AU - Zohreh Vanaki, AU - Hormat Sadat Ghasemi, AU - Razeh Amini, TI - The Effect of Implementing “BARS” Method on Student Nurses’ Managerial Skills in Nursing Management Practicum PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJN JN - IJN VO - 21 VI - 54 IP - 54 4099 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-638-fa.html 4100 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-638-fa.pdf SO - IJN 54 AB  -   زمینه و هدف: آموزش بالینی یکی از ارکان اساسی در برنامه ریزی آموزشی پرستاری است. یکی از مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار بر کل فرآیند آموزش بالینی توجه به موضوع ارزشیابی است. امروزه روش های نوین ارزشیابی همانند"بارس" با توجه به ساختار ویژه ای که بر روی عملکرد یا رفتارهای مورد انتظار در یک شغل خاص دارند می‌توانند در جهت ارتقاء کیفیت آموزش مؤثرتر از روش های سنتی عمل نمایند. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تأثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" توسط مربیان پرستاری بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است.   روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام شده که در آن 60 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه کاملاًٌ همسان شاهد و مورد قرار داده شدند.در یک نیمسال تحصیلی (یک دوره کارآموزی)، ابتدا گروه شاهد توسط مربیان خود آموزش دیده و در انتهای نیمسال ارزشیابی شدند. سپس در ترم تحصیلی بعد توسط همان مربیان در گروه شاهد، روش "بارس"؛ با عطف بر رفتارهای ویژه و خاص کار آموزی مدیریت پرستاری در گروه مورد برای آموزش و ارزشیابی به کار گرفته شد. سپس با استفاده از چک لیست بررسی مهارت‌های مدیریتی، عملکرد دانشجویان به صورت دو سوکور اندازه گیری و دو گروه با هم مقایسه و داده ها با برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ها: مقایسه مهارت‌های مدیریتی در دو گروه دانشجویان با استفاده از آزمون تی مستقل ) 005/0 = P ) تفاوت معنی دار نشان داد. به صورتی که میانگین نمره مهارت مدیریتی دانشجویان از 83/83 در گروه شاهد به 41/113 در گروه آزمون افزایش یافته است. بدین ترتیب نتایج به دست آمده نشان دادند که به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی کارآموزی مدیریت پرستاری در بهبود مهارت های مدیریتی دانشجویان مؤثر است.   نتیجه گیری: با توجه به رسالت مهم آموزش بالینی، به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی می‌تواند رفتارهای خاص و مورد انتظار از عملکرد دانشجویان را در کارآموزی مدیریت پرستاری بهتر از روش‌های سنتی بسنجد و در نهایت سبب ارتقاء کیفیت آموزش بالینی شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJN PG - 93 PT - Research YR - 2008