AU - Borhani, F AU - Fazljoo, SE AU - Abbaszadeh, A TI - Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJN JN - IJN VO - 27 VI - 90 IP - 90 4099 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.html 4100 - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.pdf SO - IJN 90 AB  - چکیده زمینه و هدف: حیطۀ ارائۀ مراقبتهای پرستاری سرشار از معضلاتی است که نیازمند توانایی استدلال اخلاقی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه شهید صدوقی یزد طراحی و انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی_ مقطعی است که در سال 1391 صورت گرفت. نمونه پژوهش 113 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری NDT ( Nursing Dilemma Test ) که بر اساس سطح استدلال اخلاقی Kohlberg طراحی شده است جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، t-test ، ANOVA ) تحت نرم افزار آماری Spss نسخه 18 بهره گرفته شد. یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادند که میانگین نمره ی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری (2/2 ± 23/43) می باشد. از میان ویژگی های فردی، سن با قدرت استدلال اخلاقی ارتباط داشت (03/0 = P ). قدرت استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با سنوات تحصیلی آنان رابطۀ معناداری دارد (04/0 = P ). نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی راهکارها و استراتژی های خاصی را در راستای افزایش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بکار بندند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJN PG - 102 PT - Research YR - 2014