TY - JOUR T1 - Knowledge, Attitude and Performance of Educational Staff about Cardiovascular Diseases TT - دانش، نگرش و عملکرد فرهنگیان درباره بیماری های قلبی عروقی JF - IJN JO - IJN VL - 22 IS - 62 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-751-fa.html Y1 - 2010 SP - 32 EP - 40 KW - Knowledge- Attitude- Performance- Cardiovascular Diseases- Risk factors- Teacher N2 -   زمینه: نداشتن آگاهی کافی از سبک زندگی درست و شیوع عادات ناسالم نقش مهمی در افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی دارند.   هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد فرهنگیان درباره بیماریهای قلبی عروقی انجام گرفت.   روش کار: این مطالعه مقطعی در سال 1386 بر روی 703 نفر از فرهنگیان مناطق منتخب آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. طرح نمونه‌گیری به صورت چند مرحله ای بود و داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه خود گزارشی مشتمل بر20 سوال سنجش آگاهی و 15 سوال سنجش نگرش درباره عوامل خطر بیماریهای قلبی و 21 سوال مبتنی بر عملکرد افراد در سه حیطه رژیم غذایی، فعالیت بدنی و استعمال دخانیات جمع‌آوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب به روش محتوایی و آزمون مجدد به فاصله ده روز بدست آمد.   یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد 67% نمونه‌ها در زمینه عوامل خطرزای بیماری های قلبی از آگاهی و 8/83% از نگرش خوبی برخوردار بودند. در حالی که در زمینه عملکرد تغذیه‌ای و فعالیت بدنی 6/71 % به ترتیب دارای عملکرد متوسط و 4/64 % دارای عملکرد ضعیف بودند. در حالی که 7/77% افراد هیچ گونه استعمال دخانیات نداشتند. همچنین مشخص گردید بین میزان آگاهی و نگرش افراد ارتباط مستقیم معنی‌دار وجود دارد (000/0= P ).   نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد علی‌رغم آگاهی و نگرش خوب فرهنگیان درباره عوامل خطر زمینه ساز بیماری های قلبی، عملکرد آن ها در بعضی جنبه ها چندان قابل قبول نیست. لذا تدارک برنامه‌های آموزشی اثربخش در زمینه ارتقاء عملکرد تغذیه‌ای و فعالیت بدنی افراد به خصوص آموزگاران باید مورد توجه قرار گیرد تا شاید بتوان از این طریق در جهت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی گام موثری برداشت.   M3 ER -