Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1388
9
1
gregorian
2009
12
1
22
61
online
1
fulltext
fa
موانع به کارگیری مهارت های ارتباطی پرستاران در تعامل با بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران
Barriers to Application of Communicative Skills by Nurses in Nurse-Patient Interaction: Nurses and Patients’ Perspective
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>مراقبت از مددجویان در بستر برقراری ارتباط مناسب تحقق می یابد، بر اساس نتایج برخی تحقیقات موجود، پرستاران در برقراری یک ارتباط مناسب، ناموفق بوده و یکی از علل نارضایتی بیماران از پرستاران و سیستم مراقبتی نیز به همین مساله بر می گردد. مطالعه حاضر به منظور تعیین موانع به کارگیری مهارت های ارتباطی پرستاران از دیدگاه پرستاران و بیماران انجام شده است. </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی تحلیلی است. 90 پرستار و 45 بیمار به روش نمونه گیری آسان از دو بیمارستان دانشگاهی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1385 انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای خودساخته (بر اساس ارزش گذاری لیکرت) شامل موانع موجود در به کارگیری مهارت های ارتباطی در 4 طبقه (موانع مشترک بین پرستار و بیمار، مربوط به پرستار، مربوط به بیمار و مربوط به محیط) بود که برای دو گروه پرستاران و بیماران به صورت مجزا طراحی شد. جهت تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل) در محیط نرم افزار آماری SPSS 12.0 استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>نتایج نشان داد میانگین امتیاز داده شده توسط پرستاران به موانع مربوط به بیمار 24/3 و میانگین امتیاز داده شده توسط بیماران به موانع مربوط به پرستار 80/2 بوده است. در حالی که هر دو گروه موانع مشترک بین پرستار و بیمار را کمترین علت مشکلات ارتباطی پرستار - بیمار گزارش کرده بودند. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong>براساس نتایج مطالعه از آن جا که برقراری ارتباط مناسب با بیماران در جلب رضایت بیماران از مراقبت پرستاری نقش بسزایی دارد آموزش ضمن خدمت پرستاران در زمینه مهارت های ارتباطی و تشویق و نظارت بر اجرای مهارت های کسب شده پیشنهاد میگردد. </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>The main role of a nurse is caring. To take care of patients is achievable only through communicating them, but, the results of previous studies have revealed that due to lack of communicative skills, nurses are unable to communicate properly, a problem about which patients keep complaining very often. The present study is an attempt to determine the barriers to application of communicative skills by nurses from the perspectives of nurses and patients. </p><p> <strong> Material and Method: </strong>This study is descriptive analytical study and adopts a problem– solving perspective. The research samples (90 nurses and 45 patients) were selected through simple sampling method from two academic hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences and Health services (Imam Khomeini and Valiy-e ASR). Two survey instruments within Lickert scale format were designed separately for two groups of nurses and patients. The instruments contained the barriers to application of communicative skills by nurses. These barriers were classified into four categories: barriers related to nurses, patients, nurses and patients and environment. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics. </p><p> <strong> Results: </strong>The results showed that from the nurses<sup>’</sup> perspective the most and the least important barriers were patient– related communication barriers, and nurse– patient-related communication barriers, respectively Whereas from the patients<sup>’</sup> perspective, the most and the least important barriers were nurse– related communication barriers, and nurse- patient related communication barriers, respectively. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Nurses consider factors specific to patient as the most important barriers for nurses to use their communicative skills yet for patients those specific to nurses were selected as the most important barriers. A strategy entitled “Establishing a Committee for Ensuring Quality of Nursing Services with an Emphasis on Nurses<sup>’</sup> Communicative Skills" was proposed to increase use of communicative skills by nurses when interacting with patients. </p><p> <strong></strong></p>
مهارت های ارتباطی - موانع ارتباط - ارتباط مناسب
Nurse – patient interaction - Communicative skills - Communication barriers - Suitable communication
19
31
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-11&slc_lang=fa&sid=1
Aghabarary
مریم
آقا براری
m_aghabarary@yahoo.com
1080031947532846008949
1080031947532846008949
Yes
Varvani-Farahani
عباس
وروانی فراهانی
1080031947532846008950
1080031947532846008950
No
Mohammadi
عیسی
محمدی
1080031947532846008951
1080031947532846008951
No