@ARTICLE{Davarniya, author = {Mazhari, M and Zahrakar, K and Shakarami, M and Davarniya, R and Abdollah Zadeh, A and }, title = {The Effect of Relationship Enhancement Program (REP) on Reducing Marital Conflicts of Dual- Career Couples}, volume = {29}, number = {102}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: یکی از مهمترین عواملی که موجب بروز ناسازگاری و تعارض در زندگی زناشویی می‌گردد، مشکلات ارتباطی زوج‌ها است که نتیجه فقدان مهارت‌های مناسب و ضروری برای برقراری روابط سالم و صمیمانه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه غنی سازی ارتباط بر کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های هر دو شاغل انجام شد. روش بررسی: روش مطالعه نیمه تجربی و از نوع طرح‌های پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه پژوهش را کلیه زنان متاهل شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار در سال 1392 تشکیل می‌دادند که خواستار شرکت در جلسات آموزشی بودند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 20 نفر از معلمان زن که در پرسشنامه تعارضات زناشوبی براتی و ثنایی بیشترین میزان تعارض را با همسرشان را نشان داده بودند، انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند. جلسات برنامه غنی سازی ارتباط در هشت جلسه به شیوه گروهی برای گروه مداخله برگزار شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار نسخه 16 SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش برنامه غنی سازی ارتباط باعث کاهش معنی دار تعارضات زناشویی زنان گروه مداخله درمرحله پس آزمون (92/13 = F و 01/0 > P) و همچنین تمامی مولفه‌های این متغیر شامل کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش‌های هیجانی، افزایش جلب حمایت از فرزند، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان، و جدا کردن امور مالی از یکدیگر شده است. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌های این پژوهش نشان داد که برنامه غنی سازی ارتباط توانسته بر کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های هر دو شاغل موثر واقع شود. پیشنهاد می‌گردد در پژوهش‌های آتی، کارآیی برنامه غنی سازی ازدواج بر روی سایر متغیرهای زناشویی مورد بررسی قرار گیرد. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2331-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2331-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.29.102.32}, year = {2016} }