جلد 30، شماره 110 - ( اسفند 1396 )                   جلد 30 شماره 110 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس:33450187- 077 pouladi2008@yahoo.com :Email
3- مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
4- دانشیار، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (5778 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اختلال در ارتباط کلامی از مهمترین مشکلات بیماران تحت تهویه مکانیکی، است که اضطراب و کاهش رضایتمندی را در پی دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری می‌باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش روش‌شناسی است که به روش (2010) walts طی چهار گام تعریف مدل مفهومی؛ تعیین اهداف طراحی ابزار؛ تدوین طرح اولیه؛ تعیین روایی و پایایی در سال 1395 طراحی گردید. جامعه پژوهش تمامی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نمونه پژوهش 240 بیمار بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ارزیابی روایی پرسشنامه با روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه پایایی بیرونی و ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نرم‌افزار SPSS نسخه 19جهت تحلیل و تجزیه داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نسخه ابتدایی پرسشنامه با 27 گویه طراحی شد. پس از طی فرآیند روایی صوری و محتوی، نسخه دوم پرسشنامه با 24 گویه و با کسب امتیاز تأثیر بالاتر از5/1 برای تمامی گویه‌ها و نمره CVI معادل 89/0 وCVR  معادل 88/0 استخراج گردید. در روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد گویه‌ها به 12گویه تقلیل یافت و پرسشنامه نهایی با 12 گویه در سه بعد رضایتمندی در رفع نیازهای فیزیولوژیک، اجتماعی و عاطفی- روانی با توان پیشگویی 706/47 استخراج شد. پایایی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 67/0 تأیید شد و ضریب همبستگی پیرسون نیز معادل 67/0 ثبات ابزار را نشان داد.
نتیجه‌گیری کلی: نظر به محدودیت دسترسی به ابزار اختصاصی سنجش رضایت بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط پرستاران، این پرسشنامه می‌تواند جهت شناخت خلاءهای ارتباطی بیمار- پرستار و شناخت نیازهای بیماران در حیطه‌های مختلف کارآمد باشد؛ همچنین می‌تواند در ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی کمک شایانی نماید.
متن کامل [PDF 972 kb]   (3244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/8/17 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1396/11/18

فهرست منابع
1. Happ MB, Garrett K, Thomas DD, Tate J, George E, Houze M, et al. Nurse-patient communication interactions in the intensive care unit. Am J Crit Care. 2011;20(2):e28-e40. [DOI:10.4037/ajcc2011433] [PMID] [PMCID]
2. Borzabadi farahani Z, Judaki M, Ashktorab T, Zayeri F, Atashzade shuride F. [The effect of three methods of communication on satisfaction of patients under mechanical ventilation in the intensive care unit of Arak]. Research journal of school of nursing and midwifery Shahid Beheshti University of medical science. 2012;22(77):46-51.
3. Samuelson KA. Adult intensive care patients' perception of endotracheal tube-related discomforts: a prospective evaluation. Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care. 2011;40(1):49-55. [DOI:10.1016/j.hrtlng.2009.12.009] [PMID]
4. Patak L, Gawlinski A, Fung N, Doering L, Berg J. Patients' reports of frustrations and healthcare practitioner interventions during mechanical ventilation.(Poster Abstracts). Am J Crit Care. 2003;12(3):285-6.
5. Hafsteindóttir TB. Patient's experiences of communication during the respirator treatment period. Intensive Crit Care Nurs. 1996;12(5):261-71. [DOI:10.1016/S0964-3397(96)80693-8]
6. Charlton CR, Dearing KS, Berry JA, Johnson MJ. Nurse practitioners' communication styles and their impact on patient outcomes: an integrated literature review. Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2008;20(7):382-8. [DOI:10.1111/j.1745-7599.2008.00336.x] [PMID]
7. Hall JA, Roter DL, Blanch-Hartigan D, Mast MS, Pitegoff CA. How patient-centered do female physicians need to be? analogue patients' satisfaction with male and female physicians' identical behaviors. Health communication. 2015;30(9):894-900. [DOI:10.1080/10410236.2014.900892] [PMID]
8. Faridpour S, Aghlmand S, Feyzi J. [A Study on the Healthcare Service Elements Effects on Patients'satisfaction among the University, Social Security, and Private Hospitals in Urmia]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2015;13(5):404-16.
9. Wong EL, Coulter A, Hewitson P, Cheung AW, Yam CH, fai Lui S, et al. Patient experience and satisfaction with inpatient service: development of short form survey instrument measuring the core aspect of inpatient experience. PLoS One. 2015;10(4):e0122299. [DOI:10.1371/journal.pone.0122299] [PMID] [PMCID]
10. Al-Abri R, Al-Balushi A. Patient satisfaction survey as a tool towards quality improvement. Oman Med J. 2014;29(1):3. [DOI:10.5001/omj.2014.02] [PMID] [PMCID]
11. Azoulay E, Pochard F, Chevret S, Lemaire F, Mokhtari M, LE GALL J-R, et al. Meeting the needs of intensive care unit patient families: a multicenter study. Am J Respir Crit Care Med. 2001;163(1):135-9. [DOI:10.1164/ajrccm.163.1.2005117] [PMID]
12. Happ MB. Interpretation of nonvocal behavior and the meaning of voicelessness in critical care. Soc Sci Med. 2000;50(9):1247-55. [DOI:10.1016/S0277-9536(99)00367-6]
13. Löf L, Berggren L, Ahlström G. ICU patients' recall of emotional reactions in the trajectory from falling critically ill to hospital discharge: follow-ups after 3 and 12 months. Intensive Crit Care Nurs. 2008;24(2):108-21. [DOI:10.1016/j.iccn.2007.08.001] [PMID]
14. Nelson JE, Meier DE, Litke A, Natale DA, Siegel RE, Morrison RS. The symptom burden of chronic critical illness. Crit Care Med. 2004;32(7):1527-34. [DOI:10.1097/01.CCM.0000129485.08835.5A] [PMID]
15. Arnetz JE, Arnetz BB. The development and application of a patient satisfaction measurement system for hospital-wide quality improvement. Int J Qual Health Care. 1996;8(6):555-66. [DOI:10.1093/intqhc/8.6.555]
16. Leiter MP, Harvie P, Frizzell C. The correspondence of patient satisfaction and nurse burnout. Soc Sci Med. 1998;47(10):1611-7. [DOI:10.1016/S0277-9536(98)00207-X]
17. Merkouris A, Papathanassoglou ED, Lemonidou C. Evaluation of patient satisfaction with nursing care: quantitative or qualitative approach? Int J Nurs Stud. 2004;41(4):355-67. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2003.10.006] [PMID]
18. Lin C-c. Patient satisfaction with nursing care as an outcome variable: Dilemmas for nursing evaluation researchers. J Prof Nurs. 1996;12(4):207-16. [DOI:10.1016/S8755-7223(96)80095-0]
19. Khan MH, Hassan R, Anwar S, Babar TS, Babar KS, Khan DI. Patient satisfaction with nursing care. Rawal Medical Journal. 2007;32(1):28-30.
20. Cleary PD, McNeil BJ. Patient satisfaction as an indicator of quality care. Inquiry. 1988:25-36. [PMID]
21. Quintana JM, González N, Bilbao A, Aizpuru F, Escobar A, Esteban C, et al. Predictors of patient satisfaction with hospital health care. BMC Health Serv Res. 2006;6(1):102. [DOI:10.1186/1472-6963-6-102] [PMID] [PMCID]
22. Myhren H, Ekeberg Ø, Stokland O. Satisfaction with communication in ICU patients and relatives: comparisons with medical staffs' expectations and the relationship with psychological distress. Patient Educ Couns. 2011;85(2):237-44. [DOI:10.1016/j.pec.2010.11.005] [PMID]
23. Risser NL. Development of an instrument to measure patient satisfaction with nurses and nursing care in primary care settings. Nurs Res. 1975. [DOI:10.1097/00006199-197501000-00011] [PMID]
24. Wolf MH, Putnam SM, James SA, Stiles WB. The Medical Interview Satisfaction Scale: development of a scale to measure patient perceptions of physician behavior. J Behav Med. 1978;1(4):391-401. [DOI:10.1007/BF00846695] [PMID]
25. Marshall G, Hays R. The Patient Satisfaction Questionnaire Short-Form (PSQ,-18) RAND; Santa Monica, CA: 1994. RAND publication no P-7865.
26. Patak L, Gawlinski A, Fung NI, Doering L, Berg J, Henneman EA. Communication boards in critical care: patients' views. Appl Nurs Res. 2006;19(4):182-90. [DOI:10.1016/j.apnr.2005.09.006] [PMID]
27. Pouladi S, Anoosheh M, Kazemnejad A, Zareiyan A. The various perspectives of Iranian families of elder care in family: A Q-methodology Study. 2014.
28. Waltz C, Strickland O, Lenz E. Measurement in Nursing and Health Research. Springer Publishing Company. New York, NY. 2010.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.