Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1388
5
1
gregorian
2009
8
1
22
59
online
1
fulltext
fa
دانش و عملکرد پرستاران در زمینه اصول گزارش نویسی پرستاری
Nurse’s Knowledge and Practice of the Principles of Nursing Documentation at Hospitals of Kerman University of Medical Sciences
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>گزارش نویسی یکی از مهم ترین عملکردهای پرستار است که در حدود 28 – 13 درصد وقت آنان را به خود اختصاص می دهد. هیچ چیز به اندازه یک ثبت کامل و استاندارد نمی تواند بیانگر تمام مراقبت های داده شده به بیماران باشد. </p><p align="right"> هدف از این پژوهش تعیین دانش و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاهی شهر کرمان در مورد اصول گزارش نویسی پرستاری بود. </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>مطالعه توصیفی و تحلیلی بوده و 226 پرستار شاغل در این مطالعه شرکت نمودند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که شامل سه بخش مشخصات فردی، سئوالات دانش و چک لیست عملکرد بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های مرکزی و پراکندگی و نیز از آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی یو و ضریب همبستگی اسپرمن استفاده شد. </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>نتایج پژوهش نشان داد 9/46 درصد پرستاران در گروه سنی 26-22 سال با میانگین و انحراف معیار 45/6 ± 1/30 و 7/86 درصد زن بودند، 3/55 درصد پرستاران سابقه گذراندن دوره گزارش نویسی پرستاری را نداشتند. یافته ها همچنین نشان داد که 5/46 درصد پرستاران از دانش متوسط در زمینه اصول گزارش نویسی برخوردار بودند و عملکرد 85 درصد پرستاران بد بود و همچنین بین آگاهی و عملکرد پرستاران در زمینه اصول گزارش نویسی ارتباط معنیدار (001/0 > P 24/0 = r ) مشاهده گردید. بین گذراندن دوره گزارش نویسی پرستاری و دانش پرستاران نیز تفاوت معنی دار مشاهده شد (001/0 > P ). به طوری که میانگین رتبه دانش پرستارانی که دوره دیده بودند بیش از پرستارانی بود که این دوره را نگذرانده بودند. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong>با توجه به نتایج بدست آمده بایستی در جهت ارتقاء آگاهی پرستاران نسبت به اصول گزارش نویسی با برگزاری دوره های آموزشی گزارش نویسی اقدامات لازم انجام داد و جهت عملکرد مؤثر بر ضمانت اجرایی آموزش های داده شده تأکید ورزید </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>Documentation is among the most important practices in nursing, as studies indicate that this activity takes about 13% to 28% of total shift time. The aim of this study was determination of nurses’ knowledge and practice of the principles of nursing documentation at hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences, 2006. </p><p> <strong> Material and Method: </strong>In this descriptive analytical study, 226 staff nurses were selected based on census sampling method. Data were collected by a self-made instrument consisting of three sections. Instrument was used after obtaining validity and reliability. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using SPSS. The authors declare that they have no conflict of interests. </p><p> <strong> Results </strong>: The finding showed that the majority of nurses (37.8%) working in Shafa hospital and majority of nurses had no history of spending the course of nursing documentation. also , the findings of this study revealed that majority of nurses had moderate knowledge (46.5%) and bad practice of documentation (85%) and there was statistically significant relationship between the type of hospital and knowledge and practice (P<0.0001) and spending course of nursing documentation and knowledge (P<0.0001). Results also revealed that there was a positive relationship between knowledge and practice (P<0.0001), but this relationship was not strong (r=0.24). </p><p> <strong> Conclusion </strong>: The results of this study suggest that spending course of nursing documentation may promote knowledge of nurses about the principles of documentation. The application of this knowledge in practice needs to be emphasized. </p><p> </p>
دانش – عملکرد – گزارش نویسی – مستند سازی - پرستاری
Knowledge - Nursing - Documantation
15
22
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Ghazanfari
زهرا
غضنفری
ghazanfari5@yahoo.com
1080031947532846009014
1080031947532846009014
Yes
Maryam
Sheykhpour-khani
مریم
شیخ پورخانی
1080031947532846009015
1080031947532846009015
No
Ali-Akbar
Haghdoost
علی اکبر
حق دوست
1080031947532846009016
1080031947532846009016
No