جلد 30، شماره 105 - ( اردیبهشت 1396 )                   جلد 30 شماره 105 صفحات 11-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Nadinluye K, Mikaeli Manee F, Pezeshki H, Bafande H, Abdi H. Relationship between Mindfulness and Meta-Emotion on Predicting Emotional Adjustment of Novice Nurses. IJN. 2017; 30 (105) :11-22
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2403-fa.html
بابایی نادینلویی کریم، میکاییلی منیع فرزانه، پزشکی هانا، بافنده حسن، عبدی حنانه. رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (105) :11-22

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2403-fa.html


دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. (٭نویسنده مسئول) شماره تماس : 09141102838 k.babayi66@yahoo.comE mail:
چکیده:   (1219 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: پرستاران تازه کار تنش زیادی متحمل می‌شوند که می‌تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه‌ای بر جای گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار بود.

روش بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهش‌های همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه پرستاران شهرستان تبریز می‌باشد. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 120 پرستار (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی هیجانی-شناختی ((Emotional Adjustment، پرسشنامه‌ی ذهن آگاهی (Mindfulness) و پرسشنامه‌ی فراهیجان (Meta-Emotion) استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ذهن آگاهی و فراهیجان، بین تنظیم هیجانی شناختی مثبت و فراهیجان و تنظیم هیجانی شناختی مثبت و ذهن آگاهی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (01/0P<). همچنین بین تنظیم هیجانی شناختی منفی و ذهن آگاهی همبستگی منفی وجود داشت (01/0P<). با در دست داشتن نمرات مؤلفه‌های ذهن آگاهی و فراهیجان پرستاران تازه کار، می‌توان میزان تنظیم هیجانی شناختی آنها را پیش‌بینی کرد (01/0P<).

نتیجه‌گیری کلی: باتوجه به نتایج بدست آمده می‌توان با آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی و فراهیجان، مهارت تنظیم هیجانی شناختی پرستاران تازه کار را بهبود بخشید تا از طریق آگاهی از هیجانات، از آنها بهتر استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد.

متن کامل [PDF 916 kb]   (537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۹

فهرست منابع
1. de Vos JA, Brouwers A, Schoot T, Pat-El R, Verboon P, Näring G. Early career burnout among Dutch nurses: A process captured in a Rasch model. Burnout Research. 2016;3(3):55-62.
2. Rhéaume A, Clément L, Lebel N, Robichaud K. Workplace experiences of new graduate nurses. Nurs Leadersh (Tor Ont). 2011;24(2):80-98.
3. Peiman PF, Mansour L, Sadeghi M, Purebraham T. [The relationship of job stress with marital satisfaction and mental health in nurses of Tehran hospitals]. Quarterly Journal of Career & Organi- zational Counseling. 2012; 4(13): 27-54. Persian
4. Mostaghni S, Sarvghad S. [Relationship of personality characteristics and psychological hardiness withjob stress of nurses of public sector hospitals in Shiraz]. Knowl Res Appl Psychol. 2012;13(4):124-32. Persian.
5. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev. 2010;30(2):217-37.
6. Eftekhari A, Zoellner LA, Vigil SA. Patterns of emotion regulation and psychopathology. Anxiety, Stress, & Coping. 2009;22(5):571-86.
7. Rezvan S, Bahrami F, Abedi M. [The Effect of Emotional Regulation on Happiness and Mental Rumination of Students]. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2006;12(3):251-7. Persian
8. Ochsner KN, Gross JJ. The cognitive control of emotion. Trends Cogn Sci. 2005;9(5):242-9.
9. Salehi A, Mazaheri Z, Aghajani Z, Jahanbazi B. [The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in the Prediction of Depression]. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2015;16(1): 108-17. Persian.
10. Brackett MA, Palomera R, Mojsa‐Kaja J, Reyes MR, Salovey P. Emotion‐regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary‐school teachers. Psychol Sch. 2010;47(4):406-17.
11. Liverant GI, Brown TA, Barlow DH, Roemer L. Emotion regulation in unipolar depression: The effects of acceptance and suppression of subjective emotional experience on the intensity and duration of sadness and negative affect. Behav Res Ther. 2008;46(11):1201-9.
12. Trosper SE, Buzzella BA, Bennett SM, Ehrenreich JT. Emotion regulation in youth with emotional disorders: Implications for a unified treatment approach. Clin Child Fam Psychol Rev. 2009;12(3):234-54.
13. Roemer L, Lee JK, Salters-Pedneault K, Erisman SM, Orsillo SM, Mennin DS. Mindfulness and emotion regulation difficulties in generalized anxiety disorder: Preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behav Ther. 2009;40(2):142-54.
14. Ghasemi E.H, Vanaki Z, Me'marian R, Sadat. [The Impact of using In-service Training Nurses on the quality of nursing care in the surgical ward]. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (12): 13-21. Persian
15. Linehan M. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder: Guilford press; 1993.
16. Myers RE. Cultivating Mindfulness to Promote Self-Care and Well-Being in Perioperative Nurses. AORN J. 2017;105(3):259-66.
17. Praissman S. Mindfulness‐based stress reduction: A literature review and clinician’s guide. J Am Acad Nurse Pract. 2008;20(4):212-6.
18. Ndubisi NO. Mindfulness, reliability, pre-emptive conflict handling, customer orientation and outcomes in Malaysia's healthcare sector. J Bus Res. 2012;65(4):537-46.
19. Bränström R, Duncan LG, Moskowitz JT. The association between dispositional mindfulness, psychological well‐being, and perceived health in a Swedish population‐based sample. Br J Health Psychol. 2011;16(2):300-16.
20. Anicha CL, Ode S, Moeller SK, Robinson MD. Toward a cognitive view of trait mindfulness: distinct cognitive skills predict its observing and nonreactivity facets. J Pers. 2012;80(2):255-85.
21. Cunningham T, Bartels J, Grant C, Ralph M. Mindfulness and medical review: A grassroots approach to improving work/life balance and nursing retention in a level I trauma center emergency department. J Emerg Nurs. 2013;39(2):200-2.
22. Valentine S, Godkin L, Varca PE. Role conflict, mindfulness, and organizational ethics in an education-based healthcare institution. J Bus Ethics. 2010;94(3):455-69.
23. Zeidan F, Johnson SK, Diamond BJ, David Z, Goolkasian P. Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conscious Cogn. 2010;19(2):597-605.
24. Colle KFF, Vincent A, Cha SS, Loehrer LL, Bauer BA, Wahner-Roedler DL. Measurement of quality of life and participant experience with the mindfulness-based stress reduction program. Complement Ther Clin Pract. 2010;16(1):36-40.
25. Kieviet-Stijnen A, Visser A, Garssen B, Hudig W. Mindfulness-based stress reduction training for oncology patients: Patients’ appraisal and changes in well-being. Patient Educ Couns. 2008; 72(3):436-42.
26. Jadhav N, Manthalkar R, Joshi Y. Effect of meditation on emotional response: An EEG-based study. Biomed Signal Process Control. 2017;34:101-13.
27. Mitmansgruber H, Beck TN, Höfer S, Schüßler G. When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Pers Individ Dif. 2009;46(4):448-53.
28. Ciuhan C G. Emotion Focused Therapy in Posttraumatic Stress Disorder: A Clinical Case: Social and Behavioral Sciences, 2015:13-7
29. Spada MM, Nikčević AV, Moneta GB, Wells A. Metacognition as a mediator of the relationship between emotion and smoking dependence. Addict Behav. 2007; 32(10):2120-9.
30. Wells A. Meta-Cognitive Therapy for Anxiety and Depression. 2009. New York: Guilford Press Google Scholar.
31. Torshizi L, Ahmadi F. [Job Stressors from Clinical Nurses’perspective]. Iran Journal of Nursing. 2011;24(70):49-60. Persian
32. Breslau N, Novak SP, Kessler RC. Psychiatric disorders and stages of smoking. Biol Psychiatry. 2004;55(1):69-76.
33. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Pers Individ Dif. 2001;30(8):1311-27.
34. Toneatto T. Metacognition and substance use. Addict Behav. 1999;24(2):167-74.
35. Walach H, Buchheld N, Buttenmüller V, Kleinknecht N, Schmidt S. Measuring mindfulness—the Freiburg mindfulness inventory (FMI). Pers Individ Dif. 2006;40(8):1543-55.
36. McConville J, McAleer R, Hahne A. Mindfulness Training for Health Profession Students—The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Non-randomized Controlled Trials. Explore: The Journal of Science and Healing. 2017;13(1):26-45.
37. Feldman G, Hayes A, Kumar S, Greeson J, Laurenceau J-P. Mindfulness and emotion regulation: The development and initial validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). J Psychopathol Behav Assess. 2007;29(3):177-90.
38. Chadwick P, Hember M, Symes J, Peters E, Kuipers E, Dagnan D. Responding mindfully to unpleasant thoughts and images: reliability and validity of the Southampton mindfulness questionnaire (SMQ). Br J Clin Psychol. 2008;47(4):451-5.
39. Baer RA, Smith GT, Hopkins J, Krietemeyer J, Toney L. Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment. 2006;13(1):27-45.
40. Neuser NJ. Examining the factors of mindfulness: A confirmatory factor analysis of the five facet mindfulness questionnaire. 2010.
41. Mitmansgruber H, Beck TN, Höfer S, Schüßler G. When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Pers Individ Dif. 2009;46(4):448-53.
42. Rezaei N, parsaei E, Nejati E, Nicamal M, Hashemi rezini s. [Psychometric evaluation of student's meta-emotion scales]. Psychological Research.2014;6(23): 111-24. Persian
43. Shonin E, Van Gordon W, Slade K, Griffiths MD. Mindfulness and other Buddhist-derived interventions in correctional settings: A systematic review. Aggress Violent Behav. 2013;18(3):365-72.
44. Dekeeyser M, Raes F, Leijssen M. Mindfulness skills and interpersonal behavior. Personal Individ Diff. 2008;44(5):1235-45.
45. Britton WB, Shahar B, Szepsenwol O, Jacobs WJ. Mindfulness-based cognitive therapy improves emotional reactivity to social stress: results from a randomized controlled trial. Behav Ther. 2012;43(2):365-80.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb