TY - JOUR T1 - The Effect of Self-Care Program Education Based on Orem’s Theory on Mental Aspect of Quality of Life in Multiple Sclerosis Patients TT - تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس JF - IJN JO - IJN VL - 22 IS - 60 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-711-fa.html Y1 - 2009 SP - 53 EP - 64 KW - Education - Orem’s self care program - Quality of life - Multiple sclerosis - patients N2 -   زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و تحلیل برنده سلول‌های عصبی مرکزی است. غالباً در افراد جوان بروز کرده و کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می­دهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.   روش بررسی: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی و با انتخاب و مشارکت 70 بیمار مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 35 نفر) انجام شد. 8 جلسه برنامه آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران و مبتنی بر الگوی اورم طراحی شده بود که در طول دو هفته اجرا گردید و با استفاده از چک­لیست‌های خود گزارش­دهی میزان به کارگیری برنامه­ها پیگیری و اندازه­گیری گردید؛ سپس سه ماه بعد از اجرای برنامه پست تست انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری کای دو و تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها: آزمون تی مستقل اختلاف معناداری در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد. همین آزمون اختلاف معنی داری در دو گروه بعد از اجرای مداخله نشان داد (001/0 P= ). آزمون تی زوجی تفاوت معنی داری در جهت افزایش در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون بعد از مداخله نشان داد (001/0 P= )، در حالی که همین آزمون تفاوت معنی داری در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه شاهد نشان نداد.   نتیجه گیری: طراحی و به کارگیری برنامه خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر اساس نیازهای آموزشی و با توجه به اصول آموزش به بیمار بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس می­تواند موثر باشد.   M3 ER -