Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
29
102
online
1
fulltext
fa
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی پرستاران مضطرب
The Effectiveness of Mindfulness- Based Cognitive Therapy on Cognitive Failure and Emotional Processing in Anxious Nurses
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>چکیده </strong></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف</strong>: اضطراب در پرستاران نقش مهم و حساسی را ایفا میکند. درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی سومین نسل از درمانهای اختلالات اضطرابی هستند که نظر درمانگران زیادی را بهخود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی در پرستاران مضطرب انجام شد<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش بررسی</strong>: پژوهش حاضر از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان پرستاران دارای اضطراب شهر اردبیل 40 پرستار به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مداخله (شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی) و کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل هشت جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بود. جمع آوری دادهها با استفاده از مقیاس اضطراب (حالت- صفت)، مقیاس ذهنآگاهی، مقیاس نارسایی شناختی، مقیاس پردازش هیجانی و مقیاس افکار اضطرابی انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: نتایج پژوهش حاضر نشان داد در گروه مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به طور معنیداری موجب بهبود نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و اضطراب پرستاران شده است (05/0><span dir="LTR">P</span>).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">نتیجه</span><span dir="RTL"></span><span dir="RTL">گیری کلی</span></strong><span dir="RTL">: براساس یافتههای مطالعه حاضر، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی عامل تاثیر گذار مهمی در بهبود نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و کاهش اضطراب در پرستاران است. همچنین این روش آموزشی میتواند به عنوان یکی از روشهای موثر و مفید برای پرستاران باشد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim: </strong>Anxiety plays an important and sensitive role in nurses. Mindfulness-based therapy is the third generation of anxiety disorders treatments that attracted many practitioners attention. The aim of present research was to examine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on cognitive failure and emotional processing in the anxious nurses.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Materials & Methods:</strong> This study was pre-test and post-test with control group. For this purpose, 40 nurses were randomly selected from nurses with anxiety in Ardabil and they assigned to intervention (mindfulness-based cognitive therapy) and the control groups. The intervention was 8 sessions (1.5 h per weeks) of a mindfulness-based cognitive therapy courses. Our instruments were the State-Trait anxiety, mindfulness, cognitive failure, emotional processing and anxious thoughts scales.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>The results showed that mindfulness-based cognitive therapy in the intervention group significantly improved cognitive failure, emotional processing and anxiety in the nurses (p<0/05).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>Based on our research findings, mindfulness-based cognitive therapy is an important effective factor in cognitive failure, emotional processing improvement and reduces anxiety in nurses. Also, this method can be used as one of the effective and useful method for nurses.</p>
اضطراب, هیجان, ذهنآگاهی, شناخت درمانی, شناخت
Anxiety, Emotion, Mindfulness, Cognitive Therapy, Cognitive
55
65
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1202-3&slc_lang=fa&sid=1
S
Asadi
سمانه
اسدی
10800319475328460019477
10800319475328460019477
Yes
MS of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09145976119 Email: samanehasadi64@gmail.com
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09145976119 Email: samanehasadi64@gmail.com
A
Abolghasemi
عباس
ابوالقاسمی
10800319475328460019478
10800319475328460019478
No
Professor of Psychology, University of guilan, Rasht, Iran.
اﺳﺘﺎد ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﮔﯿﻼن، رﺷﺖ، ایﺮان.
S
Basharpoor
سجاد
بشرپور
10800319475328460019479
10800319475328460019479
No
Associated Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
داﻧﺸﯿﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻘﻖ اردﺑﯿﻠﯽ، اردﺑﯿﻞ، ایﺮان.