%0 Journal Article %A Seidi, Masoumeh %A Heidary, Akram %A Khorramy-Rad, Ashraf %A Ahmary-Tehran, Hoda %T Comparative Study of Patient Satisfaction, Physical Space and Medical Equipment between Governmental and Private Hospitals %J Iran Journal of Nursing %V 22 %N 59 %U http://ijn.iums.ac.ir/article-1-691-fa.html %R %D 2009 %K Equipment and supplies - Hospital - Patient satisfaction - Enuironment, %X   زمینه و هدف: مسئولین بیمارستان ها باید با سنجش کیفیت خدمات ارائه شده، بخش ها را از نظر کامل بودن و مقبولیت ارزیابی و همچنین وضعیت بیمارستان خود را با سایر بیمارستان ها مقایسه کنند . این مطالعه با هدف مقایسه ی وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و رضایت مندی بیماران بیمارستان های دولتی وخصوصی استان قم درسال 1385 طراحی و اجرا شد.   روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بود. نمونه پژوهش جهت ارزیابی میزان رضایت مندی، 500 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب استان قم درسال 1385 بودند که به صورت تصادفی طبقه بندی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای دو بخشی (بخش اول ویژگی های فردی و بخش دوم سوالات مربوط به رضایت مندی) و چک لیست محقق ساخته برای ارزیابی وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی جمع آوری شد. همچنین وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی 5 بیمارستان دولتی و3 بیمارستان خصوصی مورد مطالعه، به شیوه سرشماری توسط چک لیست مورد مشاهده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ثبت و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در این نرم افزار تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: میانگین میزان رضایت بیماران بستری در بخش های عمومی و اورژانس بیمارستان های دولتی به ترتیب 69 و 14/71 درصد و در بیمارستان خصوصی به ترتیب 2/80 و 78 درصد بوده است . از نظر وضعیت تجهیزات پزشکی موجود در بخش‌های عمومی و اورژانس، بیمارستان های دولتی و خصوصی به ترتیب تا حدودی مجهز و در مجموع مجهز بوده است. وضعیت فضای فیزیکی از نظر متراژ و امکانات رفاهی و نمای ظاهری و تناسب در بخش عمومی بیمارستان های دولتی قابل قبول، بخش اورژانس نسبتاً قابل قبول و وضعیت استاندارد فضای فیزیکی بخش عمومی و اورژانس بیمارستان های خصوصی هر دو نسبتاًً قابل قبول بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه در بیمارستان های خصوصی 80 درصد بیماران بستری راضی بودند. اما با به کارگیری مناسب تدابیری مانند افزایش طول مدت ملاقات، بهبود وضعیت سرویس های بهداشتی، و اصلاح طرز برخورد کارکنان می توان میزان رضایت مندی را افزایش داد. همچنین با تهیه و بهینه سازی فضای بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی می توان به رفع کمبود های جاری و افزایش تجهیزات کمک و در جهت پیشبرد اهداف سازمان تلاش کرد. %> http://ijn.iums.ac.ir/article-1-691-fa.pdf %P 42-50 %& 42 %! %9 Research %L A-10-530-5 %+ %G eng %@ 2008-5931 %[ 2009