Iran Journal of Nursing
نشریه پرستاری ایران
IJN
Medical Sciences
http://ijn.iums.ac.ir
108
journal108
2008-5931
2008-5931
10.52547/ijn
fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
25
78
online
1
fulltext
fa
بررسی سطوح شواهد پایاننامهها و رسالههای پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور1389-1370
A Survey on the Levels of Evidence of Nursing Theses and Dissertations in Type 1 Medical Universities of Iran, 1991-2010
مامایی
Midwifery
پژوهشي
Research
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong>وجود پژوهشهای علمی در سطوح بالای شاهد محوری زمینهی مناسب برای محقق نمودن پرستاری مبتنی بر شواهد را فراهم میآورد. پژوهش حاضر سطح شاهد محوری پایاننامهها و رسالههای پرستاری دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور را در یک دورۀ بیست ساله تعیین نموده است. </p><p> <strong> روش بررسی: </strong>در<strong> </strong>این پژوهش توصیفی با مطالعهی چکیده و فصل<strong> </strong>سوم<strong> </strong>1810 پایاننامه کارشناسی ارشد و 54 رساله دکترای پرستاری دانشکده های پرستاری تیپ یک کشور از سال 1370 تا 1389، ابتداء روش پژوهش بکارگرفته شده در آنها و سپس<strong> </strong>سطح شاهد محوری بر اساس جدول سلسله مراتبی سطوح شواهد، مشخص گردید. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>بیشترین تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد (7/60%) و رسالههای دکترا (6/92%) در سطح شاهد محوری 6 (مطالعات توصیفی و کیفی) قرار داشتند. به ترتیب در <a name="OLE_LINK4"></a><a name="OLE_LINK3">سطح </a>1( مطالعات مرور نظاممند یا فرا تحلیلی بر روی کارآزماییهای تصادفی بالینی) و<strong> </strong>سطح 5<strong> </strong>(مرور نظاممند بر روی مطالعات توصیفی و کیفی) در مقطع کارشناسی ارشد؛ و سطح 1، سطح 4 ( مطالعات مورد شاهدی و مطالعات همگروهی) و سطح 5 در مقطع دکترا پژوهشی مشاهده نشد. کمترین تعداد پایاننامهها (9/1%) مربوط به سطح 4 میباشد. فقط (4/7%) از رسالهها در سطح 2 (کارآزماییهای بالینی تصادفی) و<strong> </strong>سطح 3 (کارآزماییهای بالینی غیرتصادفی) قرار داشتند. در سالهای اخیر گرایش به انجام پژوهشهای پرستاری در سطوح قویتر شاهد محوری ایجاد شده است. </p><p> <strong> نتیجهگیری کلی: </strong>یافتهها حاکی از آن است که بیشتر پایاننامهها و رسالهها در زمان مورد بررسی و در تمامی گروههای آموزشی و در اکثر دانشکدهها در سطوح پایین هرم شواهد قرار گرفتهاند. بنابراین با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی بر شواهد در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، جستجوی راهکارهایی برای سوق دادن این پژوهشها به سمت سطوح بالای شاهد محوری ضرورت دارد. </p><p> </p>
<p> <strong>Background & Aims: </strong>Availability of scientific research at high levels of evidence, provide an appropriate context for evidence-based nursing. This study aims to identify the levels of evidence of nursing theses and dissertations in type-one medical universities of Iran in a period of twenty years. </p><p> <strong>Material &Methods: </strong>This is a descriptive survey on 1810 nursing theses and 54 dissertations. The abstract and/or method section of the theses and dissertations during 1991-2010<strong> </strong>was reviewed and then their levels of evidence were determined by comparing these data with the table of evidence-based research assessment. Descriptive analysis on data was performed using SPSS-PC (v. 16). </p><p> <strong>Results: </strong>A large percentage of the theses (60.7%) and dissertations (92.6%) were at the 6<sup>th</sup> level of evidence. First and 5<sup>th</sup> levels of evidence were not seen in Masters Theses, and none of the 1<sup>st</sup>, 4<sup>th</sup> and 5<sup>th</sup> levels of evidence was found in PhD dissertations. The lowest percentages (1.9%) of theses were situated at the 4<sup>th</sup> level. Only 7.4% of the dissertations were at the 2<sup>nd</sup> & 3<sup>rd</sup> levels of evidence. The trend of theses and dissertations during this period revealed that the 6<sup>th</sup> level of evidence is dominant. However, during 2005- 2010 the trend changed into performing research at the 2<sup>nd</sup> & 3<sup>rd</sup> levels of evidence. </p><p> <strong>Conclusion: </strong>The results revealed that the majority of theses and dissertations in all educational fields and faculties are at the lowest (6<sup>th</sup>) level of evidence during the studied period. Thus, regarding the importance of evidence-based practice for increasing the quality of nursing care, investigating approaches to promote and improve the level evidence of nursing theses and dissertations is recommended.</p><p> Received: 18 Sep 2012 </p><p> Accepted: 6 Dec 2012 </p>
پرستاری مبتنی بر شواهد, پایاننامه کارشناسی ارشد, رساله دکترا, سطح شاهدمحوری
Evidence–based nursing, Master of Science thesis, PhD. Dissertations, Level of Evidence
52
61
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-270&slc_lang=fa&sid=1
Jamshidi Orak R
روحانگیز جمشیدی اورک
10800319475328460014308
10800319475328460014308
No
Alibeik MR
محمد رضا علی بیک
m.alibeyk@gmail.com
10800319475328460014309
10800319475328460014309
Yes
Senior Lecturer of Medical Librarianship and Information sciences, Department of Medical Library and Information sciences, School of Health Management and Information Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding Author) Tel: 09123905887
مربی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران (*مولف مسئول) شماره تماس: 09123905887
Banani GH
غزاله بنانی
10800319475328460014310
10800319475328460014310
No