@ARTICLE{Aref, author = {Rahim Nia, F and Aref, M and }, title = {The Effect of Internal Marketing and Job Rotation on Nurses’ Turnover Intention}, volume = {27}, number = {89}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: پرستاران به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان بخش سلامت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده اند. با توجه به حساسیت کاری، شرایط دشوار و فرسودگی شغلی بالا، در این پژوهش تلاش شده است تا تعهد سازمانی و عوامل موثر در جهت کاهش قصد ترک شغل آنان مورد بررسی قرار گیرد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارتباطی و جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای تخصصی دولتی شهر مشهد بودند که از میان آنها ۱۸۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه ترکیبی شامل پرسشنامه بازاریابی داخلی Gronroos ، پرسشنامه گردش شغلی Chen و همکاران، پرسشنامه تعهد سازمانی Kim و همکاران، پرسشنامه قصد ترک شغل و تناسب فرد با سازمان Alniacik و همکاران بود. داده های تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با به کارگیری نرم افزار Amos نسخه ۲۱ مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: اثرات مستقیم و غیر مستقیم بازاریابی داخلی با تعهد سازمانی (35/0 = P <0/05 ،ß ) و نیز گردش شغلی و قصد ترک شغل (22/0 =ß 0/05 P< ) مثبت بود. اثر تعدیلگر تناسب فرد با سازمان نیز در رابطه بین تعهد سازمانی و قصد ترک شغل تایید شد. (05/0 P < ). نتیجه گیری کلی: از آنجا که بازار یابی داخلی و گردش شغلی بر تعهد سازمانی پرستاران اثر مثبت داشته و نهایتا باعث کاهش قصد ترک شغل ایشان می گردد، میتوان با استفاده از تقویت عوامل فوق به همراه نقش تعدیلگر تناسب فرد با سازمان در راستای کاهش قصد ترک شغل، از منافع حفظ پرستاران بهره مند شد. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1842-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1842-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.27.89.50}, year = {2014} }