@ARTICLE{Setoodeh, author = {Setoodeh, G and Sharif, F and Mohebbi, Z and Faramarzi, A and Tabatabaee, HR and }, title = {The Effect of Preoperative Psycho- educational Intervention on Postoperative Pain in Children Undergoing Tonsillectomy}, volume = {26}, number = {84}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: ترس از ناشناخته‌ها قبل از عمل جراحی باعث می‌شود کودکان درد بیشتری را بعد از جراحی تجربه کنند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلات روانی – آموزشی بر درد و بازگشت به فعالیت طبیعی کودکان بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها در شهر شیراز انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه شبه تجربی است. با نمونه‌گیری ساده و سیستماتیک، 199 نفر از کودکان 12-9 ساله که جهت عمل جراحی برداشتن لوزه ها به بیمارستان شهید دستغیب شیراز مراجعه کرده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (99 نفر گروه مداخله و 100 نفر گروه کنترل) و مداخلات روانی – آموزشی قبل از عمل در قالب یک جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد. جهت بررسی درد نمونه‌ها، مقیاس درجه‌بندی درد به کار رفت و برای بررسی بازگشت به فعالیت طبیعی از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 11انجام گردید و از روش‌های آماری توصیفی و آزمونهای تحلیلی معنی داری تی تست، مجذور کای، طرح اندازه‌گیری‌های مکرر همراه با آزمون ال اس دی جهت مقایسه دو گروه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد مداخلات روانی – آموزشی باعث برگشت سریعتر کودکان به فعالیت‌ طبیعی می شود (05/0 P< ) اما تأثیر آن بر درد بعد از عمل کودکان از نظر آماری معنی‌دار نیست (316/0 = P ) نتیجه‌گیری کلی: این پژوهش ارتباط معنی‌داری را میان مداخلات روانی – آموزشی و کاستن از درد بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها نشان نداد اما می تواند باعث بازتوانی سریعتر کودکان بعد از جراحی شود. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1643-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1643-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {}, year = {2013} }