نموده و از عوارض منفی و شدت بیماری می کاهد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط تبعیت از رژیم درمانی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بیماران مبتلا به پر فشاری خون در بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1391 بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. 264 بیمار مبتلا به پرفشاری خون با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها شامل فرم اطلاعات فردی و اجتماعی، پرسشنامه تبعیت از رژیم درمانی و پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ( SF-36 ) بود. محیط پژوهش را درمانگاه های بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل داد. تجزیه و تحلیل داده ها پس از ورود به SPSS نسخه 16 با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس و T-Test صورت گرفت و متغیرهای معنی دار وارد مدل رگرسیون خطی گردید.
یافته ها: اکثر شرکت کنندگان مرد بوده و در گروه سنی 60-40 سال قرار داشتند. اکثریت بیماران تبعیت از رژیم غذایی نسبتا مطلوب (5/79%)، رژیم دارویی مطلوب (48%)، برنامه فعالیتی نامطلوب (71%) و تبعیت از رژیم درمانی نسبتا مطلوب (82%) داشتند. میانگین کیفیت زندگی در بیماران پرفشارخون 33/55 بود. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون بین کیفیت زندگی و تبعیت از رژیم درمانی ارتباط معنی داری مشاهده شد (671/0=p =0/001 , r).
نتیجه گیری کلی: با توجه به وجود ارتباط معنی دار بین کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و تبعیت از رژیم درمانی در بیماران پرفشارخون پیشنهاد می شود با آموزش بیماران و تلاش برای افزایش تبعیت از رژیم درمانی گامی در راستای افزایش کیفیت زندگی این بیماران برداشته شود.
Abstract
Background & Aims: patient compliance with therapeutic regimen predicts successful treatment and reduces the severity of negative complications. The aim of this study was determination of relationship between adherence to therapeutic regimen and health related quality of life in hypertensive patients in 2012.
Material & Methods: It was a descriptive- correlational study. The hypertensive patients (n=264) were recruited by convenience sampling. Data was collected by demographic sheet, and Adherence to Treatment tool and health-related quality of life questionnaire (SF-36). The setting was selected hospitals affiliated to Tehran and Iran University of Medical Sciences including Imam Khomeini Hospital, Hazrat Rasoul Akram Hospital and Shahid Rajai hospital. Data was analyzed by T-Test and ANOVA and Linear Regression using SPSS-PC (v.16).
Results: Most of Participants were 40-60 year old males. In most of patients adherence to diet was relatively good (79.5%), compliance with drug regimen was good (48%) and activity was poor (71%) and adherence to therapeutic regimen was relatively good (82%). Mean score of quality of life among hypertensive patients was 55.33. There was a significant relationship between quality of life and adherence to treatment using Pearson correlation test (p=0.001, r=0.671).
Conclusion: Regarding the relationship between adherence to therapeutic regimen and health- related quality of life in this sample, teaching hypertensive people to increase their adherence and their quality of life is suggested.
Reveived: 6 Oct 2013
Accepted: 24 Dec 2013
Adherence, Therapeutic regimen, Quality of Life, Hypertension
تبعیت, رژیم درمانی, کیفیت زندگی, پرفشاری خون
44
54
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-346&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/30
1393/4/9
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/30
1393/4/9
DD
Masror Roudsari
Faculty member, Medical-surgical Dept., School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دریا دخت
مسرور رودسری
00319475328460019408
00319475328460019408
No
عضو هیئت علمی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Dabiri Golchin
Master Degree in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (٭Corresponding author). Tel: 09124863279 Email: mahsadabiri10@yahoo.com
مهسا
دبیری گلچین
00319475328460019409
00319475328460019409
Yes
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول).
Z
Parsa yekta
Associate professor, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
زهره
پارسا یکتا
00319475328460019410
00319475328460019410
No
دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
H
Haghani
Faculty member, Statistics Dept., School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
حمید
حقانی
00319475328460019411
00319475328460019411
No
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه آمار و ریاضی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
fa
سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی
Spiritual Well-being and Attitude toward Spirituality and Spiritual Care in Nursing and Midwifery Students
چکیده
زمینه و هدف: هر چه دانشجویان پرستاری و مامایی از سلامت معنوی بیشتری برخوردار باشند، مراقبت و مداخلات بهتری برای بیماران خود انجام می دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1391 صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل تعداد 222 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند که همگی به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت معنوی Palutzian & Ellison و پرسشنامه نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( SSCRS ) بود. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک (تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون ) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی دانشجویان پرستاری و مامایی در حد متوسط قرار دارد ( 78/13 ± 01/93 و 70/10 ± 57/57 ). هم چنین از میان متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، سال تحصیلی، گذراندن دوره آموزشی در ارتباط با معنویت و رشته تحصیلی تنها متغیر جنس با میانگین نمره سلامت معنوی و متغیر سن با میانگین نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی از نظر آماری ارتباط معنا داری وجود داشت .( 004/0= p و 029/0= p) بین دو متغیر سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی نیز همبستگی مثبتی یافت شد. ( 001/0 P<)
نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته های پژوهش سلامت معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی دانشجویان پرستاری و دانشجویان مامایی در حد متوسط بود که این نتایج اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری و مامایی را نشان می دهد و لازم است برای ارتقا سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
Abstract
Background & Aims: The nursing and midwifery students are more spiritual health, better care and interventions for their patients are doing. The present study has been carried out in order to investigate the spiritual well-being and the attitude toward spirituality and spiritual care in nursing and midwifery students of Kerman University of Medical Sciences during 2012.
Material & Methods: This was a cross-sectional study. The population consisted of 222 students of nursing and midwifery studying in Kerman University of Medical Sciences, all of which were chosen as the sample of the study. Palutzian & Ellison questionnaire of spiritual well-being and ( SSCRS ( questionnaire of attitude toward spirituality and spiritual care was used to gather the data. The obtained data were then analyzed through SPSS 20 software using parametric statistical tests such as independent T-test, Anova test and Pearson correlation coefficient.
Re sults: Results showed the average of spiritual well-being and the attitude toward spirituality and spiritual care of nursing and midwifery students was in the good range (93/01 ± 13/78, 57/57 ± 10/70). the except Gener, No significant relationship was statistically observed between the mean of spiritual well-being and another parameters such as age, marital status, academic year, field of study and trainings in spirituality. And except age, No significant relationship was statistically observed between the mean of attitude toward spirituality and spiritual care and another parameters such as, Gener, marital status, academic year, trainings in spirituality, and field of study. (p=0/004,p=0/029) Between two variables, spiritual well-being and attitudes toward spirituality and spiritual care was found to be positively correlate.(p<0/001 )
Conclusion: According to the findings of spiritual health nursing and midwifery students was moderate The significance of these results to address the issue of spirituality in nursing and midwifery students show. It is necessary to promote spirituality and nursing and midwifery students planning to take place.
Received: 8 Oct 2013
Accepted: 25 Dec 2013
Spiritual health, Attitude toward spirituality and spiritual care, Nursing students, Midwives students
سلامت معنوی, نگرش به معنویت و مراقبت معنوی, دانشجویان پرستاری, دانشجویان مامایی
55
65
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-347&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/6
1393/4/15
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/6
1393/4/15
N
Rahimi
Master degree, Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, kerman,Iran (*Corresponding author)
ندا
رحیمی
neda.rahimi90@yahoo.com
00319475328460019412
00319475328460019412
Yes
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
E
Nouhi
Assistant professor, Razi School of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, kerman, Iran
عصمت
نوحی
00319475328460019413
00319475328460019413
No
استادیار، عضو هیئت علمی گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
N
Nakhaee
Associate professor, School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences, kerman, Iran
نوذر
نخعی
00319475328460019414
00319475328460019414
No
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
fa
تاثیر آموزش گروهی تکنیک های خودگویی مثبت و تن آرامی و ترکیب آنها بر هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری
The Effect of Group Positive Self- talk and Relaxation techniques Training and their Combination on Social Anxiety of Nursing Students
چکیده
زمینه و هدف: هراس اجتماعی، نوعی اختلال اضطرابی است که به عنوان ترس شدید و مزمن از موقعیتهایی که باعث تحقیر و خجالت زدگی می شود توصیف شده است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی تکنیک های تن آرامی و خودگویی مثبت و ترکیب آنها بر هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارازمایی بالینی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. از میان 400 دانشجوی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال تحصیلی 92-1391، کلیه مبتلایان به اختلال هراس اجتماعی به تعداد 48 نفر با استفاده از پرسشنامه هراس اجتماعی جدا شده و به صورت تصادفی و مساوی در سه گروه آزمون و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه های آزمون شامل گروه آموزش تن آرامی، خود گویی مثبت و ترکیب آنها، طی 16 جلسه، بصورت 2 جلسه یک ساعته در هفته، تحت آموزش گروهی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس آزمون و پیگیری (دو ماه بعد) با همان ابزار انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی LSD و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در نرم افزار spss نسخه 20 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات هراس اجتماعی بین گروهها، اختلاف معنی دار نداشتند (45/0 = P ). بعد از مداخله در مقایسه دو به دوی هر یک از گروههای آزمون با گروه کنترل، میانگین نمرات به طور معنی داری کمتر بود (001/0> P ). در پیگیری، میانگین نمرات در گروه آموزش تن آرامی به طور معنی داری کمتر از گروه خود گویی مثبت و ترکیبی و در گروههای خود گویی مثبت و ترکیبی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (03/0 = (P، اما دو گروه خود گویی مثبت و ترکیبی با هم اختلاف معنی دار نداشتند.
نتیجه گیری کلی: این مداخله، بر تاثیر آموزش تکنیک های شناختی- رفتاری، با توجه بیشتر بر تکنیک های تن آرامی، جهت کاهش علائم هراس اجتماعی، تأکید می نماید . توصیه می شود که این شیوه آموزشی- درمانی به صورت فردی نیز مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شوند .
Abstract
Background & Aim: Social phobia is a type of anxiety disorder which has been described as a severe and chronic fear of situations leading to humiliation and embarrassment. This study aimed to determine the Influence of group training relaxation techniques and positive self-talk and their combination on social phobia of nursing students.
Methods & Material: It was a randomized clinical trial with Pre- test- post-test design and follow-up tests. From a total of 400 nursing student of the school of nursing and midwifery of Najafabad branch of Islamic Azad university during 2013-2012, all students with the diagnosis of social phobia disorder (n=48) were screened by Social phobia questionnaire and allocated to three experimental groups and one control group (n=12 per group). Experimental groups included relaxation, and Positive self-talk training and their combination of them, received 16 sessions of training in the form of two, one-hour sessions per week and control group received no training. Post-test and follow-up (two months later) was performed with the same tool . Data was analyzed by one-way ANOVA, LSD and repeated measures using SPSS-PC (v. 20).
Result: ANOVA test results showed that baseline mean scores between the groups were not significantly different (P=0.45). After intervention, comparison of the mean scores of each two experimental groups with the control group showed that the mean score of each experimental group was significantly lower than control group (P<0.001). In follow-up tests, the mean scores o f relaxation group,was significantly lower than p positive self- talk and the mean score of combination of them was significantly lower than the control group (P= 0.03), but there was no significance difference between the groups of p positive self- talk and combination of the two groups.
Conclusions: This study emphasized on the influence of cognitive - behavioral training techniques, with a focus on relaxation techniques on reducing symptoms of social phobia. Future same research to study the influence of these techniques on individual persons and comparison of these effects is recommended.
Received: 10 Oct 2013
Accepted: 28 Dec 2013
Group training, Relaxation, Positive self-talk, Social phobia, Student
آموزش گروهی, تن آرامی, خود گویی مثبت, هراس اجتماعی, دانشجو
66
75
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-348&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/62014/07/8
1393/4/17
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/62014/07/8
1393/4/17
M
Moghimian
Instructor, nursing group, School of Nursing and Midwifery, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran (*Corresponding Authors)
مریم
مقیمیان
Email: m-moghimian@iaun.ac.ir
00319475328460019415
00319475328460019415
Yes
مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران (*نویسنده مسوول).
T
Karimi
MS of Nursing Education, nursing group, School of Nursing and Midwifery, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran
طیبه
کریمی
00319475328460019416
00319475328460019416
No
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
fa
تاثیر قنداق کردن بر درد ناشی از جایگذاری لوله بینی ـ معدی در نوزادان نارس: کارآزمایی بالینی طرح متقاطع
Swaddling Effect on Pain of Nasogastric Tube Insertion in Premature Infants: A Crossover Design, Randomized Clinical Trial
چکیده
زمینه و هدف: نوزادان نارس در حین مراقبت و درمان تحت مداخلات دردناک زیادی قرار میگیرند و پرستاران میبایست با استفاده از روشهای غیر دارویی بدون خطر، از عوارض کوتاه و بلند مدت ناشی از درد پیشگیری نمایند، لذا این مطالعه به منظور تعیین تاثیر قنداق کردن بر درد ناشی از جایگذاری لوله بینیـ معدی در نوزادان نارس انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع طرح متقاطع است. 38 نوزاد نارس به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به طور تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. در نوزادان گروه اول جای گذاری لوله بینی- معدی بار اول به روش روتین و بار دوم به روش قنداق کردن صورت گرفت و در نوزادان گروه دوم ترتیب جایگذاری لوله بینیـ معدی بر عکس گروه اول بود. در هر دو گروه درد نوزاد در فواصل زمانی دو دقیقه قبل، حین و پنج دقیقه بعد از جایگذاری لوله بینی ـ معدی با استفاده از ابزار (Premature Infant Pain Profile (PIPP اندازه گیری شد.
داده ها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه سیزدهم آنالیز شدند. برای متغیرهای کمی از آزمون آن ا لیز واریانس و جهت بررسی روند تغییرات درد در زمانهای مختلف از آزمون Repeated Measure s استفاده شد. در این مطالعه مقدار P کمتر از 05/0 از لحاظ آماری معنی دار تلقی گردید.
یافته ها : نتایج نشان داد قنداق کردن باعث کاهش پاسخ به درد نوزاد در زمانهای حین و پنج دقیقه بعد از جایگذاری لوله بینی ـ معدی می شود (به ترتیب 05/0 > p و 001/0> p ).
نتیجه گیری کلی: از آنجایی که یافته های این مطالعه نشان داد قنداق کردن بر درد ناشی از جایگذاری لوله بینیـ معدی موثر است، لذا توصیه می شود پرستاران آن را به عنوان مداخله ای موثر در کاهش درد نوزادان بکار ببرند.
Abstract
Background & Aim: Premature infants experience painful procedures during care and treatment. Nurses should reduce short and long-term effects of pain caused by diagnostic and therapeutic procedures. The aim of this study was to determine the swaddling effect on pain of nasogastric tube insertion in preterm infants.
Material & Methods: It was a cross-over randomized clinical trial. Thirty eight premature infants were first recruited by convenience sampling and then were randomly allocated into two groups. The first group of infants, received nasogastric tube insertion, first by routine method and then by swaddling method. Arrangement of the nasogastric tube insertion was reversed in the second group of infants. In both groups pain was measured using PIPP (Premature Infant Pain Profile) in two-minute intervals before, during and five minutes after nasogastric tube insertion. Data was analyzed by ANOVA for quantitative variables and Repeated Measurement test to examine trend of changes using SPSS-PC (v.13). P- Value less than 0.05 was considered as statistically significant.
Results: The results showed that swaddling has reduced the pain response during and five minutes after nasogastric tube insertion respectively (p<0.001, p=0.05).
Conclusion: Since the findings indicated swaddling has reduced nasogastric insertion induced pain, it is recommended that nurses apply this method as an effective intervention to reduce neonatal pain.
Received: 13 Oct 2013
Accepted: 30 Dec 2013
Swaddling, Pain, Nasogastric Tube Insertion, Premature Infants
قنداق کردن, درد, جایگذاری لوله بینی ـ معدی, نوزاد نارس
76
85
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-349&slc_lang=fa&sid=1
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/62014/07/82013/12/12
1392/9/21
2014/06/102014/06/152014/06/182014/06/252014/06/302014/07/62014/07/82013/12/30
1392/10/9
M
Jebreili
Lecturer, Faculty of Nursing & Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
مهناز
جبرئیلی
00319475328460019417
00319475328460019417
No
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
A
Sayyedrasooli
Lecturer, Faculty of Nursing & Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
الهه
سید رسولی
00319475328460019418
00319475328460019418
No
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
SH
Salimi
MS.Student, Students’ Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, B.Sc. nurses of S.S.O., 29 Bahman Hospital of Tabriz, Iran (*Corresponding Author). Tel: +98- 09189795945 Email: 786yasisalimi@gmail.com
شمسی
سلیمی
00319475328460019419
00319475328460019419
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کارشناس پرستاری بیمارستان 29 بهمن تأمین اجتماعی تبریز، ایران (نویسنده مسئول٭). شماره تماس: 4770724-0411 Email: 786yasisalimi@gmail.com
M
Ghojazadeh
Associate professor, Liver and Gastrointestinal Disease Research Center, Faculty of Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz
مرتضی
قوجا زاده
00319475328460019420
00319475328460019420
No
دانشیار، مرکز تحقیقات بیماریهای کبد و گوارش، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران