fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
25
78
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده بر مهارتهای پیشگیری از ایدز در نوجوانان
The Impact of Health Education Based on Theory of Planned Behavior on the Prevention of AIDS among Adolescents
زمینه و هدف: نوجوانان و جوانان از آسیب پذیرترین گروههای سنی در برابر بیماری ایدز و سایر بیماریهای منتقله جنسی هستند. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده بر مهارتهای پیشگیری از ایدز در دانش آموزان دبیرستانهای شهر قزوین بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود. نمونه پژوهش 120 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر قزوین بودند که از دو مرکز به طور تصادفی انتخاب و به گروههای آزمون و کنترل (هر گروه 60 نفر) تخصیص داده شدند. داده ها در دو مقطع زمانی قبل و پس از آموزش جمعآوری شد. پرسشنامه مشتمل بر سوالات دموگرافیک، آگاهی نوجوانان در زمینه پیشگیری از ایدز و سازههای روانشناختی مرتبط با نظریه رفتار برنامهریزی شده بود که در اختیار دانش آموزان گذاشته شد. پس از گردآوری اطلاعات در هر دو گروه، مداخله آموزشی در چارچوب نظریه رفتار برنامهریزی شده در گروه آزمون صورت گرفت. برنامه آموزشی شامل 5 جلسه بحث گروهی 45 تا 60 دقیقهای بر اساس سازههای تئوری رفتار برنامه ریزی ( Theory of Planned Behavior ) به همراه ارائه جزوه آموزشی هدفمند بود. دادههای مطالعه قبل از مداخله و سه ماه پس از آن جمعآوری و وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 گردید و توسط آزمون های آماری من ویتنی یو، تی زوجی، ویلکاکسون، آزمون کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 29/3 ± 16 سال بود و اختلاف معناداری بین دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک مشاهده نگردید. بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله آموزشی، اختلاف معناداری از لحاظ آگاهی، قصد، نگرش، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده وجود نداشت، اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه آزمون افزایش معناداری یافت (001/0> P ). اطلاعات حاصل از چک لیست سنجش مهارت در زمینه رد پیشنهادهای خطرزا و فنون به تأخیر انداختن پیشنهادهای خطرزا نشان داد که قبل از اجرای مداخله آموزشی دو گروه از این حیث اختلاف معناداری با یکدیگر نداشتند ولی با اجرای مداخله آموزشی تئوری محور اجرای این مهارتها در گروه آزمون افزایش معناداری یافت (05/0> P ). نتیجهگیری کلی: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامهریزی شده منجر به شکلگیری مهارتهای رد و به تاخیر انداختن پیشنهادات خطرآفرین در ارتباط با ایدز می شود.
Background & aims : Adolescents are among the most vulnerable age groups against AIDS and other sexually transmitted diseases . The aim of this study was to assess the impact of health education based on Theory of Planned Behavior on the prevention of AIDS among high school students in Qazvin city. Material & Methods : It was a quasi experimental study that was conducted on 120 students in boys’ high schools in Qazvin. The students were randomly assigned into either control or experimental groups (each 60). Data was gathered before and after educational program. The instruments included questions related to demographic characteristics, a questionnaire for assessing constructs of theory of planned behavior and an observation checklist to assess refusal skills and stalling risk suggestions . Educational intervention was conducted in 5 focus group discussions each lasting for 45-60 minutes with emphasis on the above mentioned theory. An educational pamphlet also was given to the subjects. Data were collected before and 3 months after training and was analyzed by Mann-Whitney U test, Wilcoxan test, paired t test, Chi-square and ANOVA using SPSS-PC (v. 17.0). Results : The average age of the subjects was 16± 3.29 years. No difference was detected between demographic characteristics of the control and experimental groups. There was also no difference between the groups regarding cognitive variables (knowledge, attitude, perceived behavior control and intention) before the intervention. The adolescents in the experimental group reported higher scores for the cognitive variables compared with the control group (P=0.001). The results related to refusal skills and stalling risk suggestions indicated that the educational intervention increased these skills at the end of study (P<0.05). Conclusion : The findings revealed that an educational intervention based on the theory of planned behavior results in the formation of refusal skills and stalling risk suggestions related to HIV/AIDS behaviors among male adolescents. Received: 27 Aug 2012 Accepted: 10 Nov 2012
Theory of Planned Behavior (TPB), AIDS, Adolescents, Education
آموزش, نظریه رفتار برنامهریزی شده, بیماری ایدز, نوجوانان
1
13
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42-17&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/12
1391/8/22
2014/08/25
1393/6/3
Pakpour Hajiagha A
امیر پاکپور حاجی آقا
00319475328460014290
00319475328460014290
No
Mohammadi Zeidi I
Faculty member, Public Health Dept., Qazvin University of Medical Sciences. Qazvin, Iran. (*Corresponding author).Tel: +98- 0281 3338034
عیسی محمدی زیدی
mohamm_e@yahoo.com
00319475328460014291
00319475328460014291
Yes
عضو هیدت علمی، گروه بهداشت جامعه، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، قزوین، ایران(*مولف مسئول) تلفن: 3338034- 0281
Mohammadi Zeidi B
بنفشه محمدی زیدی
00319475328460014292
00319475328460014292
No
fa
عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
Self Esteem and its Associated Factors in Patients with Multiple Sclerosis
زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) به عنوان یک بیماری پیشرونده میتواند تصویر ذهنی و احساس جذابیت را تحت تأثیر قرار داده و از طریق تغییر در تجارب روانشناختی و احساسات و نگرش بیماران نسبت به بدنشان ، عزت نفس آنان را متاثر سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین عزت نفس در بیماران مبتلا به MS و عوامل مرتبط با آن صورت پذیرفت. روش بررسی: این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی است. در این پژوهش 395 بیمار مبتلا از انجمن مولتیپل اسکلروزیس شهر تهران با روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ است که توسط بیماران تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و از آزمون های آماری t مستقل، ANOVA ، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب کای اسکوئر و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار عزت نفس بیماران17/5 ± 53/20 بود. اکثر بیماران عزت نفس متوسط و فقط در صد کمی از آن ها (2/16%) عزت نفس بالا داشتند . بر اساس نتایج به دست آمده بین عزت نفس با سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و طول مدت بیماری ارتباط معنی داری وجود داشت ( 05/0 P < ). نتیجه گیری کلی: پرستاران میتوانند با شناسایی گروه های پر خطر از نظر میزان عزت نفس پیوسته نیازهای حیاتی بیماران پیرامون این موضوع را در نظر گرفته و با ارائه مداخلات مناسب به بیماران و خانواده های آنها در جهت ارتقای کیفیت زندگی آنها گام بردارند .
Background & Aim: Multiple Sclerosis (MS) as a progressive disorder can deteriorate body image and the feeling of attractiveness and influence patients’ self-esteem through changing their cognitive experiences and attitude towards their body. Accordingly this study was conducted with aim of assessing self esteem and its related factors in patients with MS. Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. The subjects (n= 395) were recruited by convenience sampling from Multiple Sclerosis Society in Tehran. Rosenberg Self-Esteem Inventory was used as data collection tool. Data was analyzed by independent t-test, ANOVA, Pearson correlation, Spearman correlation coefficient, chi-square test and post hoc Scheffe test using SPSS-PC (version 16). Results: The mean score of self-esteem was 17/5 ± 53/20. Most patients had moderate self-esteem, and only a small percentage of them (16.2%) had high self esteem. There were significant relationship between the patients’ self-esteem and their age, educational level, marital status, employment status and the duration of disease (P<0.05) . Conclusions: Nurses are able to consider the patients’ esteem needs by recognition of high risk groups and provide appropriate interventions to improve the quality of life of these patients and their families. Received: 3 Sep 2012 Accepted: 10 Nov 2012
Self -Esteem, Multiple Sclerosis
عزت نفس, مولتیپل اسکلروزیس
14
22
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-260&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/12
1391/8/22
2014/08/252014/08/25
1393/6/3
Sharifi Neyestanak ND
ناهید دخت شریفی نیستانک
00319475328460014293
00319475328460014293
No
Ghodoosi Boroojeni M
MS degree in nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (Corresponding author). Tel: +98- 9395090682 , E-mail: mansureh.g2212@yahoo.com
منصوره قدوسی بروجنی
mansureh.g2212@yahoo.com
00319475328460014294
00319475328460014294
Yes
Seyedfatemi N
نعیمه سید فاطمی
00319475328460014295
00319475328460014295
No
Heydari M
محمد حیدری
00319475328460014296
00319475328460014296
No
Hoseini AF
آغا فاطمه حسینی
00319475328460014297
00319475328460014297
No
fa
ارتباط فرسودگی شغلی با مشخصه های فردی پرستاران
Burnout and its Relationship with the Nurses’ Characteristics
زمینه و هدف: مطالعات مختلفی در مورد فرسودگی شغلی پرستاران صورت گرفته است اما بافت اجتماعی و فرهنگی سازمان های مراقبتی و در راستای آن مشخصه های فردی پرستاران شاغل در این سازمان ها می تواند دانش جدیدی را در مورد این مقوله سازمانی ایجاد نماید. بر این اساس مطالعه حاضر در نظر دارد پس از تعیین فراوانی و شدت فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، ارتباط این ابعاد را با عوامل فردی پرستاران مشخص نماید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- همبستگی است. نمونه پژوهش 200 پرستار بودند که با روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای با تخصیص متناسب و با توجه به شرایط پذیرش انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و اجتماعی، و پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاچ وجکسون بود. داده ها با استفاده از امار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه و تحت نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: نتایج نشان داد که (5/39 % ) و (37%) پرستاران به ترتیب سطح بالای فراوانی وسطح پائین شدت تحلیل عاطفی را تجربه کرده اند. ( 75% ) و (70 %) از پرستاران به ترتیب سطوح بالای فراوانی و شدت عدم موفقیت فردی را گزارش نمودند و (47% ) و (45%) از پرستاران به ترتیب سطح پائین فراوانی با شدت ضعیف مسخ شخصیت را نشان دادند. بر اساس یافته ها بین فراوانی تحلیل عاطفی با جنس ارتباط معنی دار وجود داشت (01/0 P = )؛ همچنین بین شدت تحلیل عاطفی با جنس نیز ارتباط معنی دار وجود داشت(05/0 P = ). بعلاوه بین مسخ شخصیت در بعد شدت، با سن ارتباط معنی دار وجود داشت (04/0 P = ). نتیجه گیری کلی: شناسایی منابع استرس زای محیط کار به منظور پیشگیری و کاهش تحلیل عاطفی و اتخاذ تدابیری در جهت فراهم کردن شرایط ارتقاء و کسب تجربه موفقیت های فردی برای پرستاران اراک توصیه می شود.
Background & Aims : A number of studies have been done on the topic of nurses’ burnout. However social and cultural context of caring institutes and the characteristics of nurses working in these centers would add to the knowledge about this organizational behavior. Accordingly this study aims at identifying the frequency and intensity of nurses’ burnout and its relationship with nurses’ characteristics in hospitals affiliated to Arak University of Medical Sciences. Material & Methods: It was a descriptive correlational study. Two hundred nurses working in hospitals affiliated to Arak University of Medical Sciences were recruited by Stratified probability sampling with proportional allocation. The instruments included Demographic information questionnaire and the Maslach Burnout Inventory (MBI). Data were analyzed by descriptive statistics, independent t- test, chi-square , and ANOVA using SPSS-PC (v. 16). Result : The findings revealed that 39.5% and 37% of nurses have reported high levels of frequency and low levels of severity of emotional exhaustion respectively. The majority of nurses (75%) reported high levels of personal accomplishment frequency and 70% of them reported high levels of personal accomplishment severity. Nurses also reported low levels of frequency (47%) and intensity (45%) of depersonalization. Significant relationship was found between frequency of emotional exhaustion and sex (p=0.05), severity of emotional exhaustion and sex (p=0/05), and severity of depersonalization and age (P =0/04). Conclusions: Identification of work place stressors in order to prevent emotional exhaustion, and also providing conditions for continuous job promotion and experiencing personal success for nurses working in Arak city is recommended. Received: 15 Sep 2012 Accepted: 13 Nov 2012
Nurse, Burnout, Characteristics, MBI, Arak
پرستار, فرسودگی شغلی, مشخصات فردی , MBI, اراک
23
33
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-261&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/17
1391/8/27
2014/08/252014/08/252014/01/5
1392/10/15
F
Rafii
فروغ
رفیعی
00319475328460014298
00319475328460014298
No
دانشیار عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران
Shamsikhani S
Master degree in Medical – Surgical Nursing, School of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran(*Corresponding Author) Tel: +98- 8614173502
سیمین شمسی خانی
shamsikhani.s@gmail.com
00319475328460014299
00319475328460014299
Yes
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران (*مؤلف مسئول)شماره تماس:08614173502
Zarei M
محمد رضا زارعی
00319475328460014300
00319475328460014300
No
Haghani M
حمیدرضا حقانی
00319475328460014301
00319475328460014301
No
Shamsikhani S
سهیلا شمسی خانی
00319475328460014302
00319475328460014302
No
fa
سلامت روان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و برخی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن
Mental Health of Women with Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) and some of its Socio-demographic Determinants
زمینه و هدف: سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS ) از اختلالات شایع آندوکرینی زنان است که علاوه بر جنبه های طبی بر ابعاد سلامت روانی زنان نیز موثر بوده و می تواند سبب بروز تظاهرات شایعی همچون اضطراب و افسردگی گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی سلامت روان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و برخی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن در شهر تهران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی 184 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب زنان و نازایی شهر تهران و در فاصله زمانی 90-1389 و با روش نمونه گیری مستمر انجام شد. اطلاعات فردی مربوط به نمونه ها با پرسشنامه مشخصات فردی-اجتماعی و وضعیت سلامت روان با پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28) ) سنجیده شد. داده ها پس ازگردآوری، با استفاده از نسخه 14نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین سنی نمونه ها 75/27 سال با انحراف معیار 37/5 بود. 1/82 درصد از نمونه ها از GHQ-28 ، نمره 24 و بالاتر کسب کردند. همچنین 3/91 درصد از افراد در زیر مقیاس کارکرد اجتماعی، 1/89 درصد در زیرمقیاس نشانه های جسمانی، 75 درصد در زیرمقیاس اضطراب و 7/33 درصد در زیرمقیاس افسردگی نمرات 5 و بالاتر را کسب نموده بودند. علاوه بر این بین سن و زیرمقیاس نشانه های اضطرابی ( 013/0 p= ) ، شغل و زیرمقیاس نشانه های افسردگی ( 029/0 p= ) و شاخص توده بدنی و زیرمقیاس نشانه های افسردگی ( 011/0 p= ) ، ارتباط معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری کلی: از آنجا که مطالعه حاضر نشان دهنده در معرض خطر بودن زنان مبتلا به PCOS می باشد، لذا به نظر می رسد این زنان به محض تشخیص بیماری، نیاز به غربالگری اختلالات روانشناختی و ارجاع به مراکز مناسب مشاوره دارند.
Background ;Aim: Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) is among the common endocrine disorders that not only affect physical aspects of women’s health but also can create manifestations such as anxiety and depression. In this study, we examined the mental health and some of its socio- demographic determinants among Iranian women suffering from PCOS. Material & Methods: It was a descriptive cross-sectional study. The sample consisted of 184 women suffering from PCOS who referred to selected infertility centers of Tehran during 2010-2011. Mental health status of the subjects was evaluated by the General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) and analyzed using chi-squared test and Pearson correlation coefficient using SPSS-PC (v. 14). Results: The mean (SD) age of the women was 27.75 (5.37) years. Considering a cut-off point of 24 for the GHQ-28 questionnaire, 91.3% of the subjects had an abnormal score. The abnormal scores were in the subscales of social withdrawal (91.3%), somatic symptom (89.1), anxiety (75%), and depression (33.7%). There were a significant relationship between age and anxiety subscale, occupation and depression subscale, and body mass index and depression subscale(p<0.05). Conclusion: This study revealed that women with PCOS are at risk of psychological disorders, especially in social withdrawal domain. Thus referring these women to appropriate consultation centers for screening psychological disorders is strongly recommended.Received: 13 Sep 2012Accepted: 1 Dec 2012
PCOS, Mental Health, Socio- Demographic Determinants
سندرم تخمدان پلی کیستیک, سلامت روان, عوامل فردی اجتماعی
34
41
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-232&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/172012/12/2
1391/9/12
2014/08/252014/08/252014/01/52014/08/25
1393/6/3
Amini L
لیلا امینی
00319475328460014303
00319475328460014303
No
Ghorbani B
Assistant Professor, Reproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, Tehran, Iran (Corresponding Author). Tel: +98-9125040596
بهزاد قربانی
bhzghorbani@yahoo.com
00319475328460014304
00319475328460014304
Yes
استادیار، پژوهشکده بیوتکنولوژی تولیدمثل، پژوهشگاه فنآوریهای نوین علومزیستی جهاددانشگاهی ـ ابنسینا، تهران، ایران (مولف مسئول). شماره تماس: 09125040596
Seyedfatemi N
نعیمه سیدفاطمی
00319475328460014305
00319475328460014305
No
fa
مقایسه تاثیر مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و سنتی بر افکار اضطرابی دانشجویان پرستاری
Comparative Study of the Influence of Communication Skill with Psychiatric Patients using Wilkinson- Shimizu Method and Traditional Method on Anxious Thoughts of Nursing Students
زمینه و هدف: نحوه ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران روانی می تواند نشان دهنده میزان توانایی تعامل آنان در آینده باشد. از آنجا که برقراری ارتباط با این بیماران مشکل تر از سایرین بوده و اغلب با ایجاد اضطراب همراه است، پژوهش حاضر بمنظور تعیین و مقایسه تاثیر مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و سنتی بر افکاراضطرابی دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون است که نمونه آن را 51 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تشکیل می داد، که در سال تحصیلی 91-1390 با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. دانشجویان بصورت تصادفی در دو گروه آزمودنی و کنترل قرار گرفته و افکار اضطرابی آنان طی دوره کارآموزی پرستاری بهداشت روان در طول یک نیمسال تحصیلی بررسی شد. در گروه آزمودنی مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و در گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شد. ابزار گرد آوری داده، پرسشنامه مشخصات فردی و ویرایش ایرانی پرسشنامه استاندارد افکار اضطرابی Wells ( AnTI ) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه و مقایسه ها با آزمون تی زوجی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 17 انجام شد. یافته ها: در گروه آزمودنی میانگین نمرات افکار اضطرابی به طور معنادار کاهش یافت (05/0 > p ) . در گروه کنترل میانگین نمرات افکار اضطرابی به طور معنادار افزایش یافت (004/0 > p ). اختلاف میانگین نمرات افکار اضطرابی قبل و بعد از آموزش با روش Wilkinson و Shimizu و سنتی در دو گروه معنادار بود (005/0 > p ). نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه نشان داد که مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu بر افکار اضطرابی دانشجویان پرستاری موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود، دست اندرکاران آموزش پرستاری، در برنامه ریزی درسی، به آموزش این روش و تمرین بالینی ارتباط با بیمار توجه بیشتری نمایند .
Background & Aims : The process of communicating with psychiatric patients by nursing students can indicate the extent of their social interaction in the future . Since communicating with these patients is more difficult than others and is often associated with anxiety , the present study was designed to determine the effect of communication skill with psychiatric patients using Wilkinson- Shimizu method and traditional method on anxious thoughts of nursing students. Material & Methods: It was a quasi- experimental study with before-after design. The sample consisted of 51 undergraduate nursing students in Najafabad branch of Azad University of Isfahan who were recruited during 2011-2012 academic year by purposive sampling and then were randomly assigned into either experimental or control groups during their mental health clinical practice . The experimental group received training about Wilkinson- Shimizu method and the control group received training by traditional method. Data was collected by the Persian version of Anxious Thought Inventory (AnTI) and analyzed by SPSS-PC (v.17) using mean and standard deviation of the groups and paired t-test. Results: The mean score of anxious thoughts significantly decreased in experimental group (p<0/05). In control group, the mean score of anxious thoughts significantly increased (p=0/004). Before and after difference of mean scores of anxious thoughts after training with two methods was significant (P=0/005). Conclusion: The findings revealed that using Wilkinson- Shimizu method for communication with psychiatric patients affects anxious thoughts of nursing students. Therefore, it is recommended that managers of nursing schools pay more attention to teaching these communication skills and clinical practice about communication with psychiatric patients in nursing curriculum. Received: 6 Sep 2012 Accepted: 31 Oct 2012
Communication skills, Psychiatric patient, Anxious thoughts, Nursing student, Wilkinson- Shimizu Method
ارتباط, بیمار روانی, افکاراضطرابی, دانشجوی پرستاری, روش Wilkinson و Shimizu
42
51
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-233&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/172012/12/22012/12/3
1391/9/13
2014/08/252014/08/252014/01/52014/08/252014/08/25
1393/6/3
Moghimian M
Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran (*Corresponding Authors) Tell: 09131143254
مریم مقیمیان
m-moghimian@iaun.ac.ir
00319475328460014306
00319475328460014306
Yes
مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد،اصفهان ، ایران،(*نویسنده مسوول)
Salmani F
فاطمه سلمانی
00319475328460014307
00319475328460014307
No
fa
بررسی سطوح شواهد پایاننامهها و رسالههای پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور1389-1370
A Survey on the Levels of Evidence of Nursing Theses and Dissertations in Type 1 Medical Universities of Iran, 1991-2010
زمینه و هدف: وجود پژوهشهای علمی در سطوح بالای شاهد محوری زمینهی مناسب برای محقق نمودن پرستاری مبتنی بر شواهد را فراهم میآورد. پژوهش حاضر سطح شاهد محوری پایاننامهها و رسالههای پرستاری دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور را در یک دورۀ بیست ساله تعیین نموده است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی با مطالعهی چکیده و فصل سوم 1810 پایاننامه کارشناسی ارشد و 54 رساله دکترای پرستاری دانشکده های پرستاری تیپ یک کشور از سال 1370 تا 1389، ابتداء روش پژوهش بکارگرفته شده در آنها و سپس سطح شاهد محوری بر اساس جدول سلسله مراتبی سطوح شواهد، مشخص گردید. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشترین تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد (7/60%) و رسالههای دکترا (6/92%) در سطح شاهد محوری 6 (مطالعات توصیفی و کیفی) قرار داشتند. به ترتیب در سطح 1( مطالعات مرور نظاممند یا فرا تحلیلی بر روی کارآزماییهای تصادفی بالینی) و سطح 5 (مرور نظاممند بر روی مطالعات توصیفی و کیفی) در مقطع کارشناسی ارشد؛ و سطح 1، سطح 4 ( مطالعات مورد شاهدی و مطالعات همگروهی) و سطح 5 در مقطع دکترا پژوهشی مشاهده نشد. کمترین تعداد پایاننامهها (9/1%) مربوط به سطح 4 میباشد. فقط (4/7%) از رسالهها در سطح 2 (کارآزماییهای بالینی تصادفی) و سطح 3 (کارآزماییهای بالینی غیرتصادفی) قرار داشتند. در سالهای اخیر گرایش به انجام پژوهشهای پرستاری در سطوح قویتر شاهد محوری ایجاد شده است. نتیجهگیری کلی: یافتهها حاکی از آن است که بیشتر پایاننامهها و رسالهها در زمان مورد بررسی و در تمامی گروههای آموزشی و در اکثر دانشکدهها در سطوح پایین هرم شواهد قرار گرفتهاند. بنابراین با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی بر شواهد در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، جستجوی راهکارهایی برای سوق دادن این پژوهشها به سمت سطوح بالای شاهد محوری ضرورت دارد.
Background & Aims: Availability of scientific research at high levels of evidence, provide an appropriate context for evidence-based nursing. This study aims to identify the levels of evidence of nursing theses and dissertations in type-one medical universities of Iran in a period of twenty years. Material ;Methods: This is a descriptive survey on 1810 nursing theses and 54 dissertations. The abstract and/or method section of the theses and dissertations during 1991-2010 was reviewed and then their levels of evidence were determined by comparing these data with the table of evidence-based research assessment. Descriptive analysis on data was performed using SPSS-PC (v. 16). Results: A large percentage of the theses (60.7%) and dissertations (92.6%) were at the 6th level of evidence. First and 5th levels of evidence were not seen in Masters Theses, and none of the 1st, 4th and 5th levels of evidence was found in PhD dissertations. The lowest percentages (1.9%) of theses were situated at the 4th level. Only 7.4% of the dissertations were at the 2nd & 3rd levels of evidence. The trend of theses and dissertations during this period revealed that the 6th level of evidence is dominant. However, during 2005- 2010 the trend changed into performing research at the 2nd & 3rd levels of evidence. Conclusion: The results revealed that the majority of theses and dissertations in all educational fields and faculties are at the lowest (6th) level of evidence during the studied period. Thus, regarding the importance of evidence-based practice for increasing the quality of nursing care, investigating approaches to promote and improve the level evidence of nursing theses and dissertations is recommended. Received: 18 Sep 2012 Accepted: 6 Dec 2012
Evidence–based nursing, Master of Science thesis, PhD. Dissertations, Level of Evidence
پرستاری مبتنی بر شواهد, پایاننامه کارشناسی ارشد, رساله دکترا, سطح شاهدمحوری
52
61
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-270&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/172012/12/22012/12/32012/12/9
1391/9/19
2014/08/252014/08/252014/01/52014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Jamshidi Orak R
روحانگیز جمشیدی اورک
00319475328460014308
00319475328460014308
No
Alibeik MR
Senior Lecturer of Medical Librarianship and Information sciences, Department of Medical Library and Information sciences, School of Health Management and Information Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding Author) Tel: 09123905887
محمد رضا علی بیک
m.alibeyk@gmail.com
00319475328460014309
00319475328460014309
Yes
مربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران (*مولف مسئول) شماره تماس: 09123905887
Banani GH
غزاله بنانی
00319475328460014310
00319475328460014310
No
fa
سلامت در سالمندان:یک مطالعه مروری
The Concept of Health in Elderly People: A Literature Review
زمینه و هدف: جمعیت سالمندان روز به روز در حال افزایش است و توجه به وضعیت این گروه سنی برای ارتقاء سلامت آنان و پیشگیری از بیماریها ضروری به نظر می رسد. بر این اساس داشتن تعریفی واضح از مفهوم سلامت سالمندان ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مفهوم سلامت در دوران سالمندی در متون و مطالعات انجام شده و رسیدن به درک عمیق آن صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه، مرور حکایی جامع و عمیق از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی SCOPUS, PUBMED, PROQUEST ,SCIENCE DIRECT, ISC, IRANDOC, MAGIRAN, با واژگان سلامت، سلامت سالمندان ,Health Stutus, Health assessment, health measurement, همراه با اصطلاح people, aging, elderly old و بدون محدودیت سال انجام شد. یافته ها: رویکردهای اصلی سلامت سالمندان در متون شامل مدلهای پزشکی و عملکردی است. مدل پزشکی بر این باور است که معاینات فیزیکی برای تعیین سلامت سالمندان و نیازهای سلامتی آنان ضروری است و در مدل عملکردی اعتقاد بر این است که همان چیزهایی که یک سالمند میگوید می تواند بهترین شاخص برای وضعیت سلامتی او و سیستمهای حمایتی مورد نیازش باشد . بررسی ها نشان داد که درک خود سالمندان از سلامت یک شاخص جهانی و مفید نشان دهنده سطح سلامت آنان است که با عناصر زیست شناختی و اجتماعی نیز در تعامل است. نتیجه گیری کلی: بررسی سلامت در سالمندان نسبت به دیگر گروههای سنی بیشتر جنبه ذهنی دارد. به همین دلیل بررسی وضعیت سلامت سالمند تنها نباید محدود به بررسی جنبه های پز شکی باشد.
Background ;Aim : The elderly population is increasing day by day. So it is essential to attend to the health status of this age group for their health promotion and disease prevention. Accordingly having a clear definition of health concept in aged people is necessary. Material ;Methods : In this study, a comprehensive and in-depth narrative review was carried out by searching the data bases of SCOPUS, PUBMED, PROQUEST, SCIENCE DIRECT, ISC, IRANDOC, MAGIRAN with the key words of "health, the elderly wellbeing, health measurement, health assessment and health status" alongside with the words, "elderly, aging, old people" without limitation of years. Results: The main approaches toward the concept of health according to available literature were medical and functional models. The medical model holds that physical examination is required for determining the health and wellbeing of elderly people and their health-related needs and the functional model proposes that the things expressed by an elderly can be the best index for their health status and their required supportive systems. It has been indicated that the perceived health by elderly people is a global and useful index which shows their health level and also interacts with social and biological components. Conclusion : The exploration of health and wellbeing among elderly people has a more mental nature than other age groups. Consequently, the investigation of wellbeing among the elderly must not only be restricted to its medical aspects. Received: 15 Sep 2012 Accepted: 10 Dec 2012
Concept of Health, the Elderly, Narrative review
مفهوم سلامت, سالمندان, مطالعه مروری
62
71
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-271&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/172012/12/22012/12/32012/12/92012/12/10
1391/9/20
2014/08/252014/08/252014/01/52014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Asadi Noghabi A
احمد علی اسدی نوقابی
00319475328460014311
00319475328460014311
No
Alhani F
Associate Professor, Nursing Dept., Faculty of Medicine, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran. (*Corresponding Author). Tel:021-82883898
فاطمه الحانی
alhani_f@modares.ac.ir
00319475328460014312
00319475328460014312
Yes
دانشیارگروه پرستای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (*مولف مسئول). شماره تماس: 02182883898
Peyrovi H
حمید پیروی
00319475328460014313
00319475328460014313
No
fa
تأثیر ماساژ درمانی توسط پرستار و همراه بیمار بر اضطراب مردان بستری در بخش CCU کارآزمایی بالینی
The Effect of Massage Therapy by a Nurse and the Patient’s Companion on the Anxiety of Male Patients Hospitalized in CCU: A Clinical Trial
زمینه و هدف: اضطراب میتواند باعث تغییر علائم حیاتی ، افزایش نیاز اکسیژن قلب و افزایش مرگ و میر مبتلایان به بیماری های قلبی شود. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه تأثیر ماساژ درمانی توسط پرستار و همراه بیمار بر اضطراب بیماران بستری در بخش های CCU انجام شد. روش بررسی : مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده با گروه کنترل، بر سه گروه 30 نفره (ماساژ توسط پرستار، ماساژ توسط همراه بیمار و گروه کنترل) از مردان بستری در بخش های CCU بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. برای گروهای مداخله، ماساژ تمام بدن به مدت 60 دقیقه انجام شد و برای گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار اضطراب اسپیلبرگر جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 5/11 با استفاده از آزمون t و t زوج، آزمون کای دو، تست دقیق فیشر ، آزمون انالیز واریانس و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین اضطراب آشکار و نهان گروه های مداخله پس از ماساژ به صورت معنی داری کاهش یافت (001/0 P < ). با این حال، بین میانگین اضطراب آشکار و نیز نهان گروه ماساژ داده شده توسط پرستار و گروه ماساژ داده شده توسط همراه تفاوت معنی دار مشاهده نشد (05/0 P > ) اما میانگین اضطراب آشکار و نیز نهان این دو گروه با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشت (05/0 P < ). نتیجه گیری کلی: با توجه به تأثیر ماساژ در کاهش اضطراب بیمار، و معنی دار نبودن تفاوت بین ماساژ توسط پرستار و همراه بیمار ، میتوان توصیه نمود که از همکاری و مشارکت بستگان بیماران در ماساژ درمانی برای کاهش اضطراب بیماران بخش CCU استفاده شود.
Background & Aim: Anxiety can change the heart rate and also increase the myocardial oxygen demand and the risk of mortality in patients with heart diseases. This study aims to examine the effects of massage therapy by a nurse or the patient's companion on anxiety of the male patients admitted in coronary care unit. Material & Methods: An RCT was conducted on three randomly allocated groups (massage by a nurse, massage by a patient’s companion, and control group) of male patients admitted to coronary care units of Kashan’s Shahid Beheshti hospital (n=30). In the intervention groups, total body massage was done for 60 minutes. The third group (control) did not receive any intervention. Data was collected using Spillberger anxiety inventory and was analyzed by SPSS-PC (v.11.5), using Independent t-test, paired t test, One-way ANOVA, Tukey test, Chi-square, and Fisher exact test. Results: The mean scores for the Stat and Trait anxiety of the two intervention groups were significantly decreased after the massage therapy sessions (p0.05). However, significant differences were found between the mean scores of stat or trait anxiety of the two intervention groups and the control group (P<0.05). Discussion: Considering the effect of massage therapy on decreasing the level of anxiety and finding no difference between the effect of massage by nurses and patients’ companions, massage therapy by the patients’ companions can be used as an anxiolytic method in CCU patients. Received: 5 Sep 2012 Accepted: 10 Dec 2012
Therapeutic Massage, Anxiety, Patients’ Companion, Coronary Care Unit
ماساژ درمانی, اضطراب, بخش CCU
72
83
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-272&slc_lang=fa&sid=1
2012/11/122012/11/122012/11/172012/12/22012/12/32012/12/92012/12/102012/12/10
1391/9/20
2014/08/252014/08/252014/01/52014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Adib-Hajbaghery M
Associate Professor, Medical Surgical Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran,(*Corresponding Author). Tel: +98- 361- 5550021
محسن ادیب حاج باقری
adib1344@yahoo.com
00319475328460014314
00319475328460014314
Yes
دانشیار گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. (*مولف مسئول).
Rajabi-Beheshtabad R
رحمان رجبی بهشت آباد
00319475328460014315
00319475328460014315
No
Abasi A
علی عباسی
00319475328460014316
00319475328460014316
No
Azizi-Fini E
اسماعیل عزیزی فینی
00319475328460014317
00319475328460014317
No