RT - Journal Article T1 - The Effect of Fordyce Happiness Training on the Depression of the Mothers of Premature Infants Admitted to the Neonatal Intensive Care Unit JF - IJN YR - 2020 JO - IJN VO - 33 IS - 124 UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3177-fa.html SP - 1 EP - 12 K1 - Depression K1 - Cognitive-Behavioral K1 - Mothers K1 - Premature Infant AB - زمینه و هدف: با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه مراقبت با کیفیت در بخش‌های ویژه نوزادان انجام شده است، نیازهای روانی مادران آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مادرانی که نوزاد نارس آنها در بخش‌های ویژه نوزادان بستری می‌شوند با انواعی از مشکلات روانشناختی همچون افسردگی روبه رو می‌شوند. امروزه شناسایی و ارائه برنامه مداخله زود هنگام برای پیشگیری و کاهش این شرایط به یکی از اولویت‌های خدمات بهداشتی در جهان تبدیل شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر افسردگی مادران نوزادان نارس بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نوزادان مراکز درمانی شهر زاهدان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی در بهار و تابستان سال 1398 بر روی 80 مادر نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در شهر زاهدان انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه در دسترس انجام شد و نمونه‌ها در دو گروه مداخله (40 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند. قبل از مطالعه از مادران خواسته شد که فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه‌ افسردگی بک را تکمیل نمایند. مادران گروه مداخله در گروه‌های 5-4 نفره برنامه آموزش شادکامی فوردایس (Fordyce) را طی شش جلسه به صورت یک روز درمیان در مدت زمان 60 -45 دقیقه دریافت کردند. پس از گذشت یک ماه از مداخله مجدداً پرسشنامه تکمیل شد. داده‌ها به وسیله نرم افزار SPSSنسخه 16 و به کمک آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره افسردگی مادران نوزادان نارس بستری در بخش ویژه نوزادان دو گروه پس از آموزش شادکامی فوردایس تفاوت آماری معنی‌دار دارد (0001/0=P) و این بدان معنی است که اجرای آموزش شادکامی فوردایس در گروه مداخله توانسته باعث کاهش میانگین نمره افسردگی مادران شود. میانگین نمره افسردگی مادران نوزادان در گروه مداخله قبل از آموزش شادکامی از 81/5 ± 72/23 به 17/3 ± 47/11 پس از آن کاهش یافت و در گروه کنترل از 58/10 ± 82/21 قبل از مداخله به 62/3 ± 90/23 پس از آن افزایش یافت. نتیجه‌گیری کلی: نتایج مطالعه حاضر نشان داد آموزش مبتنی بر شادکامی فوردایس می‌تواند افسردگی مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را کاهش دهد. بنابراین می‌توان این برنامه آموزشی را در کنار برنامه‌های خانواده محور در مراکز درمانی به اجرا در آورد و ضروری است برنامه‌هایی همچون آموزش شادکامی فوردایس جهت حفظ و ارتقاء سلامت روان مادران مد نظر قرار گیرد. LA eng UL http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3177-fa.html M3 10.29252/ijn.33.124.1 ER -