Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1387
8
1
gregorian
2008
11
1
21
54
online
1
fulltext
fa
تأثیر به کارگیری روش ارزشیابی بارس بر مهارتهای مدیریتی دانشجویان در گارآموزی مدیریت پرستاری
The Effect of Implementing “BARS” Method on Student Nurses’ Managerial Skills in Nursing Management Practicum
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>آموزش بالینی یکی از ارکان اساسی در برنامه ریزی آموزشی پرستاری است. یکی از مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار بر کل فرآیند آموزش بالینی توجه به موضوع ارزشیابی است. امروزه روش های نوین ارزشیابی همانند"بارس" با توجه به ساختار ویژه ای که بر روی عملکرد یا رفتارهای مورد انتظار در یک شغل خاص دارند میتوانند در جهت ارتقاء کیفیت آموزش مؤثرتر از روش های سنتی عمل نمایند. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تأثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" توسط مربیان پرستاری بر مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است. </p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong>این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام شده که در آن 60 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه کاملاًٌ همسان شاهد و مورد قرار داده شدند.در یک نیمسال تحصیلی (یک دوره کارآموزی)، ابتدا گروه شاهد توسط مربیان خود آموزش دیده و در انتهای نیمسال ارزشیابی شدند. سپس در ترم تحصیلی بعد توسط همان مربیان در گروه شاهد، روش "بارس"؛ با عطف بر رفتارهای ویژه و خاص کار آموزی مدیریت پرستاری در گروه مورد برای آموزش و ارزشیابی به کار گرفته شد. سپس با استفاده از چک لیست بررسی مهارتهای مدیریتی، عملکرد دانشجویان به صورت دو سوکور اندازه گیری و دو گروه با هم مقایسه و داده ها با برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شدند. </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>مقایسه مهارتهای مدیریتی در دو گروه دانشجویان با استفاده از آزمون تی مستقل ) 005/0 = P ) تفاوت معنی دار نشان داد. به صورتی که میانگین نمره مهارت مدیریتی دانشجویان از 83/83 در گروه شاهد به 41/113 در گروه آزمون افزایش یافته است. بدین ترتیب نتایج به دست آمده نشان دادند که به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی کارآموزی مدیریت پرستاری در بهبود مهارت های مدیریتی دانشجویان مؤثر است. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong>با توجه به رسالت مهم آموزش بالینی، به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی میتواند رفتارهای خاص و مورد انتظار از عملکرد دانشجویان را در کارآموزی مدیریت پرستاری بهتر از روشهای سنتی بسنجد و در نهایت سبب ارتقاء کیفیت آموزش بالینی شود. </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>Clinical education is fundamental to nursing science. One of the most important domains in clinical education is clinical evaluation. Today, new methods in evaluation such as ”BARS” can measure expected behaviors in specific job better than old methods, because of their structure that focus on specific behaviors of job. So, they may be effective for quality improvement in clinical teaching. The purpose of this study was to examine the effect of implementing “BARS” method on student nurses’ managerial skills in nursing management practicum . </p><p> <strong> Materials and Methods: </strong>This was a quasi-experimental study. All students (n=60) was randomly assigned to either experimental or control group. At first, the students in control group were trained and evaluated by their instructors. The next semester, the same instructors applied “BARS” method for experimental group. This method works based on critical events or special behaviors in nursing management practicum. At the end of practicum, students’ managerial skills in two groups were measured by checklist. The data were analyzed by SPSS . </p><p> <strong> Results: </strong>The findings showed that managerial skills was significantly different between experimental ( =113.41) and control ( =83.83) group (P=0.005). Therefore, implementing “BARS” evaluation method is effective on improving managerial skills of nursing students. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>“BARS” as an evaluation method could evaluate specific and expected behaviors of student nurses in management practicum better than the old ones. Also, it could improve the quality of clinical teaching. </p><p><strong></strong></p>
آموزش بالینی، روش ارزشیابی بارس،مهارتهای مدیریتی دانشجویان پرستاری، کارآموزی مدیریت پرستاری
Clinical teaching, Evaluation method,BARS,Nursing management practicum, Student nurses’ managerial skills
93
103
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-4&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh Vanaki
زهره
ونکی
1080031947532846009192
1080031947532846009192
Yes
Hormat Sadat Ghasemi
حرمت السادات
قاسمی
1080031947532846009193
1080031947532846009193
No
Razeh Amini
راضیه
امینی
1080031947532846009194
1080031947532846009194
No