جلد 31، شماره 114 - ( آبان 1397 )                   جلد 31 شماره 114 صفحات 17-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09148127984 Email:sahargholami_b67@yahoo.com
چکیده:   (150 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های ارتباطی سنگ بنای قابلیت‌های بالینی برای ارائه دهندگان خدمات مراقبی هستند. یکی از ابعاد ارتباط در بالین فرآیند انتقال خبر ناگوار است که از جزئیات روانشناختی ظریفی برخوردار بوده و همواره یک فرآیند چالش برانگیز برای تیم درمان است. این پژوهش با هدف سنجش میزان آگاهی دانشجویان پرستاری از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آن‌ها در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1396 انجام شده است، آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را از نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها می‌سنجد. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری و در نرم افزار.SPSS نسخه 18 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آنالیز داده‌ها نشان داد که دانشجویان پرستاری از سطح آگاهی متوسط به بالایی برخوردار بودند. تفاوت آماری معنی‌داری نیز در میزان آگاهی بر حسب گذراندن واحد درسی اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه‌ای (011/0P=) و سال تحصیل (037/0P=) دیده شد. به این صورت که دانشجویانی که این واحد را گذرانده و در سال پایین‌تر تحصیلی قرار داشتند نمره بالاتری کسب کرده بودند. با این وجود، در میزان آگاهی بر حسب جنسیت (550/0P=) و علاقه به رشته (546/0P=) تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری کلی: داشتن آگاهی در زمینه اخلاق حرفه‌ای و توانایی ارتباط مؤثر برای کادر درمان یک برتری محسوب می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان امیدوار بود با ارائه دروس مرتبط با اخلاق و ارتباط در آموزش پرستاری و همچنین تدوین برنامه‌های آموزشی بیشتر در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی توسط برنامه‌ریزان و مسئولان آموزش علوم پزشکی بتوان به نتایج مطلوب‌تری در این زمینه دست یافت.
متن کامل [PDF 846 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۶

فهرست منابع
1. Ravanipour M, Gholami S, Jahanpour F, Hashemi M, Hoseini S. Assessment of Nurses'knowledge about How to Convey Bad News to Patients and their Companions. Medical Ethics. 2014;29:171-91.
2. Managheb S, Mosalanejad N. The impact of role play and group discussion on the knowledge and attitude of interns of Jahrom Medical School about breaking bad news, 2009. Journal of Jahrom University of Medical Sciences. 2011;9(7):789-96.
3. Abel J, Dennison S, Senior-Smith G, Dolley T, Lovett J, Cassidy S. Breaking bad news—development of a hospital-based training workshop. The lancet oncology. 2001;2(6):380-4. [DOI:10.1016/S1470-2045(00)00393-4]
4. Martins RG, Carvalho IP. Breaking bad news: patients' preferences and health locus of control. Patient Educ Couns. 2013;92(1):67-73. [DOI:10.1016/j.pec.2013.03.001] [PMID]
5. Imanipour M, Karim Z, Bahrani N. Role, perspective and knowledge of Iranian critical care nurses about breaking bad news. Aust Crit Care. 2016;29(2):77-82. [DOI:10.1016/j.aucc.2015.07.003] [PMID]
6. Ehsani M, Taleghani F, Hematti S, Abazari P. Perceptions of patients, families, physicians and nurses regarding challenges in cancer disclosure: A descriptive qualitative study. Eur J Oncol Nurs. 2016;25:55-61. [DOI:10.1016/j.ejon.2016.09.003] [PMID]
7. Parsa M, Bagheri A, Larijani B. Telling bad news and its various aspects. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2011;4(6):1-14
8. Baile WF, Lenzi R, Parker PA, Buckman R, Cohen L. Oncologists' attitudes toward and practices in giving bad news: an exploratory study. J Clin Oncol. 2002;20(8):2189-96. [DOI:10.1200/JCO.2002.08.004] [PMID]
9. Vahdaninia M, Montazeri A. Cancer patient education in Iran: attitudes of health professionals. Payesh Journal. 2003;2(4):259-65.
10. Larizadeh M, Malekpour-Afshar R. Knowledge of patients with cancer towards their disease status. Research in Medicine. 2007;31(1):85-90
11. Tarighat Saber G, Zarei S, Etemadi A, Mohammadi M, Shams G. Assessment Of Knowledge And Satifaction Of Information Given In Cancer Patients Referred To Imam Khomeini Hospital 1382-1383 And Itss Assossiation With Anxiety and Depression In These Patients. Tehran University Medical Journal TUMS Publications. 2006;64(2):165-71
12. Deschepper R, Bernheim JL, Vander Stichele R, Van den Block L, Michiels E, Van Der Kelen G, et al. Truth-telling at the end of life: a pilot study on the perspective of patients and professional caregivers. Patient Educ Couns. 2008;71(1):52-6. [DOI:10.1016/j.pec.2007.11.015] [PMID]
13. Mosadegh rad A. Comparative study of patients' rights charter in several selected countries and Iran. Tamin-e-Ejtemaei Social Security Quarterly. 2003;5(3):33-52.
14. Chaturvedi SK, Chandra PS. Breaking bad news—Issues important for psychiatrists. Asian J Psychiatr. 2010;3(2):87-9. [DOI:10.1016/j.ajp.2010.03.009] [PMID]
15. Gao Z. Delivering bad news to patients—the necessary evil. Journal of Medical Colleges of PLA. 2011;26(2):103-8. [DOI:10.1016/S1000-1948(11)60033-6]
16. Banihashemi K. Medical ethics and bad news delivery to patients. Ethics in Science and Technology. 2009;4(1,2):115-9.
17. Shakeriniya I. Telling bad news: the necessity of its training. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(1):29-38.
18. Eggly S, Afonso N, Rojas G, Baker M, Cardozo L, Robertson RS. An assessment of residents' competence in the delivery of bad news to patients. Acad Med. 1997;72:397-9. [DOI:10.1097/00001888-199705000-00023] [PMID]
19. Al-Mohaimeed AA, Sharaf FK. Breaking bad news issues: a survey among physicians. Oman Med J. 2013;28(1):20. [DOI:10.5001/omj.2013.05] [PMID] [PMCID]
20. Tavakol M, Torabi S, Lyne OD, Zeinaloo AA. A quantitative survey of intern's knowledge of communication skills: an Iranian exploration. BMC Med Educ. 2005;5(1):1-6. [DOI:10.1186/1472-6920-5-6] [PMID] [PMCID]
21. Reinke LF, Shannon SE, Engelberg RA, Young JP, Curtis JR. Supporting hope and prognostic information: nurses' perspectives on their role when patients have life-limiting prognoses. J Pain Symptom Manage. 2010;39(6):982-92. [DOI:10.1016/j.jpainsymman.2009.11.315] [PMID] [PMCID]
22. Aghabarari M, Mohammadi I, Varvani FA. Barriers to Application of Communicative Skills by Nurses in Nurse-Patient Interaction: Nurses and Patients'perspective. Iran Journal of Nursing. 2009;22(61):19-31.
23. Farrell M. The challenge of breaking badnews. Intensive Crit Care Nurs. 1999;15(2):101-10. [DOI:10.1016/S0964-3397(99)80006-8]
24. Warnock C, Tod A, Foster J, Soreny C. Breaking bad news in inpatient clinical settings: role of the nurse. J Adv Nurs. 2010;66(7):1543-55. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2010.05325.x] [PMID]
25. Baghdari N, Torkmannejad Sabzevari M, Karimi Moonaghi H, Rad M, Amiri M. The Effect of Educational Approaches on Knowledge and Attitude of Midwifery Students in Breaking bad News to Patients. Journal of Medical Education Development. 2016;9(22):12-20.
26. Harrahill M. Giving bad news gracefully. J Emerg Nurs. 2005;31(3):312-4. [DOI:10.1016/j.jen.2005.01.006] [PMID]
27. Abdul Hafez MI, Zainudin LD. Breaking Bad News. Med J Malaysia. 2017;71(1):26-7.
28. managheb SE, mohammadi m. Knowledge and attitudes of clinical teachers, family physicians, and medical interns towards giving bad news, a study in Jahrom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Educ. 2011;11(5):436-43.
29. Dosanjh S, Barnes J, Bhandari M. Barriers to breaking bad news among medical and surgical residents. Med Educ. 2001;35(3):197-205. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2001.00766.x [DOI:10.1111/j.1365-2923.2001.00766.x] [PMID]
30. Arbabi M, Roozdar A, Taher M, Shirzad S, Arjmand M, Mohammadi MR, et al. How to break bad news: physicians' and nurses' attitudes. Iranian journal of psychiatry. 2010;5(4):128-33. [PMID] [PMCID]
31. Ford S, Fallowfield L, Lewis S. Can oncologists detect distress in their out-patients and how satisfied are they with their performance during bad news consultations? Br J Cancer. 1994;70(4):767-70. [DOI:10.1038/bjc.1994.393] [PMID] [PMCID]
32. Ghafari NA, Salari P, Mirzazadeh A. Study on Breaking Bad News to Patients among Physicians of Kerman University of Medical Sciences. Medical Journal of Hormozgan University. 2006;10(2):179-84.
33. Toloei M, Faghihzadeh S, Sadooghi Asl A. The nurses' motivating factors in relation to patient training. Journal of hayat. 2006;12(2):43-51.
34. Atashzadeh SF, Ashktorab T. Factors influencing implementation of nursing process by nurses: A qualitative study. Knowledge & Health. 2011;6(3):16-23.