TY - JOUR JF - IJN JO - IJN VL - 31 IS - 113 PY - 2018 Y1 - 2018/8/01 TI - Association of Emotional Intelligence and Professional Socialization in Operating Room Students TT - همبستگی هوش هیجانی با سطح اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان اتاق عمل N2 - زمینه و هدف: فرآیند اجتماعی شدن در سرتاسر زندگی انسان‌ها جریان دارد. برای بهبود این فرایند باید عوامل تقویت کننده آن شناسایی شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان اتاق عمل دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که پس از تعیین حجم نمونه، 93 نفر از دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از سه پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک، آزمون خودگزارشی هوش هیجانی Shiring/Siberia و اجتماعی شدن حرفه‌ای Toit جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که نمره سطح اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان با نمره کل هوش هیجانی (04/0P=) و نمره مؤلفه‌های مهارت اجتماعی (001/0P<)، همدلی (04/0P=) و خودآگاهی (045/0P=) رابطه مستقیم داشت اما با نمره سایر مؤلفه‌های هوش هیجانی رابطه معنی‌دار نداشت (05/0P>). نتیجه‌گیری کلی: به نظر می‌رسد اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان اتاق عمل با میزان یادگیری در محیط آکادمیک و میزان هوش هیجانی آن‌ها ارتباط دارد. بنابراین با توجه به اهمیت هوش و استعداد و اجتماعی شدن در محیط بالینی در مراقبت جامع و انسانی از مددجویان، آموزش مهارت‌های تقویت هوش هیجانی به دانشجویان ضروری می‌باشد. SP - 74 EP - 83 AU - Niknejad, R AU - Akbari, M AU - Moghaddasi, J AU - Ghadami, A AD - Assistant Professor, Department of Operating Room, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (*Corresponding author) Tel: 3137927583 Email: ghadami@nm.mui.ac.ir KW - Socialization KW - Emotional Intelligence KW - Operating Room KW - Students UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2723-fa.html DO - 10.29252/ijn.31.113.74 ER -