جلد 17، شماره 40 - ( زمستان 1383 )                   جلد 17 شماره 40 صفحات 61-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، manager7228@yahoo.com
چکیده:   (14096 مشاهده)

 رضایت بیمار پدیده پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد و بازتاب نظر بیماران درباره مراقبت و خدمات بهداشتی برای مدیران، ارائه دهندگان مراقبت و بیماران ارزشمند است.

  تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی از خدمات پزشکی و کادر پرستاری بیمارستان های کامکار و نکویی قم در سال 1382 انجام شده است.

  این مطالعه مقطعی بر روی 400 بیمار واجد شرایط شرکت در پژوهش صورت گرفته است. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. از پرسشنامه رضایتمندی که روایی و پایایی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1375 به تأئید رسیده بود، استفاده گردید. اطلاعات توسط پرسشگران به روش مصاحبه جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید.

  با توجه به نتایج تحقیق میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکان 79درصد (77 درصد در بیمارستان کامکار و 81درصد در بیمارستان نکویی) و خدمات کادر پرستاری 74درصد (73 درصد در بیمارستان کامکار و 75 درصد در بیمارستان نکویی) به دست آمد.

  در این پژوهش میزان رضایت کلی بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری 5/76درصد (75درصد در بیمارستان کامکار و 78 درصد در بیمارستان نکویی) به دست آمد به منظور افزایش هر چه بیشتر میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان ها پیشنهاد می شود که براساس یافته های این پژوهش با برنامه ریزی و عملکرد صحیح در جهت رفع عوامل نارضایتی اقدام های مقتضی صورت پذیرد.

متن کامل [PDF 116 kb]   (3280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1385/9/26 | انتشار: 1383/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.