TY - JOUR JF - IJN JO - IJN VL - 31 IS - 113 PY - 2018 Y1 - 2018/8/01 TI - Comparison of Expected Potentials of PhD Nursing Students in Iran and Top Universities of the World TT - مقایسه شایستگی‌های مورد‌انتظار از دانشجویان دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه‌های برتر جهان N2 - زمینه و هدف: ارتقای کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عـالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسی‌های کمی و کیفی مسـتمر و به‌ کار‌بردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. یکی از روش‌های ارزیابی، که در بیشتر نقاط جهان از آن به‌عنوان شرط لازم برای طراحی نظام‌های آموزشـی نـوین استفاده می‌شود، پژوهش‌های تطبیقــی است. مطالعه حاضر به مقایسه شایستگی‌های مورد ‌انتظار از دانشجویان دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه‌های برتر جهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه به شیوه توصیفی‌ـ‌ تطبیقی با استفاده از روش Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و ﻣﻘﺎیﺴﻪ انجام شد. اﺑﺘﺪا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ دوره دﮐﺘﺮی ﭘﺮﺳﺘﺎری ایﺮان از سایت وزارت بهداشت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮط به آموزش دکتری پرستاری دانشگاه‌های برتر دنیا (بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای در سطح جهانی)، از سایت دانشگاه‌های مربوطه تهیه شد. سپس برنامه‌ها به‌دقت مطالعه شد. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این پژوهش، جستجوی الکترونیکی در پایگاه‌های داده‌های علمی فارسی و انگلیسی از‌جمله Google scholar، Pub Med، Science Direct، CINAHL، Iran Medex، SID و Magiran از سال 2000 تا 2017 انجام شد. یافته‌ها: شایستگی‌های مورد ‌انتظار از دانشجویان دکتری تخصصی پرستاری در برنامه‌های دانشگاهای مختلف بررسی‌شده در این پژوهش، توانایی استفاده از پژوهش برای توسعه علم پرستاری، آموزش، رهبری و مدیریت است. برنامه پرستاری ایران از لحاظ در‌ برگرفتن این شایستگی‌ها، نسبت ‌به سایر برنامه‌ها غنی‌تر است. در برنامه جدید تربیت دانشجوی دکتری پرستاری در ایران، سعی شده در کنار انتظارات قبلی مهارت‌های بالینی نیز گنجانده شود؛ با ‌این‌حال، بررسی واحدهای درسی و سرفصل دروس این برنامه نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب این شایستگی‌ها وجود ندارد. نتیجه‌گیری کلی: غنی‌کردن برنامه آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری و انتظار کسب شایستگی‌های متعدد در دانشجویان، بدون برنامه‌ریزی مناسب غیر ممکن است و می‌تواند به تکرار آموخته‌های قبلی، سردرگمی و در نهایت، بی‌انگیزگی دانشجویان این دوره، عدم بهبود وﺿﻌﯿﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎری ایﺮان و عدم اﻋﺘﻼی رﺷﺘﻪ منجر شود SP - 30 EP - 41 AU - Adib-Hajbaghery, M AU - Hosieni, F AD - Professor,Trauma nursing research center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran. (*Corresponding Author) Tel:03155540021 E-mail: adib1344@yahoo.com KW - Nursing KW - Iran KW - Nursing Students KW - Education UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2704-fa.html DO - 10.29252/ijn.31.113.30 ER -