Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
24
69
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانشآموزان پسر15-12 سال
The effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه وهدف: </strong>بیش از یک سوم جمعیت کشور ایران را نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند و شیوع پرخاشگری در این سنین با لا است. از آنجا که کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند و پرخاشگری می تواند اثرات زیان آوری بر سلامت جسم و روان آنان داشته باشد، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال انجام شده است. <strong></strong></p><p align="right"> <strong> روش بررسی </strong>: این مطالعه تجربی بر روی 60 دانش آموز مدارس راهنمایی منطقه 2 کرج که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند انجام گرفته است. ابزار سنجش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ بود. دادههای کسب شده تحت نرم افزار SPSS با آزمونهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>مقایسه میانگین پرخاشگری در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از<strong> </strong>مداخله به وسیله آزمون تی مستقل حاکی از آن است که بلافاصله پس از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنادار از نظر میانگین پرخاشگری مشاهده می شود<strong>.</strong>این تفاوت در مرحله پیگیری نیز وجود دارد. بین پرخاشگری و درآمد خانواده ارتباط معناداری مشاهده شد (p‹0/05) <strong>. </strong></p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری کلی: </strong>یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال موثر است و میتوان از این مداخله در تمامی موقعیتهایی که با نوجوانان ارتباط دارد استفاده کرد. </p>
<p> <strong> Background and aims: </strong>more than one third of Iran's population is under 18 and prevalence of aggression in this group is high Because of the important role of adolescents as the architects of the future of countries, aggression should be considered as a very serious matter as it can adversely affects their physical and mental health. </p><p> The aim of this study was to determine the effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students. </p><p> <strong> Material and Methods: </strong>This study is a semi-experimental research and 60 male students, aged between 12 and 15 years old were selected based on multi-stage random sampling. Measurement tools of the research included: demographic data questionnaire and Eyscenk aggression questionnaire. The resulted data were analyzed by means of SPSS software. </p><p> <strong> Results: </strong>The comparison of mean aggression between both groups before and after intervention using independent T test showed that immediately after intervention a significant statistical difference appears between two groups (p= 0.000). There were also correlations between aggression and many of demographics. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>The findings of this study indicates that anger management training in groups has an impact on the aggression of 12 - 15 years old<strong> </strong>male students and this intervention<strong> </strong>could by applied in other situations dealing with adolescents. <strong></strong></p>
پرخاشگری - مهارت کنترل خشم - آموزش گروهی – نوجوان
Anger management - Group training - Adolescence
26
35
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10-1&slc_lang=fa&sid=1
Sedighe Maleki
صد یقه ملکی
1080031947532846008706
1080031947532846008706
No
MS in Nursing Service Management, Mental health group, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد خدمات پرستاری گروه بهداشت روان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایران
Masoud Fallahi Khoshknab
مسعود فلاحی خشکناب
fallahi@uswr.ac.ir
1080031947532846008707
1080031947532846008707
Yes
Assistant professor, Psychiatric Nursing & Rehabilitation Dept. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran( *Corresponding Author), Tell: 09125071144 Email: fallahi@uswr.ac.ir
استادیار گروه روان پرستاری و توانبخشی روانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران(٭نویسنده مسئول).
Abolfazl Rahgooi
ابوالفضل ره گوی
1080031947532846008708
1080031947532846008708
No
Lecturer, Psychiatric Nursing Dept. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
عضو هیات علمی روان پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mahdi Rahgozar
مهدی رهگذر
1080031947532846008709
1080031947532846008709
No
Associate professor, Biostatistics Dept., University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه آمار حیاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران