@article{ author = {FathiAshtiani, A and Pirzadi, H and Shokoohi-Yekta, M and Tavallai, SA}, title = {The Influence of Teaching Program of Stress Management and Communication Skills on Improvement of Mental Health of Nurses and Hospital Staff: An Experimental Study}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: The occupational nature of health profession is such that employees in these occupations are exposed to various stressors which threaten their mental health. We aimed to investigate the influence of stress management and communication skills training on the improvement of mental health of nurses and hospital staff.   Material & Methods: It was a quasi-experimental study. The sample included 32 nurses and other hospital staff of Baqiyatallah hospital in Tehran that were first recruited by voluntary sampling and then were randomly assigned to experimental and control groups. Stress management and communication skills training program based on the cognitive-behavioral theory was performed during a 16 hours period. Data was collected by Depression Anxiety Stress Scale (DASS) before and after the intervention and was analyzed by descriptive statistics and analysis of covariance using SPSS-PC (v. 18).   Results: The results of the analysis of covariance indicated that the intervention has significantly reduced stress and anxiety in the experimental group compared to the control group (P< 0/01). However, no significant difference was seen in terms of depression (P=0/861). Conclusion: By reducing symptoms of stress and anxiety, stress management and communication skills training based on cognitive-behavior theory can improve mental health of nurses and hospital staff. Accordingly, using this program by health managers to improve mental health of their staff is recommended.}, Keywords = {Stress, Communication skills, Mental health, Nurses, Hospital personnel }, volume = {27}, Number = {90}, pages = {1-13}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت‌های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعه‌ی آزمایشی}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: ماهیت شغلی حرفه­های بهداشتی به­گونه­ای است که کارکنان این مشاغل را در معرض عوامل استرس­زای گوناگونی قرار می­دهد و سلامت روانی آنان را تهدید می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان بود.   روش­ بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی و گروه نمونه شامل 32 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان بقیه­الله (عج) شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری به مدت 16 ساعت روی افراد گروه آزمایش اجرا شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS ) پیش از شروع مداخله آموزشی و پس از آن از افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم­افزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت.   یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی موجب کاهش معنی­دار میانگین نمره استرس و اضطراب در افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (01/0> p) اما در متغیر افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (861/0 = p). نتیجه­گیری کلی: برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری از طریق کاهش نشانه­های استرس و اضطراب می­تواند سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان را بهبود بخشد. بنابراین، به مدیران بهداشتی توصیه می­شود از این برنامه­ها به منظور بهبود سلامت روانی کارکنان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {استرس, مهارت‌های ارتباطی, سلامت روانی, پرستاران, کارکنان بیمارستان }, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.1}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1861-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1861-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Zare, E and Bahrami, N and Soleimani, MA}, title = {Comparison of Self-esteem in Fertile and Infertile Women}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Childbearing is one of the purposes of marriage and having no child could have a negative impact on various aspects of women's lives. The aim of this study was to compare the self-esteem of fertile and infertile women.   Material & Methods: It was a descriptive cross-sectional study that was carried out among 200 fertile and infertile women (100 fertile and 100 infertile) referred to the Research Centre for Reproductive and gynecological clinic of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2013. Sampling in the fertile and infertile women was done by purposive and cluster random method respectively. Self-esteem was assessed by Cooper Semite’s inventory. Data analysis was performed by descriptive and inferential statistics (Independent t -test, Chi-square, ANOVA and Pearson correlation test) using SPSS-PC (v/21).   Results: Mean score of self-esteem in fertile and infertile group was 81/09 ± 24/6 and 69/83 ± 21 respectively (p = 0/001). There was a significant relationship between self-esteem and age, duration of infertility, education, income, and housing in infertile group (p=0/001). Conclusion: The findings revealed that i nfertile women had lower self-esteem than fertile women. It seems that healthcare providers, in addition to handling the physical dimensions of health, should pay attention to the psychological aspects of this group of women.}, Keywords = {Self-esteem, Fertility, Infertility}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {14-21}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {مقایسه عزت نفس در زنان بارور و نابارور}, abstract_fa ={چکیده   زمینه وهدف: یکی از اهداف زندگی زناشویی فرزند آوری است و نداشتن فرزند می­تواند اثرات منفی بر جنبه­های مختلف زندگی زنان داشته باشد. هدف از این مطالعه مقایسه عزت نفس در زنان بارور و نابارور بود.   روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 200 زن بارور و نابارور (100 نفر در هر گروه) مراجعه کننده به مرکز تحقیقات باروری و ناباروری و کلینیک زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1392 انجام شد. نمونه­گیری در گروه نابارور به روش هدفمند و در گروه بارور بصورت تصادفی بود. برای جمع آوری داده ها از ابزار Cooper Smite استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمونهای آماری تی مستقل، مجذور کای، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد ( نرم افزار آماری spss نسخه 21).   یافته ­ ها: میانگین و انحراف معیار عزت نفس در گروه بارور 6/24 ± 09/81 و در گروه نابارور 21 ± 83/69 بود (00 1/0 = p ). همچنین در گروه نابارور بین عزت نفس و سن، طول مدت ناباروری، سطح تحصیلات، درآمد و وضعیت مسکن ارتباط وجود داشت (00 1/0 = p ). نتیجه­گیری کلی: یافته­های حاصل از این مطالعه نشان می­دهند که زنان نابارور عزت نفس کمتری نسبت به زنان بارور داشتند. به نظر می­رسد که تیم درمان علاوه بر بعد جسمی، باید به ابعاد روحی و روانی این گروه از زنان نیز توجه داشته باشند.}, keywords_fa = {عزت نفس, باروری, ناباروری}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.14}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1865-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1865-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Rambod, M and Pasyar, N and Sharif, F and Rafii, F and PouraliMohammadi, N}, title = {The Effect of Relaxation Technique on Physical Activity of Hemodialysis Patients}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Physical activity has an important role in the length of life of hemodialysis patients. Some complementary interventions such as relaxation technique might be effective on the level of physical activity. The aim of this study was to evaluate the effects of Benson’s relaxation technique on physical activity of hemodialysis patients.   Material & Methods: It was a randomized controlled trial that was carried out in the hemodialysis units of Shiraz University of Medical sciences. Eighty six hemodialysis patients were randomly assigned to Benson’s relaxation technique group (n =43) and control group (n=43). The technique was performed in experimenmtal group for 20 min, twice a day for 8 consecutive weeks. Physical activity was assessed by the "Daily Living Activity (ADL)" and "Instrumental Daily Living Activity (IADL)" scale in both groups at baseline and 8 weeks after intervention. Data were analyzed with independent and dependent samples t–test, and chi–square using SPSS-PC (v.16).   Results: Before the intervention, the mean score of ADL in intervention and control groups was 12.53 (2.54) and 12.30 (2.78), respectively. However, at the 8th week of the intervention, the mean score of ADL in the intervention group was 13.42 (1.44) and in the control was 11.74 (3.45). The results of independent samples t–test showed a significant difference between ADL of the groups (t=2.83, P=0.006). In addition, the mean score of IADL at the beginning of study in intervention and control group was 14.36 (4.36) and 12.04 (6.01) and at 8th week of intervention, it was 15.62 (3.77) and 12.00 (5.77), respectively. A significant difference was observed between two groups regarding the IADL scale at the 8th week of the intervention (t=3.29, P=0.001). Conclusion: The findings suggest beneficial effects of Benson’s relaxation technique on the improvement of physical activity in hemodialysis patients. Therefore, teaching relaxation techniques could serve as a resource for improving the levels of physical activity.}, Keywords = {Relaxation Technique, Physical Activity, Hemodialysis}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {22-32}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تاثیر روش آرام سازی بر فعالیت فیزیکی بیماران تحت همودیالیز}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: فعالیت فیزیکی نقش مهمی در طول زندگی بیماران همودیالیز دارد. برخی مداخلات مکمل از جمله روش آرام‌سازی ممکن است روی سطح فعالیت فیزیکی اثر بگذارد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تکنیک آرام سازی بنسون بر فعالیت فیزیکی بیماران همودیالیز است.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که در مراکز همویالیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. هشتاد و شش نفر بیمار تحت همودیالیز به روش تصادفی ساده انتخاب و بر اساس بلوک های تصادفی در دو گروه مداخله (تحت تکنیک آرام‌سازی بنسون (43 نفر) و کنترل (43نفر) قرار گرفتند. تکنیک آرام‌سازی بنسون در گروه آزمون برای 20 دقیقه، دو بار در روز و برای هشت هفته انجام شد. فعالیت فیزیکی با استفاده از پرسشنامه «فعالیت روزمره زندگی و فعالیت ابزاری زندگی» در هر دو گروه در شروع مطالعه و هشت هفته بعد مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کای دو در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: قبل از مداخله، میانگین فعالیت روزمره زندگی در گروه آزمون 54/2 ± 53/12 و در گروه کنترل 78/2 ± 30/12 بود. هشت هفته بعد از مداخله میانگین و انحراف معیار ها در دو گروه مورد و کنترل به ترتیب 44/1 ± 42/13 و 45/3 ± 74/11 بود. آزمون تی مستقل تفاوت معنی داری را بین دو گروه بعد از مداخله از نظر فعالیت فیزیکی روزمره نشان داد (006/0 = p و 83/2 = t ) . به علاوه، قبل از مداخله، فعالیت ابزاری زندگی در دو گروه آزمون و کنترل به ترتیب 36/4 ± 28/14 و 01/6 ± 04/12 و بعد از مداخله 77/3 ± 62/15 و77/5 ± 00/12 بود. نتایج مطالعه بعد از مداخله تفاوت معنی داری را بین دو گروه از نظر فعالیت ابزاری زندگی نشان داد (001/0 = p و 29/3 = t ). نتیجه گیری کلی: یافته‌ها حاکی از تاثیر تکنیک آرام‌سازی بنسون در بهبود سطح فعالیت فیزیکی در بیماران تحت همودیالیز بود. بنابراین آموزش تکنیک آرام سازی به عنوان یک منبع بهبود سطح فعالیت فیزیکی می‌تواند به کاربرده شود.}, keywords_fa = {تکنیک آرام سازی, فعالیت فیزیکی, همودیالیز}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.22}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1867-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1867-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Mohamadi, E and BanaDerakshan, H and Borhani, F and HoseinabadiFarahani, MJ and PourHoseingholi, MA and NaderiRavesh, N}, title = {Relationship between Nursing Students’ Achievement Motivation and Self-efficacy of Clinical Performance}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: The Achievement Motivation is the cause of successful behavior and efforts in students. This study aims to determine the relationship between achievement motivation and self-efficacy of clinical performance in nursing students.   Material & Methods: This descriptive-Correlational study was conducted on 115 internship nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. The sample was recruited by census. Data was collected by Hermans’ Achievement Motivation Questionnaire and self-efficacy in clinical performance scale and analyzed by descriptive, non-parametric tests and Spearman correlation coefficient using SPSS-PC (v. 16).   Results: There was a significant relationship between achievement motivation and self-efficacy in clinical performance (r=0.61, P<0.01). Also an increase inachievement motivation and self-efficacy in clinical performance were significantly associated with student work experience and its duration, and students’ total grade average (P<0.01) Conclusion: Regarding the findings, adoption of suitable educational strategies in line with promotion of achievement motivation and clinical self-efficacy is of high importance .}, Keywords = {Achievement, Motivation, Self-efficacy, Clinical Competenc, Nursing Students}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {33-43}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد‌ بالینی در دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه وهدف: انگیزه پیشرفت علت و دلیل رفتارها و تلاش ‌ های موفقیت آمیز در دانشجویان می ‌ باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط میان انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی در دانشجویان پرستاری در سال 1393 انجام شده است.   روش بررسی: در این مطالعه همبستگی-توصیفی، 115 نفر از دانشجویان پرستاری کارورزی در عرصه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ‌ ها بوسیله فرم مشخصات فردی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون‌ یو من ویتنی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید.   یافته ها: انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی دارای همبستگی مثبت و معناداری بود (01/0 > P و 61/0 = r ). سابقه اشتغال به کار دانشجویی پرستاری و مدت زمان آن و همچنین معدل کل دانشجویان با افزایش انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی ارتباط داشت (01/0 > P ).    نتیجه گیری کلی: باتوجه به یافته ها، اتخاذ راهبردهای آموزشی مناسب در راستای ارتقاء انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی بالینی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.}, keywords_fa = {انگیزه, پیشرفت, خودکارآمدی, عملکرد بالینی, دانشجویان پرستاری}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.33}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1876-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1876-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Mohammadi, H and Seyedshohadai, M and Seyedfatemi, N and Mehran, A}, title = {Relationship between Circadian Types and Nurses’ Caring Behaviors}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Caring is the nature of nursing and plays an important role in the promotion of patients’ health level, process of recovery and their satisfaction. Difference in the performance and behavior among circadian types may influence nurses’ performance such as caring for patients. Accordingly, this study aims to determine the relationship between circadian types and nurses’ caring behaviors.   Material & Methods: This is a descriptive-correlational study. A total of 573 nurses were selected from different wards of hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences through cluster sampling. Data was collected by Morningness Eveningness Questionnaire (MEQ) and Caring Behaviors Inventory (CBI) and analyzed by Spearman test and partial correlation using SPSS-PC (v. 16).   Results: The findings showed that most of the sample (%57.9) was of intermediate type. Subscales of professional knowledge and skill, and positive connectedness from CBI had the most and least scores respectively. After adjustment for age and work experience, there was no significant association between circadian types and caring behaviors. Conclusion: The results did not provide enough evidence regarding the existence of a relationship between circadian types and nurse caring behaviors. Accordingly, conducting a same study by controlling the variables of age and work experience is recommended.}, Keywords = {Circadian, Caring, Behaviors, Nurse}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {44-53}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط تیپ های شبانه روزی با رفتارهای مراقبتی پرستاران}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: مراقبت ماهیت پرستاری محسوب می شود و نقش مهمی را در ارتقاء سطح سلامت بیماران، روند بهبودی و رضایتمندی آنها ایفامی کند. تفاوت در عملکرد و رفتار بین تیپ های شبانه روزی می­تواند بر عملکرد پرستاران از جمله مراقبت از مددجویان تاثیرگذار باشد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط تیپ های شبانه روزی با رفتارهای مراقبتی پرستاران انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه مقطعی نوع همبستگی است. تعداد 573 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه تیپ های شبانه روزی و پرسشنامه رفتارهای مراقبتی بود. برای تجزیه تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی، آزمون اسپیرمن و همبستگی جزئی در نرم افزار spss نسخه 16 استفاده شد.   یافته ها: یافته ها نشان داد بیشتر نمونه ها، تیپ بینابینی (9/57 درصد) بودند. در مقیاس رفتارهای مراقبتی، زیرمقیاس دانش و مهارت حرفه ای بیشترین نمره و زیرمقیاس ارتباط و گرایش مثبت کمترین امتیاز را دارا بوده اند. پس از حذف اثر سن و سابقه، هیچ گونه ارتباط معنی دار آماری بین تیپ های شبانه روزی و رفتارهای مراقبتی مشاهده نشد. نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه حاضر شواهد کافی برای وجود ارتباط بین تیپ های شبانه روزی و رفتارهای مراقبتی پرستاران فراهم نمی کند. بنابراین انجام مطالعه مشابه دیگری با کنترل دو متغیر سن و سابقه در زمان نمونه گیری توصیه می شود.}, keywords_fa = {شبانه روزی, رفتارها, مراقبت, پرستار}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.44}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1885-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1885-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Mohamadi, J and Ghazanfari, F and Azizi, A}, title = {Relationship between Moral Intelligence and Nurses’ Quality of Work Life}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Moral intelligence is linked with doing right work and adherence to ethics. This study aimed to investigate the relationship between moral intelligence and quality of work life of nurses in Tabriz hospitals.   Material & Methods: It was a cross-sectional descriptive correlational study. The study population consisted of all nurses working in hospitals of Tabriz in 2014. Using stratified random sampling, 186 nurses were recruited as the research sample. Lennick and Kiel’s (2005) moral intelligence questionnaire and Brooks and Anderson’s (2005) quality of work life survey were used to collect the data. The data were analyzed by descriptive statistics and inferential statistical methods including Pearson’s correlation coefficient and regression analysis using SPSS-PC (v. 20).   Results: According to findings, there was significant positive relationships between the elements of moral intelligence and quality of work life - home, quality of work context and quality of work world (P = 0.001). There was no significant relationship between moral intelligence and quality of work design. The regression analysis showed that moral intelligence could predict the quality of work life/home life, the quality of work context and the quality of work world. However, it did not have a significant role in the prediction of quality of work design.   Conclusion: Considering that the quality of nursing work life is predictable through moral intelligence, it seems that appropriate levels of moral intelligence could lead nurses to play a significant role in hospitals. Meanwhile, approaches such as encouraging moral behavior would improve the present situation.}, Keywords = {Intelligence, Ethics, Quality, Life, Nurses }, volume = {27}, Number = {90}, pages = {54-64}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری پرستاران}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: هوش اخلاقی با انجام درست کار و رعایت اصول اخلاقی پیوند دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری در پرستاران بیمارستان‌های تبریز انجام شد.   روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 1393 بودند و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ‍ ای تعداد 186 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و کیفیت زندگی کاری بروکس و آندرسون (2005) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم ‍ افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: براساس یافته‌ها بین مولفه‌های هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری – خانگی، کیفیت زمینه کاری و کیفیت دنیای کاری ارتباط مثبت معنی ‍ داری وجود دارد (001/0 =P). بین هوش اخلاقی با کیفیت برنامه کاری رابطه معنی ‍ داری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که هوش اخلاقی می ‍ تواند مولفه ‍ های کیفیت زندگی کاری - خانگی، کیفیت زمینه کاری و کیفیت دنیای کاری را پیش ‍ بینی کند اما سهم معناداری در پیش ‍ بینی مولفه کیفیت برنامه کاری ندارد. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به اینکه کیفیت زندگی کاری پرستاری از طریق هوش اخلاقی قابل پیش ‍ بینی است، به نظر می‌رسد سطح مطلوب هوش اخلاقی می‌تواند منجر به ایفای مؤثر نقش توسط پرستاران در بیمارستان گردد. در عین حال می‌توان از طریق رهیافت ‍ هایی نظیر تشویق رفتار مبتنی بر اخلاق، وضعیت موجود را ارتقاء داد.}, keywords_fa = {هوش, اخلاق, کیفیت, زندگی, پرستاران}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.54}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1889-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1889-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Abdollahzadeh, F and Lotfi, M and MirzaAghazadeh, A and EtebariAsl, Z}, title = {Attitude of Operating Room Students towards their Field of Study}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Students’ attitude towards their field of study could affect quality of health care. This study aims to determine the attitudes of operating room students of Tabriz University of Medical Sciences towards their field of study.   Material & Methods: It was a descriptive, cross- sectional study. The subjects were all operating room students of Tabriz University of Medical Sciences in their second semester of academic year 2013- 2014. Data was collected by student's attitude questionnaire and was analyzed by descriptive and analytical statistics methods (Chi-Square test) using SPS-PC (v. 18).   Results: The findings showed that 61.4% of students were female and 86.8% were single and mean score of their age was 20.87. Of all students, 51.8% had a positive attitude towards their field of study. According to the results, there was a significant relationship between marital status and education semester and students' attitude towards their field of study (P=0.037 and P=0.004 respectively). Conclusion: Regarding the clinical training problems in operating rooms, providing an appropriate environment in operating rooms to improve students’ attitude is recommended.}, Keywords = {Attitude, Operating Room, Students}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {65-72}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {نگرش دانشجویان اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود می تواند کیفیت مراقبت­های بهداشتی را تحت تاثیر قرار ­دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان رشته اتاق عمل نسبت به رشته تحصیلی خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت.   روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر، به صورت مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 بر روی کلیه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه سنجش نگرش تحصیلی دانشجویان جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای- دو) تحت نرم­افزار آماری SPSS نسخه 18 استفاده شد.   یافته­ها: نتایج نشان داد که 4/61 درصد دانشجویان زن و 8/86 درصد مجرد بوده و میانگین سنی آن­ها 87/20 بود. 8/51 درصد دانشجویان نگرش مثبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر اساس نتایج آزمون کای-دو، نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی­شان با وضعیت تاهل (037/0 =P ) و ترم تحصیلی (004/0 =P ) رابطه معنی­داری داشت. نتیجه­گیری کلی: با توجه بیشتر به مشکلات آموزش بالینی در اتاق­های عمل، لازم است بستری برای ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان این رشته فراهم شود .}, keywords_fa = {نگرش, دانشجویان, اتاق عمل }, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.65}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1890-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1890-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Ebrahimi, H and Sadeghi, M and Bazghaleh, M and Shaker, S and Ghasemi, M}, title = {Relationship between Metabolic Control Indexes and Quality of Life in Patients with Type II Diabetes Mellitus}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Diabetes because of its numerous complications has an extensive effect on patients’ quality of life. This study was conducted with the aim of determining the relationship between metabolic control indexes and quality of life of patients with type II diabetes in Shahroud-Iran.   Material & Methods: It was a descriptive-correlational study. A total of 156 patients with type II diabetes were recruited by convenience sampling in 2013. Data was collected by diabetes-specific quality of life questionnaire. Indexes of metabolic control (hemoglobin A1C, fasting and non-fasting blood glucose, triglycerides, cholesterol, LDL and HDL) were also controlled. Data was analyzed by Pearson correlation coefficient and chi-square tests using SPSS-PC (v.16).   Results: In this study the mean score of quality of life was 164.53±63.21 and the mean score of HgA1C was 8.65±1.55. A significant relationship was found between quality of life and all indicators except LDL (p<0.05). There was no significant relationship between the mental aspect of quality of life and triglycerides (p=0.06), cholesterol (p=0.06) and LDL cholesterol (p=0.13) indexes and also social aspect of quality of life and cholesterol (p=0.07) and LDL (p=0.09) indexes. Conclusion: According to the findings, better control of metabolic indexes is associated with higher quality of life. Accordingly, approaches to control metabolic indexes would lead to improvements in different dimensions of quality of life in patients with diabetes.}, Keywords = {Diabetes mellitus type II, Quality of life, Metabolic control}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {73-82}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {ارتباط شاخص‌های کنترل متابولیک و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو}, abstract_fa ={  چکیده   مقدمه: بیماری دیابت به دلیل وجود عوارض متعدد به طور گسترده‌ای بر کیفیت زندگی بیماران اثر می‌گذارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شاخص‌های کنترل متابولیک و کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع 2 شهرستان شاهرود صورت پذیرفت.   روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و ارتباطی است 156 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در سال 1392 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از فرم گردآوری اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی مختص بیماران دیابتی و چک ‌لیست شاخص‌های کنترل متابولیکی (شامل: آزمایشات هموگلوبین A1C ، قندخون ناشتا و غیر ناشتا، تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL ) جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای استفاده شد.   یافته‌ها: در این مطالعه میانگین نمره کلی کیفیت زندگی 21/63 ± 53/164 (متوسط) و میانگین هموگلوبین A1C ، 55/1 ± 65/8 (متوسط) بود. بین نمره کل کیفیت زندگی با تمامی شاخص‌ها بجز LDL همبستگی آماری معنی‌داری مشاهده شد ( 05/0> p ). بین بعد روانی کیفیت زندگی با شاخص‌های تری گلیسرید ( 06/0 = p ) ، کلسترول ( 06/0 = p ) و LDL ( 13/0 = p ) و بعد اجتماعی کیفیت زندگی با شاخص‌های کلسترول ( 07/0 = p ) و LDL ( 09/0 = p ) ارتباط معنی‌دار وجود نداشت. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های پژوهش، کنترل بهتر شاخص های متابولیک با کیفیت زندگی بالاتر همراه است، لذا ارائه راهکارهایی در جهت کنترل شاخص‌های متابولیکی، می تواند افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت را در ابعاد مختلف در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {دیابت قندی نوع 2, کیفیت زندگی, کنترل متابولیکی }, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.73}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1903-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1903-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Dinmohammadi, MR and Peyrovi, H and Mehrdad, N}, title = {Undergraduate Student Nurses’ Experiences in Clinical Environment: Vertical Violence}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Clinical practice is an important part of the educational curriculum of nursing students. Effective and dynamic interactions among the students, health care providers, instructors, and the clinical environment and its elements affect their professional development. The aim of this report as a part of a more extensive research is describing the negative experiences of nursing students in the clinical environment.   Material & Methods: It was a qualitative study. Data was collected by purposeful sampling from two new graduated staff nurses and 12 undergraduate nursing students in two large nursing and midwifery schools through in-depth semi-structured individual interviews during their clinical placements and after graduation. The data was analyzed using the Strauss and Corbin version (1998) of grounded theory method.   Results: Vertical violence was emerged as one of the significant findings of the study. Its manifestations included humiliation, blaming, not being accepted, exploitation, discrimination, bullying, limited learning opportunities and lack of support in the clinical environment. The main origin of these behaviors was mostly nurses and clinical instructors. Conclusion: The findings revealed the non-supportive climate of clinical settings. Nursing students were vulnerable during learning in the clinical setting. Identification and proper management of the issues and challenges faced by nursing students in the clinical environment can provide a welcoming climate for younger colleagues of the profession.}, Keywords = {Vertical violence, Clinical education, Learning experience, Student nurse, Qualitative study}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {83-93}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تجربه دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی: خشونت عمودی}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: یادگیری در محیط های بالینی بخش مهمی از برنامه آموزشی دانشجویان پرستاری به شمار می آید. تعامل موثر و پویای دانشجویان با اعضای تیم مراقبت سلامتی، مربیان، محیط های بالینی و عناصر آن منجر به تکامل حرفه ای آنها می گردد. هدف این مقاله، گزارش بخشی از یک مطالعه اصلی است که به توصیف تجارب منفی دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی می پردازد.   روش بررسی: در این مطالعه کیفی، دوازده دانشجوی کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در دو دانشکده پرستاری و مامایی بزرگ شهر تهران و دو دانش آموخته کارشناسی پرستاری با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته در دوره کارآموزی های بالینی جمع آوری و با روش نظریه پایه استراس و کوربین مورد تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: خشونت عمودی به عنوان یکی از یافته های مهم مطالعه اصلی با شواهد متعدد و متنوعی از قبیل؛ تحقیر شدن، سرزنش شدن، عدم پذیرش، بهره کشی، تبعیض، زورگویی، فقر حمایت و محدودیت در یادگیری تظاهر نمود. منشاء این رفتارها عمدتا پرسنل پرستاری بخش ها و مربیان بالینی بودند. نتیجه گیری کلی: یافته های مطالعه حاضر فضای غیر حمایتی عرصه های بالینی را آشکار ساخت. درک و شناسایی مسائل و چالش های فراروی دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی و اداره موثر آنها می تواند شرایط پذیرش آنها را به عنوان نیروهای جوان حرفه میسر نماید.}, keywords_fa = {خشونت عمودی, آموزش بالینی, تجربه یادگیری, دانشجوی پرستاری, تحقیق کیفی}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.83}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1904-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1904-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Aliasgharpour, M and Rafii, F and Abbasi, Z}, title = {The Effect of Stretching Exercises on the Quality of Life of Hemodialysis Patients with Restless Legs Syndrome}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Restless leg syndrome is a common disorder among hemodialysis patients which decreases the quality of life of these patients. This study aims to determine the effect of stretching exercises on the quality of life of hemodialysis patients with restless leg syndrome.   Material & Methods: It was a randomized clinical trial. The sample consisted of 36 hemodialysis patients who were selected from the hemodialysis ward of one of the hospitals of Tehran using restless leg syndrome screening questionnaire. They were randomly assigned to either control (n=18) or experimental groups. Intra dialysis stretching exercises were applied three times a week for eight weeks and each time for half an hour on the patients ‘legs. Data was collected by SF-36 before intervention and the end of the fourth and eighth weeks and was analyzed by Fisher, Mann-Whitney and Friedman tests using SPSS-PC (v.16).   Results: After eight weeks of intervention, the changes of the mean score of quality of life were significantly different in the intervention group compared with control group (P<0.001). Conclusion: According to the results, applying stretching exercises for eight weeks could increase the quality of life of hemodialysis patients by reducing the symptoms of restless leg syndrome. Accordingly, applying these exercises to improve the quality of life of hemodialysis patients with restless leg syndrome is recommended.}, Keywords = {Restless legs Syndrome, Stretching Exercise, Hemodialysis Patients, Quality of life}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {94-101}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تاثیر ورزش های کششی بر کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: سندرم پای بی قرار اختلالی شایع بین بیماران تحت همودیالیز می باشد که باعث کاهش سطح کیفیت زندگی بیماران می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ورزشهای کششی بر کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز مبتلا به سندرم پای بی قرار انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی می باشد. نمونه اولیه 36 بیمار تحت همودیالیز بودند که از طریق پرسشنامه ی غربالگری استاندارد سندرم پای بی قرار از مراجعین بخش دیالیز یکی از بیمارستانهای تهران شناسایی و به صورت تصادفی به گروههای کنترل (13 نفر) و مداخله (13 نفر) تقسیم شدند. ورزش های کششی حین دیالیز سه بار در هفته به مدت هشت هفته و هر بار به مدت نیم ساعت بر روی پاها اعمال شد. پرسشنامه ی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی قبل از مداخله، پایان هفته ی چهارم و هشتم توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با انرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری Fisher ، Mann-Whitney و Friedman انجام شد.   یافته ها: پس از هشت هفته مداخله تغیرات میانگین نمره ی کیفیت زندگی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل از نظر آماری معنی دار بود ( 001/0 P< ) .   نتیجه گیری کلی: بر اساس نتایج، انجام ورزش های کششی به مدت هشت هفته می تواند در نتیجه بهبود علائم سندرم پای بی قرار منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی شود. بر این اساس انجام این ورزشها جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز مبتلا به سندرم پای بیقرار توصیه می شود.}, keywords_fa = {سندرم پای بی قرار, ورزش های کششی, بیماران تحت همودیالیز, کیفیت زندگی}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.94}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1908-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1908-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Borhani, F and Fazljoo, SE and Abbaszadeh, A}, title = {Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: The setting of nursing care provision is full of ethical dilemas which requires moral reasoning ability. This study was designed to evaluate the moral reasoning ability of nursing students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd city.   Material & Methods: It was a descriptive correlational study that was conducted in 2012. The sample consisted of 113 nursing students in their 2nd, 3rd, and 4th year of education who were recruited by census. Data was collected by NDT (Nursing Dilemma Test) according to Kohlberg levels of moral reasoning and analyzed by descriptive statistics and inferential methods (pearson ,t-test-ANOVA) using SPSS - PC (V. 18).   Results: The mean score of moral reasoning abilities among nursing students was 43/23±2/2. Among demographic characteristics, age was associated with moral reasoning (p=0/03). There was also a significant relationship between moral reasoning and years of education (p=0/04). Conclusion: According to the findings, it is suggested that those involved in educational planning use specific strategies in order to increase nursing students' moral reasoning ability.}, Keywords = {Moral Reasoning, Nursing Students, Moral}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {102-109}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: حیطۀ ارائۀ مراقبتهای پرستاری سرشار از معضلاتی است که نیازمند توانایی استدلال اخلاقی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه شهید صدوقی یزد طراحی و انجام گرفت.   روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی_ مقطعی است که در سال 1391 صورت گرفت. نمونه پژوهش 113 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری NDT ( Nursing Dilemma Test ) که بر اساس سطح استدلال اخلاقی Kohlberg طراحی شده است جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، t-test ، ANOVA ) تحت نرم افزار آماری Spss نسخه 18 بهره گرفته شد.   یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادند که میانگین نمره ی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری (2/2 ± 23/43) می باشد. از میان ویژگی های فردی، سن با قدرت استدلال اخلاقی ارتباط داشت (03/0 = P ). قدرت استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با سنوات تحصیلی آنان رابطۀ معناداری دارد (04/0 = P ). نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی راهکارها و استراتژی های خاصی را در راستای افزایش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بکار بندند.}, keywords_fa = {استدلال اخلاقی, دانشجویان پرستاری, اخلاق}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.102}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Bayrami, M and KharaziNotash, H and Alilou, MM}, title = {Visual Graphic Characteristics of Family Members in Unaccompanied Children and Normal Counterparts}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Attention to children’s visual graphics is a way to recognize their inner world. The study aims to compare the components of visual graphic of family members and drawing family members as animals in unaccompanied children and their normal counterparts.   Martial & Methods: It was a descriptive comparative study. The sample consisted of 60, 7-10 year old boys (30 unaccompanied and 30 normal counterparts) who were recruited by simple randomized sampling method in 2013 and were assessed by DAP painting test. Data was analyzed by Chi-square test using SPSS-PC (v. 21).   Results: There were significant differences between the groups in turns of added character, protagonist's parents, removed parents, order in painting, parents as disturbing animals, children as lovable animals and father as predatory animal (P< 0.01). However, there were no significant difference between the groups in turn of drawing mother as sarcastic animals and the use of lovable animals (P> 0. 05). Conclusion: Differences in the visual graphic characteristics between these two groups would reflect the presence of psychological problems in unaccompanied children. Attention to children’s visual graphic could be considered as a base for assessing their psychological state.}, Keywords = {Visual Graphic, Unaccompanied Children, Normal Children}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {110-119}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تجسم‌های ترسیمی اعضای خانواده در کودکان بی سرپرست و همتایان عادی}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: توجه به تجسم های ترسیمی کودکان راهی برای شناخت دنیای درونی آن ها به شمار می رود. هدف این پژوهش مقایسه ی مولفه های تجسم های ترسیمی اعضای خانواده و ترسیم اعضای خانواده در نقش حیوانات در کودکان بی سرپرست و همتایان عادی بود.   روش بررسی: در این پژوهش مقایسه ای تعداد 60 کودک 7 تا 10 سال (30 پسر بی سرپرست و 30 پسر عادی) به روش نمونه گیری تصادفی ساده در سال 1392 در شهر تبریز انتخاب و به وسیله آزمون نقاشی داف ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از مجذور کای و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: در بعد مولفه های شخصیت افزوده شده، شخصیت اول والدین، پدر و مادر حذف شده، نظم در ترتیب نقاشی، والدین به صورت حیوانات آزارنده، کودکان در نقش حیوانات دوست داشتنی و پدر به صورت حیوان درنده تفاوت معنی داری بین کودکان عادی و بی سرپرست وجود داشت (01/0> P ) اما در مولفه ی ترسیم مادر در نقش حیوانات نیشدار و استفاده از حیوانات دوست داشتنی بین دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (05/0< P ).   نتیجه گیری کلی: تفاوت قابل ملاحظه در تجسمات ترسیمی این دو گروه می تواند حاکی از وجود مشکلات روانشناختی در کودکان بی سرپرست باشد . توجه به تجسمات ترسیمی کودکان می تواند مبنایی برای ارزیابی شرایط روحی و روانی آنها قرار گیرد.}, keywords_fa = {تجسمات ترسیمی, کودکان عادی, کودکان بی سرپرست}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.110}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1921-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1921-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Soleymanha, M and Salari, A and Dashti, K}, title = {Osteoporosis Knowledge, Attitude and Performance in over 45 Years Old Women}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Osteoporosis as a progressive disorder confronts women with many problems. The aim of this study was to determine the level of knowledge, attitude and performance about osteoporosis in over 45 year old women referred to general clinics of Poursina and Razi hospital of Rasht city.   Material & Methods: It was a descriptive, cross- sectional study. The sample consisted of 288 women (125 premenopausal, 45-54 year old and 163 post-menopausal and over 54 year) who were recruited by simple random sampling. Data was collected by a self-administered questionnaire and analyzed by chi-square test using SPSS-PC (v. 19).   Results: The women’s mean score of knowledge was 8 (from a scale of 10), attitude was 4.5 (from a scale of 5) and practice was 2.3 (from a scale of 4). Knowledge and attitudes increased with increasing levels of education, better jobs and location of living (P=0.001). Also good level of awareness was higher in persons aged 45 to 54 years (P=0.001). Women’s practice was associated with personal or family history of Osteoporosis (P=0.001).   Conclusion: The knowledge and attitudes of osteoporosis in women over 45 years was desirable, but their practice towards the prevention of this disease was poor and requires assessing the factors involved.}, Keywords = {Knowledge, Attitude, Practice, Osteoporosis, Women}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {120-130}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {آگاهی، نگرش و عملکرد زنان بالای 45 سال در رابطه با پیشگیری از استئوپروز}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: پوکی استخوان از جمله بیماری های پیشرونده­ای است که مشکلات زیادی را برای زنان ایجاد می کند. هدف از این مطالعه، تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان بالای 45 سال مراجعه کننده به درمانگاه عمومی بیمارستان های پورسینا و رازی رشت در ارتباط با پیشگیری از استئوپروز بوده است.   روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقطعی و نمونه پژوهش 288 زن (شامل 125 نفر قبل از یائسگی از 45 سالگی تا 54 سالگی و 163 نفر بالای 54 سال و یائسه) می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه و از طریق خودگزارش دهی گردآوری شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 19 براساس آزمون کای اسکوئر استفاده شد.   یافته ها: میانگین امتیاز در حیطه ی آگاهی8 (از 10 نمره)، حیطه ی نگرش5/4 (از 5 نمره) و حیطه ی عملکرد 3/2 (از 4 نمره) گزارش شد. با افزایش سطح تحصیلات، موقعیت های شغلی بهتر و محل زندگی، سطح آگاهی و نگرش افراد بهتر می شد (0001/0 = P ). همچنین این سطح خوب آگاهی در افراد با سن 45 تا 54 سال بیشتر بود (0001/0 = P ). وجود سابقه ی استئوپروز در خانواده یا خود شخص با عملکرد این زنان ارتباط داشت (001/0 = P ). نتیجه گیری کلی: میزان آگاهی و نگرش زنان بالای 45 سال شهر رشت نسبت به استئوپروز در حد مطلوب ولی عملکرد آنان در قبال پیشگیری از این بیماری ضعیف است و نیاز به بررسی عوامل موثر دارد.}, keywords_fa = {آگاهی, نگرش, عملکرد, پوکی استخوان, زنان}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.120}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1926-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1926-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Bastani, F and RoohiRahimbeigloo, E and Rahnavard, Z and Haghani, H}, title = {State Anxiety in Mothers with Vulnerable Neonates Who Give Birth by Caesarean Section}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Giving birth to a vulnerable neonate and admission of a newborn to Neonatal Intensive Care Unit (NICU) could provoke huge stress and anxiety in mother. The aim of this study was to assess state a nxiety in mothers with vulnerable neonates who give birth by cesarean section.   Material & Methods: In this cross-sectional study, 99 mothers with high risk neonate after their cesarean section and hospitalized in Jamee Women Hospital and Vali Asr Hospital in Tehran city were recruited by convenience sampling. Data was collected by Spielberger State Anxiety Inventoryv (STAI) and analyzed by descriptive statistics and Chi-square test, Pearson correlation coefficient and simple linear regression analysis using SPSS-PC (V.16).   Results: A considerable percentage of the mothers had severe state anxiety ( 69.7%) , and the mean score of their anxiety was 57.8 ± 7 . Pearson correlation coefficient showed a negative indirect linear correlation between anxiety and age (r= - 0.246), (P=0.014). However, t here was no significant relationship between state anxiety and other background variables.   Conclusion: According to the findings it seems necessary for nurses and midwives in maternity wards to apply strategies by to reduce state anxiety in this group of mothers.   }, Keywords = {State Anxiety, Cesarean Mothers, Preterm Infants, Neonatal Intensive Care Units }, volume = {27}, Number = {90}, pages = {131-139}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {شدت اضطراب موقعیتی در مادران سزارین شده دارای نوزاد آسیب پذیر}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: تولد نوزاد آسیب پذیر و بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه می تواند موجب افزایش استرس و اضطراب مادر شود. این مطالعه با هدف تعیین شدت اضطراب موقعیتی در مادران سزارین شده دارای نوزاد آسیب پذیر انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 99 نفر از مادران دارای نوزاد آسیب پذیر بستری در واحد مراقبت ویژه نوزادان، در بیمارستان های ولیعصر و جامع زنان، با روش نمونه گیری در دسترس مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت بررسی شدت اضطراب مادران، از آزمون اشپیلبرگر استفاده گردید. در نهایت، یافته ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های کای دو، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی ساده در نرم افزار SPSS (نسخه 16) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: بطور کلی درصد قابل توجهی از مادران مورد مطالعه در نخستین روز پس از سزارین، دارای میزان اضطراب موقعیتی شدید بودند (7/69%) و میانگین شدت اضطراب در مادران سزارین شده 7 ± 8/57 بود. آزمون ضریب همبستگی پیرسون یک رابطه خطی معکوس و در حد اندک بین شدت اضطراب و سن را نشان داد (246/0- = r )، (014/0 P = ). لیکن بین شدت اضطراب موقعیتی و دیگر متغیر های زمینه ای ارتباط معناداری مشاهده نگردید. نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها بکارگیری استراتژی های کاهش اضطراب از سوی پرستاران و ماماهای شاغل در بخش زنان و زایمان، در این گروه از مادران ضروری بنظر می آید.}, keywords_fa = {اضطراب موقعیتی, مادران سزارین شده, نوزادان زودرس, واحد مراقبت های ویژه نوزادان}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.131}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1928-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1928-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Vaezfar, SS and Azadi, MM and AkbariBalotanbegan, A and Rahimi, M}, title = {The Predictive Role of Self-efficacy and Social Support in Nurses’Burnout}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Burnout as a common phenomenon among nurses is related to a number of factors. The study aimed to determine the role of social support and self-efficacy in the prediction of nurses’ burnout.   Material & Methods: It was a descriptive, correlational study. The statistical population consisted of all nurses of Isfahan working in the hospitals of this city in 2011-2012. A total of 165 nurses were recruited by random cluster sampling. Data was collected by Social Support Questionnaire of Samavati & Najarians, General Self-efficacy Questionnaire of Schwarzer & Jerusalem’s and Maslash Burnout Inventory (MBI) and analyzed by person correlation & stepwise regression tests using SPSS (v.20).   Results: Social support and self-efficacy were correlated with burnout subscales of personal accomplishment r=0.32 and r=0.47, depersonalization, r=-0.32 and r=-0.23 and emotional exhaustion r=-0.26 and r=-0.27 respectively (P< 0.01). The regression results also showed that self-efficacy and social support predict burnout. Conclusion: The results showed that self-efficacy and social support predict the nurses’ burnout. The results would help the hospitals’ administrators to reduce the nurses’ burnout by awareness of their general self-efficacy and social support.}, Keywords = {Nurses, Burnout, Social Support, Self-efficacy}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {140-149}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {نقش پیش‌بینی کننده خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در فرسودگی شغلی پرستاران}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: فرسودگی شغلی پدیده‌ای شایع در پرستاران می‌باشد که به عوامل متعددی بستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در فرسودگی شغلی بود.   روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی پرستاران شهر اصفهان بودند که در سال 92-91 در بیمارستان‌های این شهر فعالیت می‌کردند. تعداد نمونه 165 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حمایت اجتماعی Najarian & Samavati، خودکارآمدی عمومی Schwarzer & Jerusalem و فرسودگی شغلی ماسلاچ ( MBI ) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج همبستگی نشان داد که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی به ترتیب با مؤلفه‌های فرسودگی شغلی شامل احساس کفایت شخصی 32/0 r = و 47/0 r = ، مسخ شخصیت 32/0- r = و 23/0- r = و خستگی هیجانی 26/0- r = و 27/0- r = رابطه دارد (همبستگی‌ها در سطح 01/0 می‌باشد). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی و حمایت اجتماعی پیش‌بینی کننده فرسودگی شغلی بودند. نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان داد که خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی رابطه داشته و پیش‌بینی کننده آن هستند. این پژوهش می‌تواند به مدیران بیمارستان‌ها در زمینه کاهش فرسودگی شغلی پرستاران با توجه به آگاهی از خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی کمک نماید.}, keywords_fa = {پرستار, فرسودگی شغلی, حمایت اجتماعی, خودکارآمدی}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.140}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1951-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1951-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Nouhi, E and Nakhaee, N and Rahimi, N}, title = {Spiritual Intelligence and Attitude towards Spirituality and Spiritual Care in Nursing and Midwifery Students}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Spiritual intelligence as the base of individual beliefs affects performance and leads to an increase in flexibility against problems. This study aims to determine spiritual intelligence and attitude towards spirituality and spiritual care in nursing and midwifery students of Kerman University of Medical Sciences in 2012.   Material & Methods: It was a cross sectional, descriptive study. A total of 222 nursing and midwifery students of Kerman University of Medical Sciences were recruited by census. Data was collected by the 42-item Spiritual Intelligence Inventory and The Spirituality and Spiritual Care Rating Scale (SSCRS) and were analyzed by parametric statistical tests (i.e. t-test, ANOVA, and Pearson's Correlation Coefficient) using SPSS-PC (v. 20).   Results: The mean score of spiritual health (150.07±16.98) and attitude towards spirituality and spiritual care (57.57±10.70) of the nursing and midwifery students was at moderate level. Among demographic variables, there was only a significant relationship between age and the mean score of attitude toward spirituality and spiritual care (P= 0.029). Conclusion: The results of this study suggest the importance of addressing spirituality among nursing and midwifery students. Accordingly, planning to improve the spirituality level of nursing and midwifery students is recommended.}, Keywords = {Spiritual intelligence, Spirituality, Spiritual care, Nursing students, Midwifery students}, volume = {27}, Number = {90}, pages = {150-159}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {هوش معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد برعملکرد او تاثیر گذاشته و موجب افزایش انعطاف پذیری در برابر مشکلات می شود . مطالعه حاضر با هدف تعیین هوش معنوی و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1391 صورت گرفت.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. نمونه پژوهش 222 نفراز دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 42 سوالی هوش معنوی و پرسشنامه نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( SSCRS ) بود. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک (تی مستقل و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون ) در نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.   یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین هوش معنوی (98/16 ± 07/150) و نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ( 70/10 ± 57/57) دانشجویان پرستاری و مامایی در حد متوسط قرار دارد و هم چنین از میان متغیرهای دموگرافیک تنها متغیر سن با میانگین نمره نگرش به معنویت و مراقبت معنوی ارتباط معنی دار داشت (029/0 = P).   نتیجه ‎ گیری کلی: نتایج این مطالعه اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری و مامایی را نشان می دهد و به همین علت لازم است برای ارتقا سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه­ریزی های لازم صورت گیرد.}, keywords_fa = {هوش معنوی, مراقبت معنوی, معنویت, دانشجویان پرستاری, دانشجویان مامایی}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.150}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1966-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1966-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} }