Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
23
68
online
1
fulltext
fa
مقایسه رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج قبل و بعد از تغییر در شیوه پرداخت کارانه کارکنان
Patient satisfaction before and after implementation of paying per case for employees
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>پرداخت کارانه بعنوان یکی از اهرمهای مهم مدیریتی در بیمارستانهای ایران مورد استفاده قرار می گیرد، ولی نحوه پرداخت آن به صورت ذهنی بوده و میزان پرداخت با خدمات ارائه شده توسط کارکنان تناسب چندانی ندارد. لذا در این پژوهش رضایت مندی بیماران بستری در رابطه با دو شیوه پرداخت کارانه کارکنان درمانی- اداری به صورت پرداخت کارانه فقط بر اساس نظر مسئولین و یا پرداخت آن بر مبنای ریز خدمات ارائه شده مورد مقایسه قرار گرفت<strong>.</strong> </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>این پژوهش نیمه تجربی بصورت قبل و بعد در دو گروه مستقل از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج انجام گردیده است. حجم نمونه قبل از مداخله 500 نفر و پس از آن 660 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع در دسترس مبتنی بر هدف بوده و میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان شهید بهشتی قبل و بعد از مداخله ارزیابی و مقایسه گردیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روشهای آمار توصیفی و بهره گیری از آزمونهای تی و کای دو انجام گردید. </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>نتایج تحقیق نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن نمونه های پژوهش، قبل و بعد از مداخله به ترتیب 77/13 ± 15/28 و 68/14 ± 33/29 سال بوده است. بر اساس یافته های پژوهش بین جنس نمونه ها با میزان رضایت آنها قبل و بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد . سطح تحصیلات نمونه ها با رضایت کلی آنها از خدمات ارائه شده قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری داشت (p<0/05) در حالیکه بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد. بعد از مداخله میزان رضایت نمونه ها ازعملکرد پرستاران و خدمات کلی مرکز افزایش معنی دار آماری نشان داد (p<0/05) . </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری کلی </strong>: با توجه به نتایج تحقیق، ممکن است روش پرداخت کارانه براساس ریز خدمات کارکنان بیمارستان، باعث بهبود ارائه خدمات توسط کارکنان و در نتیجه افزایش میزان رضایتمندی بیماران شده باشد. </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>Paying per case approach is being applied at Iranian Hospitals as one of the important levers of management, but, the payment rate is not proportionate to the services provided by each staff. The aim of this study was to compare patients' satisfaction of a hospital before and after the implementation of the method of paying per case based on the services provided by each staff. </p><p> <strong> Materials and Method: </strong>This before-after quasi-experimental study was conducted on two independent groups of hospitalized patients at Shahid Beheshti Hospital of Yasouj city. The sample, before and after intervention was 500 and 660, respectively. The sampling method was purposive. Data collection tool was questionnaire and data were analyzed using descriptive and analytical statistical methods. </p><p> <strong> Results: </strong>The results showed that the mean and standard deviation of the age of the subjects, before and after intervention were 28.15±13.77 and 29.33±14.68, respectively. Based on the results, no statistically significant relationship was found between the gender and satisfaction before and after intervention. The education level of samples had statistically significant relationship with their total satisfaction of services before intervention (P<0.05), while, this relationship was not significant after intervention. The patients' satisfaction of nurses' performance and total services was statistically increased after intervention (P<0.05). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Implementing the method of paying per case based on the services provided by each staff , may increase satisfaction rate of patients. </p><p> <strong> </strong></p>
رضایت بیماران - پرداخت کارانه - مدیریت بیمارستان
Patient satisfaction - Paying per case - Hospital management
39
46
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-36&slc_lang=fa&sid=1
Sh Najafi-Dolatabadi
شهلا نجفی دولت آباد
Shahlaiss@yahoo.com
1080031947532846008739
1080031947532846008739
Yes
Senior lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Yasuj University of Medical Sciences, Kohkiluyeh and Buyer ahmad, Iran (*Corresponding Author) Tell: 09173412047
کارشناس ارشد پرستاری- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران (*نویسنده مسئول)
F ahmadi-Jahanabad
فرامرز احمدی جهان آباد
1080031947532846008740
1080031947532846008740
No
Senior lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Yasuj University of Medical Sciences, Kohkiluyeh and Buyer ahmad, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت بهداشت- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران
J Malekzadeh
جانمحمدملک زاده
1080031947532846008741
1080031947532846008741
No
Senior lecturer, Yasuj University of Medical Sciences, Kohkiluyeh and Buyer ahmad, Iran Senior lecturer, Yasuj University of Medical Sciences, Kohkiluyeh and Buyer ahmad, Iran
دکترای تغذیه- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران
Z Mohebi-Nobandegani
زینت محبی نوبندگانی
1080031947532846008742
1080031947532846008742
No
Senior lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran
کارشناس ارشد پرستاری-مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران