@ARTICLE{Fazljoo, author = {Borhani, F and Fazljoo, SE and Abbaszadeh, A and }, title = {Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences}, volume = {27}, number = {90}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: حیطۀ ارائۀ مراقبتهای پرستاری سرشار از معضلاتی است که نیازمند توانایی استدلال اخلاقی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه شهید صدوقی یزد طراحی و انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی_ مقطعی است که در سال 1391 صورت گرفت. نمونه پژوهش 113 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری NDT ( Nursing Dilemma Test ) که بر اساس سطح استدلال اخلاقی Kohlberg طراحی شده است جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، t-test ، ANOVA ) تحت نرم افزار آماری Spss نسخه 18 بهره گرفته شد. یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادند که میانگین نمره ی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری (2/2 ± 23/43) می باشد. از میان ویژگی های فردی، سن با قدرت استدلال اخلاقی ارتباط داشت (03/0 = P ). قدرت استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با سنوات تحصیلی آنان رابطۀ معناداری دارد (04/0 = P ). نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی راهکارها و استراتژی های خاصی را در راستای افزایش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بکار بندند. }, URL = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1918-fa.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, doi = {10.29252/ijn.27.90.91.102}, year = {2014} }