AU - Shareinia, H AU - Khodadadi, E AU - Nedaei, H AU - Hosseini, M TI - Professional and Ethical Values in Providing Nursing Care from Nurses’ Perspective PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJN JN - IJN VO - 31 VI - 112 IP - 112 4099 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2648-fa.html 4100 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2648-fa.pdf SO - IJN 112 AB  - زمینه و هدف: شناخت ارزش‌های حرفه‌ای، بخش مهمی از عملکرد حرفه پرستاری را تشکیل می‌دهند. به دلیل نقش اساسی پرستاران در نظام سلامت، ایجاد شرایطی جهت توسعه و تکامل این ارزش‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی ارایه مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی با شرکت ۱۷۰ نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال ۱۳۹۵انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش نامه‌ای مشتمل بر ویژگی‌های جمعیت شناختی و مقیاس بازنگری شده‌ی ارزش‌های حرفه‌ای پرستاری (NPVS-R) Weis و Schank در پنج بعد (مراقبت، عمل گرایی، حرفه‌ای شدن، اعتماد و عدالت) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. یافته‌ها: در بین مولفه‌های مربوط به ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی در پرستاران بیشترین امتیاز مربوط به مؤلفه مراقبت با میانگین نمره ۵۷/۰ ± ۹۶/۳ و کمترین امتیاز مربوط به مؤلفه عمل گرایی با میانگین نمره ۷۰/۰ ± ۶۳/۳ بوده است. نمره کلی پرسشنامه ارزش‌های حرفه‌ای در پرستاران برابر با ۰۵/۱۴ ± ۰۱/۱۰۰ بود. اولویت بندی ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی از دیدگاه پرستاران به ترتیب شامل مراقبت، عدالت، اعتماد، حرفه‌ای شدن و عمل گرایی بود. نتیجه‌گیری کلی: این مطالعه نشان داد پرستاران آن دسته از ارزش‌های پرستاری را که به طور مستقیم با شغل آن‌ها ارتباط دارد را مهم می‌شمارند. بنابراین درک اهمیت برخی از ابعاد یا مؤلفه‌های ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی که مرتبط با وظایف غیرمستقیم پرستاران است نیاز به توجه بیش‌تری دارد و لازم است آموزش تمام ابعاد حرفه‌ای و اخلاقی در دوران تحصیلی پرستاران مورد توجه قرار گیرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJN PG - 44 PT - Review YR - 2018