%0 Journal Article %A Roshaninejad, M, %A Omrannasab, M, %A Kamali, P, %A Hassanzadeh, M, %T ASSOCIATION BETWEEN RELIGIOUS BELIEFS AND MENTAL HEALTH OF STUDENTS %J Iran Journal of Nursing %V 13 %N 25 %U http://ijn.iums.ac.ir/article-1-249-fa.html %R %D 2001 %K Religious beliefs, Mental health, %X   مقدمه‌ : سلامتی‌در زمره‌ بالاترین‌نعمتهاست‌ وسلامت‌ روان‌از مقوله‌هایی‌است‌ که‌توجه‌ به‌ آن‌ از بدو تولد حائز اهمیت‌ می‌باشد. به‌ نظر می‌رسد که‌ اعتقادات‌ دینی‌ در ارتباط‌ مستقیم‌ با سلامت‌ روانی‌ قرار داشته‌، مکانیزمهای‌ انطباقی‌ را افزایش‌ داده‌ و بهبود ناراحتیهای‌ ناشی‌ از رویدادهای‌ ضربه‌ای‌ را تسریع‌ می‌کند.   هدف‌ :تعیین‌ ارتباط‌ بین‌ اعتقادات‌ دینی‌ و سلامت‌ روان‌ در دانشجویان‌ سال‌ آخر کارشناسی‌.   نوع‌ پژوهش‌ : پژوهش‌ انجام‌ شده‌ یک‌ مطالعه‌ همبستگی‌ یا همخوانی‌ بود. بااستفاده‌ از پرسشنامه‌ میزان‌ سلامت‌ روان‌ واعتقادات‌ دینی‌ دانشجویان‌ مورد سنجش‌ قرار گرفت‌ و سپس‌ ارتباط‌ بین‌ این‌ دو متغیر تعیین‌ شد.   نمونه‌ : تعداد 225 نفر از دانشجویان‌ سال‌ آخر کارشناسی‌ به‌ روش‌ نمونه‌گیری‌ طبقه‌ای‌ از رشته‌های‌ مختلف‌ دانشکده‌های‌ متفاوت‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ ایران‌ انتخاب‌ و در مطالعه‌ شرکت‌ داده‌ شدند.   نتایج‌ : یافته‌هانشان‌ داد که‌ اکثریت‌ دانشجویان‌ دارای‌ سلامت‌ روان‌ بوده‌ و از اعتقادات‌ دینی‌ متوسط‌ برخوردار بودند. ارتباط‌ معنی‌داری‌ بین‌ دو متغیر اعتقادات‌ دینی‌ و سلامت‌ روان‌ وجود داشت‌ (001/0 > P ). نتایج‌ مؤید آن‌ بود که‌ بالاترین‌ درصد سلامت‌ روان‌ 55/79%) متعلق‌ به‌ دانشجویان‌ با اعتقادات‌ دینی‌قوی‌ می‌باشد.   بحث‌ ونتیجه‌گیری‌ : اعتقادات‌ دینی‌ قوی‌ بر کلیه‌ ابعاد سلامت‌ روان‌ دانشجویان‌ مؤثر بوده‌ و باعث‌ می‌شود که‌ دانشجویان‌ کمتر احساس‌ افسردگی‌ و اضطراب‌ کنند و با بحرانها و مشکلات‌ روانی‌ بهتر تطابق‌ حاصل‌ نمایند. لذا باید گفت‌ آشنایی‌ با رویکردهای‌ دینی‌، دیدگاههای‌ عمیق‌ عرفانی‌ و مبانی‌ ارزشمند اسلامی‌ جهت‌ حفظ‌ سلامت‌ روانی‌ اهمیت‌ بسیار دارد. در این‌ راستا پیشنهاد می‌شود که‌ پژوهشهایی‌ در ابعاد مختلف‌ سلامت‌ روان‌ و اعتقادات‌ دینی‌ بطور جداگانه‌ انجام‌ گیرد تا ارتباط‌ ابعاد مختلف‌ اعتقادات‌ دینی‌ با سلامت‌ روان‌ را مشخص‌ سازد. %> http://ijn.iums.ac.ir/article-1-249-fa.pdf %P 28-35 %& 28 %! %9 Research %L A-10-1-161 %+ %G eng %@ 2008-5931 %[ 2001