Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
31
116
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش پرستاران بر کاهش آلودگی صوتی در بخشهای مراقبت ویژه
Effect of the Training of Nurses on the Reduction of Noise Pollution in Intensive Care Units
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> آلودگی صوتی در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی برای بیماران بستری در</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">بخشهای مراقبت ویژه است. توصیهی پژوهشگران برای کاهش آلودگی صوتی در بیمارستانها استفاده از راهکارهایی چون آموزش و استفاده از پروتکلها است</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه بر کاهش آلودگی صوتی است. </span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">این مطالعه یک کار آزمایی بالینی بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران به صورت تصادفی به ترتیب به عنوان گروه مداخله و گروه کنترل انتخاب شدند.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> قبل از انجام مداخله، شدت صدا در چهار مکان داخل بخشهای مراقبت ویژه منتخب دو دانشگاه (درب ورود و خروج، ایستگاه پرستاری، مرکز بخش و در کنار بالین بیمار) اندازهگیری شد. سپس، آموزش روشهای کنترل آلودگی صوتی برای پرستاران گروه مداخله به صورت کارگاه اجرا شد. دو ماه بعد از مداخله شدت صدا در بخشهای گروه مداخله و گروه کنترل اندازهگیری شد. شدت صدا با استفاده از دستگاه صدا سنج، بر حسب دسی بل (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#231F20;"><span style="font-size:10.0pt;">Decibel</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)، تراز فشار صوت در شبکه وزنی </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:10.0pt;">A</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> (صدای منطبق با شنوایی انسان) به مدت سه روز متوالی هر دو ساعت اندازه گیری شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> <span style="color:black;">بررسی تأثیر آموزش با استفاده از آزمون تی زوجی در درون هر گروه در رابطه با میانگین و انحراف معیار تراز فشار صوت در شبکه وزنی </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">A</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> بر حسب دسی بل در گروه مداخله قبل از آموزش / </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/ و بعد از آموزش / </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/ بود که با اختلاف معنیداری همراه بود </span></span></span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: "b lotus"; font-size: 13.3333px;"></span><span style="color: black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در گروه کنترل قبل از آموزش / </span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/ و بعد از آموزش / </span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">± </span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/ بود که با اختلاف معنیداری همراه بود </span></span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color: black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">. برای بررسی مقایسه بین دو گروه مداخله و کنترل با انجام آزمون تی مستقل نتایج نشان داد که اختلاف معنیداری بین دو گروه قبل و بعد از آموزش نیز وجود داشت</span></span></span></span> <span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color: black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">/</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing: 0.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span></span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">. همچنین نتیجه آزمون کواریانس در گروه مداخله و گروه کنترل معنیدار نبود.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان داد آموزش کنترل آلودگی صوتی به پرستاران در کاهش آلودگی صوتی مؤثر است. پیشنهاد میشود جهت کاهش آلودگی صوتی، علاوه کارگاههای آموزش ضمن خدمت، از حضور پرستار ترویج سکوت و خواب،</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">همچنین علامت سکوت در بخشهای مراقبت ویژه بهره</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">گرفته شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aims:</strong> Noise pollution is becoming a severe issue for the patients admitted in intensive care units (ICUs). For the reduction of noise pollution in hospitals, researchers recommend proper training and adherence to protocols. The present study aimed to assess the effect of the training of nurses on the reduction of noise pollution in ICUs.<br>
<strong>Materials & Methods: </strong>This clinical trial was conducted at Tehran University of Medical Sciences and Iran University of Medical Sciences, which were randomly selected as the intervention and control groups, respectively. Before the intervention, noise intensity was measured at four locations inside the ICUs of the selected universities (entrance and exit, nursing stations, center of the department, and patients' bedside). Afterwards, methods for the control of noise pollution were introduced to the nurses in the intervention group in the form of a training workshop. Two months after the intervention, noise intensity was measured in the selected locations in the intervention and control groups. Noise intensity was measured using a sound meter in decibels (dB), and the dB-scale sound pressure level in LA networks (corresponding to the hearing of humans) was measured every two hours for three consecutive days. <br>
<strong>Results:</strong> According to the results of paired t-test, the intra-group effects of training regarding the correlation of the mean and standard deviation of the sound pressure level was estimated at 55.37±5.43 and 57.79±4.96 in the intervention group before and after the intervention, respectively, which indicated a significant difference in this regard (P<0.001). In addition, comparison of the intervention and control groups using independent t-test indicated a significant difference between the groups before and after the intervention (P<0.001). Also, the result of covariance test was not significant in intervention group and control group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results, the training of nurses on the control of noise pollution was effective in the reduction of this issue. Therefore, it is recommended that noise pollution in hospitals be reduced through implementing in-service training workshops for nurses, asking nurses to be quite and promote sleep, and exploit silence signs in ICUs. </div>
آموزش, پرستار, آلودگی صوتی, بخش مراقبت ویژه
Education, Nurse, Noise Pullotion, Intensive Care Unit
75
85
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=fa&sid=1
Z
Godarzi
زهرا
گودرزی
10800319475328460021886
10800319475328460021886
No
Lecturer, Department of Pediatrics and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی، گروه کودکان و مراقبتهای ویژه نوزادان دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
F
Oskouie
فاطمه
اسکویی
10800319475328460021887
10800319475328460021887
Yes
Professor, Nursing Care Research Center, Department of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author) Tel: 021-88671613 Email: oskouie.f@iums.ac.ir
استاد، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 886671613- 021 Email: oskouie.f@iums.ac.ir
K
Azam
کمال
اعظم
10800319475328460021888
10800319475328460021888
No
Professor, Department of Occupational Health, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
M
Monazzam
محمد
منظم
10800319475328460021889
10800319475328460021889
No
Professor, Department of Occupational Health, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد. گروه بهداشت حرفهای دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
T
Loni
طاهره
لونی
10800319475328460021890
10800319475328460021890
No
Head Nurse, Neonatal Intensive Care Unit, Hazrat Rassoul Hospital, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سرپرستار، بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان حضرت رسول (ص)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
J
Ghasemi
ژاله
قاسمی
10800319475328460021891
10800319475328460021891
No
Head Nurse, Emergency Pediatric Intensive Care Unit, Children's Medical Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سرپرستار، بخش اورژانس مراقبت ویژه کودکان، بیمارستان مرکز طبی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
M
Ahmadpoor
مسعود
احمدپور
10800319475328460021892
10800319475328460021892
No
Head Nurse, General Intensive Care Unit, Valiasr Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سرپرستار، بخش مراقبت ویژه عمومی بیمارستان ولیعصر (عج)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران