@ARTICLE{Khajeh, author = {Khajeh, N and Shayof, D and }, title = { The Predictive Role of Parenting Styles in Emotional Intelligence of Students}, volume = {28}, number = {97}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی از طریق مدیریت موثر و استفاده از هیجان‌ها در انگیزش و برقراری ارتباط موثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سبک‌های فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر گرگان در سال 89-1390 بودند که با نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 387 نفر (196 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-on و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری Baumrind استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد سبک‌های فرزندپروری والدین رابطه معنی داری با هوش هیجانی دانش آموزان داشت و به طور مشترک 87/0 از واریانس، متغیر هوش هیجانی را پیش بینی کرد. همچنین سبک فرزندپروری مقتدر قوی ترین پیش بین هوش هیجانی که با مقدار پیش بینی کنندگی مثبت 71/0، در دانش آموزان بود. سبک‌های فرزندپروری مستبد و آسان گیر نیز به صورت منفی به ترتیب 62/0 و 26/0 درصد از تغییرات هوش هیجانی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری کلی: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، سبک‌های فرزندپروری عامل مهمی در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان هستند. لذا پیشنهاد می‌شود جهت تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، مشاوران مدارس به آموزش سبک‌های فرزندپروری مناسب برای والدین بپردازند. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2238-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2238-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.28.97.66}, year = {2015} }