TY - JOUR JF - IJN JO - IJN VL - 21 IS - 53 PY - 2008 Y1 - 2008/9/01 TI - Content analysis TT - تحلیل محتوا N2 -   زمینه و هدف: تحلیل محتوا یک شیوه پژوهشی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیام‌های ارتباطی به کار می رود. این شیوه ابتدا در علوم ارتباطات به کار گرفته شد و در حال حاضر در تحلیل رسانه‌ها استفاده زیادی دارد. در سال های اخیر این شیوه پژوهش در سایر علوم، از جمله پرستاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.   روش بررسی: با توجه به اهمیت این روش در پرستاری و کمبود منابع فارسی، این مطالعه مروری به منظور روشن سازی و تبیین ابعاد، تعاریف، طبقه‌بندی‌ها، اصول و مبانی مفهومی این روش، با استفاده از کتاب‌ها و مقالات داخلی و خارجی انجام شده است.   یافته ها: تحلیل محتوا به اعتقاد بیشتر صاحبنظران روش پژوهشی است که برای بیان مفاهیم یا واژه‌های معینی در یک متن و یا مجموعه‌ای از متون استفاده می‌شود. برخی نیز آن‌ را یک روش تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌دانند. متن می‌تواند شامل کتاب، فصل یا فصل‌هایی از یک کتاب، نوشته‌ها‌، مصاحبه، گفتگو، عناوین و مقالات مطبوعات و اسناد تاریخی باشد. پژوهشگر با استفاده از تحلیل محتوا وجود مفهوم و ارتباط بین واژه‌ها و یا مفاهیم را تحلیل کرده و درباره پیام‌های موجود در متن، نویسنده آن، مخاطب و حتی فرهنگ و دوره زمانی اثر نتیجه‌گیری می‌نماید. نتیجه گیری : تحلیل محتوا هم در تحقیقات کمی و هم در تحقیقات کیفی قابل استفاده می‌باشد SP - 41 EP - 52 AU - R. Zeighami, AU - M. Bagheri Nesami, AU - Oskouie, F AU - M. Yadavar Nikravesh, AD - KW - Content analysis KW - Research method KW - Quantitative research KW - Qualitative research UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-408-fa.html ER -