RT - Journal Article T1 - Relationship between Anxiety and Self-concept in Female Adolescents JF - IJN YR - 2013 JO - IJN VO - 26 IS - 83 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html SP - 19 EP - 29 K1 - Anxiety K1 - Self-concept K1 - Adolescent K1 - Female AB - چکیده زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0<P ). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد. نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان، انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود. LA eng UL http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html M3 ER -