%0 Journal Article %A Raeisi, P %A Hasanzade, E %A Geraie, M %A Kabani, J %A Kakemam, E %A Mohammadi, S %T Occupational Stress and Cognitive Failure of Nurses in Clinical Errors in the Teaching Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences %J Iran Journal of Nursing %V 31 %N 113 %U http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2711-fa.html %R 10.29252/ijn.31.113.52 %D 2018 %K Cognitive Failure, Occupational Stress, Patient Safety, Clinical Errors, Nurses, %X زمینه و هدف: پرستاران در مقایسه با سایر مشاغل، استرس شغلی بالاتری را تحمل می‌کنند و بنابراین احتمال نارسایی شناختی در آنها بیشتر است که ممکن است منجر به بروز خطاهای بالینی گردد. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین استرس شغلی و نارسایی شناختی پرستاران با بروز خطاهای بالینی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که در سال 1396 در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد، 367 پرستارکه حداقل سابقه شش ماه خدمت داشتند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی، استرس شغلی، نارسایی شناختی و بروز خطای بالینی جمع آوری گردید. از آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: تجربه خطاهای بالینی در 61/19 درصد از مشارکت کنندگان گزارش شد. میانگین کلی استرس شغلی و نارسایی شناختی بین پرستاران به ترتیب برابر با 48/3 و 98/1 بود. میزان حقوق دریافتی [066/0=odds ratio (OR)]، سابقه کار بالینی (114/2 = (OR، نارسایی شناختی (897/3 (OR=، عوامل استرس‌زای مرتبط با وظیفه (837/2 (OR= و عوامل استرس‌زای مرتبط با روابط بین فردی )340/0 (OR= به عنوان عوامل مرتبط در بروز خطاهای بالینی شناسایی شدند. نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان داد که بروز خطاهای بالینی تحت تأثیر سابقه کار بالینی، نارسایی شناختی و استرس شغلی قرار می‌گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که مدیران پرستاری و مدیران بیمارستان‌ها، به نقش استرس شغلی و نارسایی شناختی در بروز خطاهای بالینی پرستاران توجه داشته باشند و در جهت کاهش استرس شغلی و خطاهای بالینی، راهبردها و سیاست های مناسبی را به کار گیرند. %> http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2711-fa.pdf %P 52-61 %& 52 %! %9 Research %L A-10-1900-2 %+ MS Student in Healthcare Management, Student Research Committee, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09306893857 Email: management.iums63@gmail.com %G eng %@ 2008-5931 %[ 2018