TY - JOUR JF - IJN JO - IJN VL - 22 IS - 62 PY - 2010 Y1 - 2010/2/01 TI - Relationship between Parenting Style and Autonomy among Adolescents Studying In Tabriz High Schools TT - بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز N2 -   زمینه و هدف: شیوه تربیتی والدین پیامدهای مهمی را برای رشد و نمو روانی- اجتماعی نوجوانان ، ارتباطات خانوادگی آن ها ، موفقیت‌های تحصیلی ، توانایی های تصمیم­گیری و کسب اعتماد به نفس به دنبال دارد. نتایج مطالعات درباره ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال نوجوانان متفاوت بوده و بحث­انگیز می­باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد 360 نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها را پرسشنامه­های تعیین شیوه تربیتی والدین، استقلال عاطفی و استقلال رفتاری تشکیل داده است. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: بر اساس یافته­ها 7/39 درصد از دانش­آموزان نوجوان شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند. همچنین ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با استقلال عاطفی (05/0 < ‍ P ) و استقلال رفتاری دانش‌آموزان (05/0 < ‍ P ) وجود داشت.   نتیجه­گیری: با توجه به این که اکثریت نوجوانان شیوه تربیتی اقتدارمنش را گزارش کرده بودند و این شیوه ارتباط معنی­داری با سایر متغیرها داشت، لذا آموزش والدین درباره پیامدهای شیوه تربیتی آن ها برای فرزندان و خصوصیات دوره نوجوانی موجب دستیابی صحیح نوجوانان به استقلال می­شود. این آموزش می تواند توسط پرستاران بهداشت روان در مدارس برای والدین صورت گیرد. SP - 75 EP - 84 AU - Seyed-Fatemi, AU - Rahmani, AU - Baradaran, AU - Sedaghat, AD - KW - Parenting style - Emotional autonomy - Behavioral autonomy - Adolescent UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-757-fa.html ER -