Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
30
106
online
1
fulltext
fa
موانع ارتقای پرستاران زن به پستهای مدیریتی در بیمارستان «مطالعه موردی: بیمارستان امام خمینی اردبیل»
Barriers to the Female Nurses’ Progression to Management Positions in the Hospital “Case Study: Imam Khomeini Hospital of Ardabil”
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;">چکیده</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: با وجود توانمندی بالای زنان، در بسیاری از عرصههای شغلی شاهد حضور کمرنگ زنان در پستهای شغلی مدیریتی هستیم. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع ارتقای زنان پرستار در پستهای مدیریتی انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی بود و جامعهی آماری آن، همه پرستاران شاغل زن در بیمارستـان امام خمینی (ره) شهر اردبیل در سال 1393 بودند که 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه موانع ارتقای زنان به پست مدیریتی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">kattara</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و به کمک نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 16 انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">در بررسی نقش هر حیطه در روند عدم ارتقاء شغلی، به ترتیب سهم عوامل تبعیض جنسیت 013/9 درصد، کلیشه جنسیت 279/8 درصد، روابط در کار 175/8 درصد، حمایت خانواده 924/5</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">درصد، تضاد بین کار و فرهنگ 842/5 درصد، سقف شیشهای 775/5 درصد، حمایت رهبر 660/5 درصد، تفاوت شخصیتی 640/4 درصد، تبعیض در دسترسی به شبکه 434/4 درصد و تضاد بین کار و خانواده 404/4 درصد بود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری کلی</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">: تبعیض جنسیتی اختلاف قابل توجهی در تسهیم پستهای مدیریتی بین مردان و زنان بوجود آورده است</span></span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> لازمه پر کردن فاصله بین این اختلاف، توجه جدی مدیران و مسئولان به قابلیتهای زنان در پستهای مدیریتی است. از طرفی دیگر خودباوری زنان، برقراری روابط خوب کاری با زنان و کمک به ایجاد نگرش مثبت در آنها نسبت به تواناییهاشان، میتواند برخی مسائل و مشکلات را در خصوص ارتقاء زنان به پستهای بالاتر مرتفع کند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Background & Aims:</strong> Despite the women’s high levels of capability in many areas of occupation, their presence in management positions is inconspicuous<span dir="RTL">.</span> The purpose of this study was to identify the barriers to female nurses’ progression to management positions.<br>
<strong>Material & Methods: </strong>The research was a descriptive, analytical study. The statistical population was all the nurses working at Imam Khomeini hospital in Ardabil 2014. A total of 150 participants were selected using the stratified random sampling. To collect the data, the Kattara’s questionnaire on the barriers to female nurses’ progression to management positions was used. The exploratory factor analysis was employed to analyze the data using the SPSS software version 16.<br>
<strong>Results: </strong>The assessment of the role of each domain in the process of job progression showed that respectively, gender discrimination 9.01%, gender stereotype 8.27%, work relationships 8.17%, family support 5.92%, work-culture conflict 5.84%, the glass ceiling 5.70%, leader support 5.66%, personality difference 4.34%, discrimination in access to the network 4.43<span dir="RTL">%</span>, and work-family conflict 4.40<span dir="RTL"> %</span>played a role in the process of job progression.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Gender discrimination had a significant difference in the distribution of management positions between men and women. In order to fill the gap, attracting attention of managers and authorities to women’s capabilities in the management positions is needed. Moreover, enhancing women’s self-esteem, having good work relationship with women and helping them to make a positive attitude towards their capabilities can solve the problems related to the female nurses’ progression to management positions<span dir="RTL">.</span><br>
</div>
پست مدیریتی, پرستاران زن, بیمارستان
Management Post, Female Nurses, Hospital
68
77
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1464-2&slc_lang=fa&sid=1
B
Mohajeran
بهناز
مهاجران
10800319475328460018954
10800319475328460018954
No
Assistant Professor, Department of Educational Management, Urmiya University, Urmiya, Iran
استادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
S
Derakhshanfard
سمیرا
درخشانفرد
10800319475328460018955
10800319475328460018955
Yes
M.A of Educational Management, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09145969108 Email:s.derakhshanfard@gmail.com
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09145969108 Email:s.derakhshanfard@gmail.com
G
Sayah
گلستان
صیاح
10800319475328460018956
10800319475328460018956
No
Instructor, PayameNoor University, Urmiya, Iran
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران
A
Behbodiyan
آرزو
بهبودیان
10800319475328460018957
10800319475328460018957
No
M.A of Educational Planing, Department of Educational SciencesTabriz Branch, Islamic Azad University, University, Tabriz, Iran
کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران