جلد 30، شماره 105 - ( اردیبهشت 1396 )                   جلد 30 شماره 105 صفحات 47-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdan Parast E, Afrazandeh S, Ghorbani H, Asadi F, Rajabi R, Naseri L et al . Analysis of Spiritual Care Competence in Students of Ferdows Health and Paramedical School: 2014-15. IJN. 2017; 30 (105) :47-57
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2424-fa.html
یزدان پرست الناز، افرازنده سیده سارا، قربانی سید حسن، اسدی فریبا، رجبی راحله، ناصری لیلی و همکاران.. واکاوی صلاحیت مراقبت معنوی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس در سال 95 -1394. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (105) :47-57

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2424-fa.html


کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. (*نویسنده مسئول) شماره تماس : 09132972187 Email: rajabi_raheleh@yahoo.com
چکیده:   (396 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: مراقبت معنوی جنبه مهمی از مراقبت‌های بهداشتی است که در طول دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که امروزه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از مراقبت کل نگر پیشنهاد می‌شود. یکی از موارد لازم جهت ارائه مراقبت‌های معنوی صحیح به بیماران، داشتن صلاحیت لازم در این رابطه می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی صلاحیت مراقبت معنوی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت شهرستان فردوس در سال 95 -1394 انجام شده است. 

روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل 240 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس بودند؛ که 190 نفر بر اساس تمایل به همکاری، به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه "مقیاس صلاحیت مراقبت معنوی" بود. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی 69/12±  72/101 به دست آمد، که نشان می‌دهد دانشجویان از صلاحیت معنوی بالایی برخوردار بودند. آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی از نظر جنسیت (31/0P=)،وضعیت تأهل (1/0P= وضعیت سکونت (36/0P=) و سابقه کار بالینی (64/0P=) تفاوت معنی‌داری ندارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نیز نشان داد که میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی بین ترم‌های مختلف تحصیلی (03/0P=) تفاوت معنی‌داری دارد.

نتیجه‌گیری کلی: تقویت پایه‌های اخلاقی و معنوی الگوهای اصلی منتخب دانشجویان (اساتید، مربیان)، تدوین برنامه و محتوی منسجم، کاربرد راهبردهای آموزشی مناسب، ایجاد فضای آموزشی عاطفی در معیت افراد محبوب و متعهد، زمینه یادگیری ارائه مراقبت معنوی را تسهیل خواهد کرد.

متن کامل [PDF 868 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۸

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb