Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
27
88
online
1
fulltext
fa
رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان در میان پرستاران
Relationship between Attachment Styles and Mental Health among Nurses
پرستاری
nursing
پژوهشي
Research
<p> <strong> چکیده </strong></p>
<p> <strong> زمینه و هدف</strong>: سبک های دلبستگی از منابع درون فردی هستند که می توانند سطوح تنش و ناتوانی را در شرایط ناگوار تعدیل کنند و اثر منفی تنش زا را کم رنگ تر جلوه دهند. سبک های دلبستگی اهمیت پیش بینی کنندگی زیادی در بهداشت روانی دارند. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان در میان پرستاران است.</p>
<p> <strong> روش بررسی: </strong>نوع تحقیق توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری، کلیه پرستاران بیمارستان امیرالمومنین شهرستان شهرضا است که با استفاده از فرمول کوکران 114نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان است. تحلیل داده های پژوهش درسطح آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس،آزمون t و رگرسیون) با استفاده از SPSS نسخه 19 صورت گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>یافته ها نشان داد میانگین سبک های دلبستگی ایمن به میزان (2/3 ± 70/0) بالاتر از حد متوسط فرضی و سبک ناایمن اجتنابی به میزان (54/2 ± 76/0) و ناایمن دوسوگرا به میزان (62/2 ± 77/0) پایین تر از حد متوسط فرضی است. همچنین میانگین و علائم جسمانی به میزان (43/9 ± 46/4)، علائم اضطرابی (00/9 ± 69/5) و علائم اجتماعی (14/13 ± 56/3) با نقطه برش (6) بالاتر از حد متوسط است اما علائم افسردگی به میزان (58/4 ± 33/3) پایین تر از نقطه برش است. همچنین میانگین سلامت روان پرستاران به میزان (20/36 ± 3/11) بالاتر از نقطه برش فرضی (23) است.</p>
<strong>نتیجه گیری کلی: </strong>نتایج این مطالعه نشان داد که سبک­های دلبستگی نقش مهمی در سلامت روان پرستاران ایفاء میکند. نتایج نشان داد از میان<br>
سبک های دلبستگی، فقط سبک ناایمن دوسوگرا قابلیت پیش بینی سلامت روان را دارند.
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background & Aim</strong>: Attachment styles are among interpersonal resources that can help to reduce stress levels in adverse conditions and decrease the negative impact of stress. Attachment styles are important in predicting mental health. Therefore, the main purpose of this study was to study the relationship between attachment styles and mental health among nurses.</p>
<p> <strong> Material & Methods: </strong>It was a descriptive- correlational study. The research population included all nurses in Shahreza Amir Almomenin Hospital. Using Cochran formula, 114 nurses were selected by simple random sampling method. To gather data, two questionnaires were used including general health questionnaire (GHQ) a nd adult attachment inventory (AAI). Data was analyzed by inferential statistics (ANOVA, t-test and Regression analysis) using SPSS-PC (v. 19).</p>
<p> <strong> Results: </strong>The finding showed that the mean score of secure attachment style (3.2 ± 0.70) was higher than hypothesized average (3) and avoidant (2.54 ± 0.76) and insecure ambivalent attachment (2.62 ± 0.77) were lower than hypothesized average (3). Also mean scores of physical symptoms (9.43 ± 4.46), anxiety (9.00 ± 5.69) and social symptoms (13.14 ± 3.56) were higher than cut-off point (6) but depressive symptoms (4.58 ± 3.33) were lower than cut-off point (6). The findings also revealed that the mean score of nurses’ mental health (36.3 ± 11.30) was higher than cut-off point (23).</p>
<strong>Conclusion: </strong>The results of the study showed that attachment style <strong>s </strong>play a key role in nurses’ mental health. The findings also revealed that only ambivalent attachment style had the ability to predict mental health.
سلامت روان, سبک های دلبستگی, پرستاران
Mental Health, Attachment Styles, Nurses
11
21
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1173-2&slc_lang=fa&sid=1
F
Sedigh Arfaei
فریبرز
صدیق ارفعی
10800319475328460019298
10800319475328460019298
No
PhD of Psychology, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran
دکتری روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
H
Rahimi
حمید
رحیمی
10800319475328460019299
10800319475328460019299
Yes
PhD of Educational management, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran (٭Corresponding author). Tel: +98 09133064430 Email: dr.hamid.rahimi@gmail.com
دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران(٭نویسنده مسئول) شماره تماس: 09133064430 dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.irEmail:
Z
Ghodusi
زینب
قدوسی
10800319475328460019300
10800319475328460019300
No
Master student of Educational Psychology, Faculty of Hum antic Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران