@ARTICLE{Bagheri, author = {Hasanpour, M and Hasanzadeh, A and Ghaedi Heidari, F and Bagheri, M and }, title = {Critical Thinking Skills of Nursing Students }, volume = {28}, number = {93}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگی‌های دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: مهارت‌های تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد ( ٪8/32) بود و ارتباط معنی‌داری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمره‌ی مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمونANOVA وجود نداشت ( 05/0P>). نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2047-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2047-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.28.93.94.22}, year = {2015} }