Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
30
110
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیهای کودکان با ناتوانذهنی
Efficacy of Intervention based of Escape- Extinction on Feeding Disorders in Children with Intellectual Disability
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمنیه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> اختلالات تغذیهای از جمله مسائل و مشکلات کودکان با ناتوانیذهنی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیهای کودکان با ناتوانیذهنی انجام شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مطالعه از نوع نیمه تجربی پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی کودکان 6 -3 سال با ناتوانیذهنی را شامل میشد که در سال 1395 به مراکز توانبخشی شهرستان ایلام مراجعه کرده بودند. از جامعهی مذکور، با روش تصادفی ساده 16 کودک به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه هشت نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمون به مدت هشت جلسه و هر هفته سه جلسه تحت مداخلهی گریز- خاموشی قرار گرفت. در این زمان، گروه شاهد هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه غربالگری مشکلات تغذیهای (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Matson</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Kuhn</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، 2001) بود. دادههای بدست آمده، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس در نرمافزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان داد که میانگین مشکلات تغذیهای پس از مداخله از 875/52 به 500/32 کاهش پیدا کرده است. همچنین تأثیر مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر آسپراسیون (012/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 391/8=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)، انتخابی بودن غذا (017/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 445/7=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)، مهارتهای تغذیهای (006/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 680/10=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)، امتناع از خوردن (030/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 951/5=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) و مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن (028/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 121/10=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) در سطح 05/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">α</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> معنیدار میباشد. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">مداخلهی مبتنی بر گریز-</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">خاموشی میتواند باعث کاهش اختلالات تغذیهای کودکان با ناتوانیذهنی شود. لذا استفاده از این مداخله جهت کاهش اختلالات تغذیهای کودکان با ناتوانیذهنی در مراکز توانبخشی پیشنهاد میشود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Background </strong><strong><span dir="RTL">&</span></strong> <strong>Aims: </strong>One of the problems in children with intellectual disability is Feeding Disorders. The Purpose of this study was evaluate the effectiveness of Intervention based of Escape-Extinction (EE) on Feeding Disorders in Children with Mild intellectual disabilities.<br>
<strong>Material & Methods: </strong>This study was a Quasi-experimental pretest-posttest control group. The Statistical Society of this study included all children with intellectual disability (3-6 years old) that visited to the Rehabilitation Center of Ilam city in 2016. The research sample included 16 children that were selected from this society with Simple Random Sampling, than they allocated in two groups of 8 people (Experimental and control groups). The experimental group received the Escape-Extinction intervention in 8 sessions and 3 sessions in per weeks. The data collection tools consisted the screening tool of feeding problems (STEP) (Matson & Kuhn, 2001). MONCOVA Analysis was used to analysis of data with SPSS 19 software.<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that the mean score of Feeding Problems has reduced from 52/875 to 32/500. Also, the Effectiveness of intervention based of EE was significant on Aspiration Risk (P=0/012 & F=8/391), Selectivity (P=0/017 & F=7/445), Skills (P=0/006 & F=10/680), Refusal (P=0/030 & F=5/951) and Nutrition (P=0/028 & F=10/121).<br>
<strong>Conclusions:</strong> The Intervention Based of Escape-Extinction can be causes decrease Feeding Disorders in children with intellectual disability. Therefore, it is recommended to utilize of this intervention for decrease Feeding Disorders in the rehabilitation centers.</div>
مداخله گریز- خاموشی, اختلالات تغذیهای, ناتوانیذهنی
Escape-extinction Intervention, Feeding Disorders, Intellectual Disability
78
87
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1594-2&slc_lang=fa&sid=1
A
Ghamarani
امیر
قمرانی
10800319475328460020014
10800319475328460020014
No
Assistant professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs group, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
A
Mohamadzade
عادل
محمدزاده
10800319475328460020015
10800319475328460020015
Yes
Master student of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09902814016 Email: am.omid20@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09902814016 Email: am.omid20@yahoo.com