جلد 29، شماره 104 - ( اسفند 1395 )                   جلد 29 شماره 104 صفحات 17-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjari S, Modabber M, Rahmati M, Haghani H. Knowledge, Attitudes and Practices among Parents of School-age Children after Child Sexual abuse Prevention Education. IJN. 2017; 29 (104) :17-27
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2382-fa.html
خنجری صدیقه، مدبر مریم، رحمتی مریم، حقانی حمید. تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از سوء رفتار جنسی بر آگاهی، نگرش و عملکرد والدین کودکان سنین مدرسه. نشریه پرستاری ایران. 1395; 29 (104) :17-27

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2382-fa.html


کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09128452236 E-Mail: m-modabber@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (863 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: کودک آزاری جنسی به دلیل تأثیرات عمیق بر رشد و شخصیت کودک به عنوان یکی از اولویت‌های مسایل بهداشتی و درمانی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش پیشگیری از سوءاستفاده جنسی کودکان بر آگاهی، نگرش و عملکرد والدین دارای کودک شش تا ۱۲ سال انجام گرفت.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه مقایسه ونمونه گیری به شیوه"در دسترس" انجام شد. از بین مراجعه کنندگان به دو مرکز بهداشت شهرستان الیگودرز والدین در دو گروه مقایسه (۵۰ نفر) و آزمون (۵۰ نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه نسخه فارسی سوءرفتار جنسی کودکان  (Child Sexual Abuse):CSA در این پژوهش به کار گرفته شد. برای گروه آزمون آموزش شیوه‌های پیشگیری از کودک آزاری جنسی طی چهار جلسه آموزشی یک ساعته به روش پرسش و پاسخ، بحث گروهی، سخنرانی، نمایش فیلم، بروشور و کتابچه اجرا شد. شش هفته پس از مداخله پرسشنامه مجددأ توسط والدین هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزارSPSS  نسخه ۱۶ و استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای تی زوجی، تی مستقل، کای دو و فیشر) انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد بین میانگین نمرات آگاهی و عملکرد والدین گروه آزمون، قبل از مداخله و شش هفته پس از مداخله اختلاف معنی‌دار آماری وجود دارد (۰۵/۰>P).

نتیجه گیری کلی: آموزش برنامه‌های پیشگیری از کودک آزاری جنسی می‌تواند منجر به افزایش آگاهی و بهبود عملکرد والدین شود هر چند به نظر می‌رسد جهت تغییر نگرش نیاز به پژوهش و مداخلات بیشتری می‌باشد. پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های بعدی بر روی معلمان مدارس و مهد کودک‌ها انجام شود.

متن کامل [PDF 735 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb