Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
30
110
online
1
fulltext
fa
طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبتهای پرستاری
Designing and Psychometric Assessment of the Questionnaire for Artificial Airway Patients’ Satisfaction with Nurse's Non-verbal Communication during Nursing Cares
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong><span style="font-family:b titr;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال در ارتباط کلامی از مهمترین مشکلات بیماران تحت تهویه مکانیکی، است که اضطراب و کاهش رضایتمندی را در پی دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبتهای پرستاری میباشد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> مطالعه حاضر یک پژوهش روششناسی است که به روش (2010) </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">walts</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> <span style="color:black;">طی چهار گام تعریف مدل مفهومی؛ تعیین اهداف طراحی ابزار؛ تدوین طرح اولیه؛ تعیین روایی و پایایی در سال 1395 طراحی گردید. جامعه پژوهش تمامی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نمونه پژوهش 240 بیمار بود که به روش نمونهگیری در دسترس </span></span>وارد مطالعه شدند. ارزیابی روایی پرسشنامه با روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه پایایی بیرونی و ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 19جهت تحلیل و تجزیه دادهها استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: نسخه ابتدایی پرسشنامه با 27 گویه طراحی شد. پس از طی فرآیند روایی صوری و محتوی، نسخه دوم پرسشنامه با 24 گویه و با کسب امتیاز تأثیر بالاتر از5/1 برای تمامی گویهها و نمره </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CVI</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> معادل 89/0 و</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CVR</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> معادل 88/0 استخراج گردید. در روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد گویهها به 12گویه تقلیل یافت و پرسشنامه نهایی با 12 گویه در سه بعد رضایتمندی در رفع نیازهای فیزیولوژیک، اجتماعی و عاطفی- روانی با توان پیشگویی 706/47 استخراج شد. پایایی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 67/0 تأیید شد و ضریب همبستگی پیرسون نیز معادل 67/0 ثبات ابزار را نشان داد.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نظر به محدودیت دسترسی به ابزار اختصاصی سنجش رضایت بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط پرستاران، <span style="color:black;">این پرسشنامه میتواند جهت شناخت خلاءهای ارتباطی بیمار- پرستار و شناخت نیازهای بیماران در حیطههای مختلف کارآمد باشد؛ همچنین میتواند در ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی کمک شایانی نماید.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Background & Aim:</strong> Verbal communication disorder is one of the most important problems of mechanically ventilated patients which can lead to anxiety and decrease satisfaction. The purpose of this study is designing and psychometric assessment of the questionnaire for artificial airway patients’ satisfaction with nurses non-verbal communication during nursing cares<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This is a methodological study which was performed using Waltz 2010 method in 4 steps, namely conceptual model definition, determination of goals and tools design, compiling initial plan, and determining reliability and validity in 2016. The study population includes all patients with artificial airway in 3 hospitals under the supervision of Shiraz University of Medical Sciences. Totally, 240 patients were selected for the study, using convenience sampling. The questionnaire validity was evaluated using face, construct, and content validities. Pearson correlation coefficient and Cronbach's alpha were used to evaluate the external and internal reliabilities. SPSS Software V.19 was used for data analysis. <br>
<strong>Results:</strong> The initial version of questionnaire was designed with 27 items. After face and content validation process, the second version was designed in 24 items. The maximum score for all items was 1.5. The values of CVI and CVR were obtained at 0.89 and 0.88, respectively. For construct validity, the items were reduced to 12, based on explanatory factor analysis. The final questionnaire was obtained in 3 satisfaction dimensions namely providing physiologic, social, and emotional-psychological needs with predictive power of 47.706. The Cronbach's alpha value was calculated at 0.67. Pearson correlation coefficient was calculated at 0.67, which suggests the validity and reliability of the questionnaire. <br>
<strong>Conclusion:</strong> Considering the limitation of data availability for evaluating the satisfaction of artificial airway patients with nursing communication, the questionnaire can be an efficient tool for detecting the patient-nurse communicational challenges and patients’ needs in different areas as well as improving care services quality.</div>
طراحی پرسشنامه, رضایتمندی بیمار, ارتباط غیرکلامی
Questionnaire design, Patient satisfaction, Non-verbal communication
21
32
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1615-3&slc_lang=fa&sid=1
P
Salehi
پروین
صالحی
10800319475328460019946
10800319475328460019946
No
Student Research Committee, Department of Nursing, Bushehr university of medical science, Bushehr, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
SH
Pouladi
شهناز
پولادی
10800319475328460019947
10800319475328460019947
Yes
Assistant Professor in Nursing, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran. (*Corresponding Author) Tel:077-33450187 Email: pouladi2008@yahoo.com
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:33450187- 077 pouladi2008@yahoo.com :Email
M
Yazdankhahfard
محمد رضا
یزدانخواه فرد
10800319475328460019948
10800319475328460019948
No
Department of Nursing, Bushehr University of medical science, Bushehr, Iran
مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
K
Mirzaei
کامران
میرزایی
10800319475328460019949
10800319475328460019949
No
Department of Social Medicine, Bushehr University of medical science, Bushehr, Iran
دانشیار، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران