TY - JOUR JF - IJN JO - IJN VL - 19 IS - 48 PY - 2007 Y1 - 2007/5/01 TI - Knowledge and Attitudes of Women Towards Sexually Transmitted Diseases and AIDS TT - آگاهی و نگرش زنان در مورد بیماری‌های مقاربتی و ایدز و عوامل مرتبط با آن N2 -   زمینه و هدف: امروزه بیماری‌های مقاربتی به عنوان یک معضل بزرگ بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح می باشند و مطالعات قبلی نشان داده که هر روز حدود یک میلیون نفر به یکی از بیماری‌های مقاربتی (سالانه 333 میلیون مورد در جهان) آلوده می شوند. هدف این مطالعه تعیین آگاهی و نگرش زنان در مورد بیماری‌های مقاربتی و ایدز و عوامل مرتبط با آن بود.   روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش زنان سنین باروری 49-15 سال با حداقل سواد خواندن و نوشتن بودند. تعداد نمونه 500 نفر بود، که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. پس از تکمیل پرسشنامه ها به سؤوالات آگاهی و نگرش و براساس امتیاز حاصل شده آگاهی و نگرش طبقه‌بندی گردید. سپس ارتباط بین این دو متغیر مورد بررسی قرار گرفت. محیط پژوهش شهرستان اندیمشک بود.   یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سنی زنان 9±18/27 سال بود. از نظر تحصیلات 8/62درصد دیپلم و بالاتر بودند. فقط 2/11درصد زنان از آگاهی خوب برخوردار بودند.همچنین 4/52 درصد نمونه ها دارای نگرش منفی نسبت به راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز بودند.آنالیز واریانس ارتباط معنی دارآماری را بین آگاهی با سن (002/0= P )، تحصیلات(00/0= P )، شغل(00/0= P )، شغل(008/0= P ) و تحصیلات همسر (025/0= P ) و همچنین بین نگرش با سن (00/0= P )، تحصیلات (00/0= P )، شغل(003/0= P )، نشان داد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین آگاهی و نوع نگرش ارتباط مستقیم وجود دارد (00/0= P ).   نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه،آگاهی مناسب در مورد بیماری‌های مقاربتی و ایدز به تغییر نگرش و رفتارهای مناسب می انجامد و از ترس و وحشت بی مورد می کاهد. قشر زنان جامعه نیاز به آموزش بیشتری در این زمینه دارند. رسانه های گروهی را می توان به عنوان محور آموزشی در این زمینه در نظر گرفت. SP - 47 EP - 54 AU - M.Ostovar, AU - F. Nassiriziba, AU - S.Taavoni, AU - H. Haghani, AD - KW - Knowledge KW - Attitude KW - Sexually transmitted diseases KW - AIDS UR - http://ijn.iums.ac.ir/article-1-218-fa.html ER -