Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
28
93
online
1
fulltext
fa
مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
Critical Thinking Skills of Nursing Students
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>زمینه و هدف: </strong>ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>روش بررسی</strong>: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگیهای دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار<span dir="ltr"> SPSS </span>نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>یافته ها: </strong>مهارتهای تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد ( ٪8/32) بود و ارتباط معنیداری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمرهی مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمون<span dir="ltr">ANOVA </span> وجود نداشت ( 05/0<span dir="ltr">P</span><span dir="ltr">></span>).</p>
<p style="text-align: justify"><strong><span dir="rtl">نتیجه گیری کلی</span></strong><span dir="rtl">: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد.</span> </p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Abstract</strong></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Background & Aim<span dir="rtl">:</span></strong> Promoting students’ critical thinking (CT) skills has been an essential goal of higher education, especially in nursing education. Unstable clinical situation requires nurses with proper ability of decision making which needs critical thinking. Accordingly this study was conducted to evaluate the critical thinking skills of nursing students of Isfahan University of Medical Sciences.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Material & Methods:</strong> It was a descriptive cross-sectional study. The sample consisted of 169 nursing students who were recruited by stratified proportion to size sampling. The Data was collected by “California Critical Thinking Skills Test B” and analyzed by spearman correlation, Pearson correlation, T test and ANOVA using SPSS-PC (v. 16).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: Critical thinking skills in nursing students in all three levels was less than 50 percent (%32/8) and There was no significant correlation between educational levels of students and the mean score of critical thinking skills and its subscales by ANOVA test ( p>0/05).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion</strong>: Despite the emphasis on the necessity of students’ critical thinking in higher education, the existent context does not have the required efficacy and needs some revision.</p>
تفکر انتقادی, دانشجویان پرستاری
Critical thinking, Nursing students
22
31
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1327-2&slc_lang=fa&sid=1
M
Hasanpour
مرضیه
حسن پور
10800319475328460017271
10800319475328460017271
No
Associate professor,School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
A
Hasanzadeh
اکبر
حسن زاده
10800319475328460017272
10800319475328460017272
No
Faculty member, Department of Statistics and Epidemiology, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
عضو هیئت علمی واحد آمار حیاتی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران
F
Ghaedi Heidari
فاطمه
قائدی حیدری
10800319475328460017273
10800319475328460017273
No
Doctoral student in nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران
M
Bagheri
مریم
باقری
10800319475328460017274
10800319475328460017274
Yes
Doctoral student in nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (٭Corresponding Author). Tel: +98 09332217421 Email: maryambagheri83@yahoo.com
دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (٭نویسنده مسئول) تلفن تماس : 09332217421 ایمیل: maryambagheri83@yahoo.com