جلد 30، شماره 106 - ( تیر 1396 )                   جلد 30 شماره 106 صفحات 23-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس:09125160897 Email: Hamidpayravi@yahoo.com
چکیده:   (624 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اعتباربخشی یکی ازسیستم‌های ارزشیابی استاندارد است که نقش اساسی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت دارد. این تحقیق سعی دارد با بررسی مطالعات و استخراج نتایج آنها، چالش‌های موجود در برنامه اعتباربخشی را کشف کند راهکارهای پیشنهادی در جهت رفع آنان ارایه دهد.
روش بررسی: مطالعه در سال 1396 به صورت مروری روایتی انجام شد. مطالب از پایگاه‌های Google scholar،Scopus ، Ovid،Since Direct، ProQuest، Ovid،PubMed  از سال 2004 تا 2016 استخراج شدند. حدود 30 مورد مقاله انگلیسی و فارسی در این زمینه یافت شد، متن هر مقاله چندین بار مطالعه شد و چالش‌ها از مطالعات استخراج و دسته بندی و شرح داده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه در 14 درون مایه دسته بندی شد: استفاده از استانداردهای نامناسب، ابزار نامناسب و روش نامناسب برای ارزیابی سازمان‌ها، افزایش هزینه، نیروی انسانی، آموزش ناکافی، افزایش حجم کار، استرس، نبود انگیزه، فقدان کار گروهی و اطلاع رسانی ناکافی کارکنان، کمبود زمان و مدت پیاده سازی، روش امتیازدهی نامناسب سنجه‌ها، نارضایتی بیماران، کمبود منابع پشتیبان و نحوه پیاده سازی، ذهنیت بازرسی ارزیابان، کپی برداری از استانداردهای اعتباربخشی سایر کشورها، بازنگری نکردن محتوای استانداردها و کمبود تخصیص بودجه از چالش‌های موجود در مطالعات مرور شده بود.
نتیجه‌گیری کلی: سازمان‌هایی که فرآیند اعتباربخشی در بدنه آموزش، آگاهی و فرهنگ سازمانی آنان نهادینه شود می‌توانند به سطح بالاتری از کیفیت در خدمات بهداشتی درمانی برسند. لذا به مسؤولین پیشنهاد می‌شود برای اجرای موفق برنامه اعنبار بخشی در ایران، تمامی چالش‌های شناسایی شده از جوانب مختلف را مطالعه نموده و در برنامه‌ریزی‌های خود این نکات را مدنظر قرار دهند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰