@ARTICLE{Barkhordari-Sharifabad, author = {Kazemi, M and Barkhordari-Sharifabad, M and Nasiriani, KH and Fallahzadeh, H and }, title = {The Correlation of Health Literacy with Quality of Life in Asthmatic Patients}, volume = {32}, number = {121}, abstract ={زمینه و هدف: سواد سلامتی به عنوان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی تعریف می‌شود که بر تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سلامتی اثرگذار است. آسم از بیماری‌‌های مزمن شایع بوده و کیفیت زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف این پژوهش تعیین ارتباط سواد سلامت با کیفیت زندگی در بیماران مبتلابه آسم مراجعه‌کننده به درمانگاه‌‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد در سال 1397 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی توصیفی بود. تعداد 300 بیمار مبتلا به آسم با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی، کیفیت زندگی و سواد سلامت بود که به صورت خودگزارش دهی تکمیل شد. داده‌ها با SPSS نسخه 16و آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، بیشتر بیماران زن (3/52%)، متأهل (3/87%) با میانگین سنی 08/11 ± 9/43 بودند. همچنین بیشتر (3/73%) واحدهای مورد پژوهش برای دریافت مطالب مرتبط با بیماری آسم از گزینه پرسیدن از پزشک و کارکنان بهداشتی و درمانی استفاده می‌کردند. میانگین سواد سلامت 55/28 ± 78/100 بود و بیشترین نمره مربوط به مولفه ارزیابی (5/68) و کمترین نمره مرتبط با مؤلفه دسترسی (36/55) بود. همچنین سواد سلامت بیشتر واحدهای مورد پژوهش (45%) ناکافی بود. میانگین نمره کیفیت زندگی 32/5 ± 91/46 بود و کمترین میانگین به بعد جسمی (88/2 ± 66/10) و بیشترین میانگین به بعد نگرانی در مورد سلامتی (88/2 ± 41/17) اختصاص داشت. بین سواد سلامت و مؤلفه‌های آن با کیفیت زندگی و ابعاد آن ارتباط آماری معنی‌داری یافت نشد (05/0<P). نتیجه‌گیری کلی: بر اساس یافته‌‌ها، سطح سواد سلامت و کیفیت زندگی مبتلایان به آسم رضایت‌بخش نبوده و بین سواد سلامت و مؤلفه‌های آن با کیفیت زندگی و ابعاد آن ارتباط معنی‌داری وجود نداشت، لذا نیاز است برای درک بهتر و عمیق‌تر، مطالعاتی جهت بررسی عوامل میانجی که ممکن است بر این متغیرها تأثیرگذار باشد، انجام شود. همچنین با تدوین برنامه‌های جامع، ایجاد مواد آموزشی ساده و قابل ‌فهم و مداخلات روانشناسی کارآمد می‌توان موجبات توسعه مهارت‌های سواد سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به آسم را فراهم نمود. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3091-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3091-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.32.121.54}, year = {2019} }