RT - Journal Article T1 - Attitudes and Perceived Barriers to Carry Out Research among Hospital Nurse Administrator JF - IJN YR - 2009 JO - IJN VO - 22 IS - 59 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-692-fa.html SP - 51 EP - 59 K1 - Attitude - Nursing research - Nurse Administrator AB -   زمینه و هدف: انجام پژوهش یکی از نقش های اساسی پرستاران بوده و مدیران پرستاری در این زمینه رسالت ویژه‌ای دارند.با توجه به نقش کلیدی مدیران پرستاری در امر پژوهش، مطالعه با هدف تعیین نگرش نسبت به تحقیق و نظرات نسبت به موانع انجام آن در مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهر کرمان انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه توصیفی و نمونه پژوهش کلیه مدیران پرستاری شاغل در هفت بیمارستان شهر کرمان بودند (151 نفر). جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهش گر ساخته که روایی و پایایی آن قبل از جمع آوری داده‌ها مورد تائید قرار گرفت، استفاده شد. پرسشنامه در سه بخش سؤالات ویژگی‌های فردی، عبارات نگرشی و موانع انجام پژوهش تنظیم شده بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی استفاده شد.   یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین سنی مدیران پرستاری 16/39 سال، تحصیلات 4/96درصد آ‌ن‌ها لیسانس و اکثریت این جامعه را زنان تشکیل داده بودند، 1/84درصد مدیران بیشترین فعالیت پژوهشی که در آن شرکت داشتند، "شرکت در کلاس‌های روش تحقیق" بود. در مجموع 8/71درصد مدیران پرستاری نمره نگرش را کسب کردند که حاکی از نگرش نسبتاً مثبت به پژوهش بود. در بررسی موانع انجام تحقیق، بیش از هفتاد درصد مدیران موانع انجام تحقیق را زیاد یا متوسط ارزیابی کرده بودند، 4/96 درصد موانع انجام تحقیق را «سنگین بودن شیفت‌های بیمارستانی به دلیل کمبود نیروی انسانی» و 4/96 درصد «در نظر نگرفتن زمان قانونی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در ساعات اداری» اعلام کرده بودند.   نتیجه گیری: در بررسی انجام فعالیت‌های پژوهشی در مدیران پرستاری مشخص گردید که در اکثریت موارد مدیران در فعالیت های پژوهشی فعال نبودند و بیش از هفتاد درصد مدیران موانع انجام تحقیق را زیاد یا متوسط ارزیابی کرده بودند، نتایج کسب شده هشداری به سیستم آموزشی و مدیران پرستاری است که در صورت ادامه این وضعیت نقش پرستاران بالینی در تولید علم پرستاری کم رنگ خواهد بود که این امر در نهایت منجر به از دست رفتن هویت واقعی حرفه پرستاری خواهد شد.   LA eng UL http://ijn.iums.ac.ir/article-1-692-fa.html M3 ER -