RT - Journal Article T1 - The Effect of Interactive E-learning on the Knowledge of ICU Nurses Regarding Delirium JF - IJN YR - 2020 JO - IJN VO - 33 IS - 123 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3169-fa.html SP - 47 EP - 61 K1 - Knowledge K1 - Delirium K1 - Continuing Education K1 - Distance Learning AB - زمینه و هدف: دلیریوم یکی از حادترین و رایج­ترین اختلالات شناختی در میان بیماران بستری در بخش­های مراقبت ویژه می­باشد. یکی از عوامل مرتبط با مراقبت ضعیف در بین پرستاران، کمبود دانش کافی و مؤثر برای شناسایی دلیریوم است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر یادگیری الکترونیک تعاملی بر دانش پرستاران مراقبت ویژه درخصوص دلیریوم صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه نیمه­تجربی به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی 88 پرستار شاغل در بخش­های مراقبت­های ویژه دو بیمارستان آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1398 که به روش تمام شماری انتخاب شدند، انجام گرفت. به منظور جلوگیری از آلودگی یک بیمارستان به عنوان مداخله و دیگری به عنوان کنترل انتخاب شدند. مداخله شامل استفاده از محتوای یادگیری الکترونیکی تعاملی بود که بر روی سایت بیمارستان گروه مداخله بارگذاری شد. بلافاصله قبل و ۲ ماه پس از ورود به مطالعه، داده­ها با استفاده از پرسشنامه دانش پرستاران در مورد دلیریوم (DKQ) در دو گروه سنجیده شد. پس از جمع­آوری داده، تحلیل آن­ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر در نرم افزار SPSSنسخه 16 انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات دانش پرستاران ICU پس از یادگیری به شیوه الکترونیکی تعاملی در گروه مداخله افزایش یافته و به طور معناداری در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بود (001/0 P<). تغییرات نمره دانش در دو گروه مورد مطالعه در برخی حیطه ها مثبت بود، اما این افزایش نمره درگروه مداخله به طور معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0 P<). نتیجه‌گیری کلی: با توجه به نتایج پژوهش، استفاده از یادگیری به شیوه الکترونیک تعاملی بر دانش پرستاران شاغل در بخش­های ICU مؤثر بود. بنابراین استفاده از این روش آموزشی برای آموزش کارکنان سلامت بویژه پرستاران و نیز دانشجویان پرستاری پیشنهاد می­شود. LA eng UL http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3169-fa.html M3 10.29252/ijn.33.123.47 ER -